• bride 2be

minska ner på gästlistan......blir folk(släkten) sura?

Vi har nu en gästlista på 87 personer. Men det känns som det blir mycket pengar om alla ska få mat, dryck mm. De vi har på listan nu är släkten och de närmaste vännerna. Det kostar ju massor och eftersom vi inte riktigt känner att det är värt att lägga så mycket pengar så måste vi ju minska antalet gäster. Den stora frågan är hur man väljer och om folk blir ledsna/sura/besvikna och hur de tar det. Jag kollade på det idag vi har sagt att ungefär 20 från varje sida blir lagom och det blir 27 från min sida om jag tar bort mina kusiner men bjuder deras föräldrar dvs mina fastrar och mostrar med makar. Men funderar på hur mina kusiner skulle ta det, vi har talat om att vi ska gifta oss men inte nått mer än så. Det blir ju ungefär samma för min sambo.

Mina föräldrar kommer betala halva festen men det blir ju ändå en jätte summa....Och vi vill kunna åka på resa med.

• Svar på tråden minska ner på gästlistan......blir folk(släkten) sura?
  • nässlan87

jag kommer bjuda folk som ja inte ens vill bjuda för att jag käänner att det är ett måste. jag umgås inte med släkten alls, inte ens vid jul. de få jag umgås med göra att jag inte kan utesluta någon för då blir de förmodligen sura istället så jag har stuvat om och fått med dem iaf. sätter dem så långt bort som möjligt.

• Silla69

MIna kusiner bor i Isarel och jag kommer bjuda dom ändå om jag bara umgås med dom 1 gång per 3år.
    Sen har jag släkt här i Sverige som jag inte kommer bjuda för att jag inte vill ha dom på min dag.
    Sen tycker jag man ska gå efter hur man själv är, jag hade inte blivit sur om jag inte blivit bjuden.
    Så bara vänd på det, om din mamma blir bjuden men inte du och din man blir du sur då?

jag tycker man bjuder dom man vill ha på sin dag.

• Silla69

Kan lägga till att jag ska inte bjuda min pappa tex.
    Eller någon från hans sida.

Silla69 skrev 2008-10-28 13:59:16 följande:
    MIna kusiner bor i Isarel och jag kommer bjuda dom ändå om jag bara umgås med dom 1 gång per 3år.Sen har jag släkt här i Sverige som jag inte kommer bjuda för att jag inte vill ha dom på min dag.Sen tycker jag man ska gå efter hur man själv är, jag hade inte blivit sur om jag inte blivit bjuden.Så bara vänd på det, om din mamma blir bjuden men inte du och din man blir du sur då?jag tycker man bjuder dom man vill ha på sin dag.
  • Toblerone

Hur gör man ifall man har en supertajt släkt men ogillar 1 starkt samt dennes respektive? Struntar man i att bjuda dom och får ta släktfejden i samma veva samt massvis med skitsnack eller biter man ihop och bjuder dom fast dom ger en ont i magen?
    Jag ser det som - kort stund med ont i magen på ens bröllopsdag vs. ont i magen för all framtid. Ingenting känns lockande.

• bride 2be

problemet för mig ligger inte i att jag inte vilj bjuda alla, det ligger i att jag oroar mig för hur det ska reagera.
    Jag känner att vissa här inne lånat tråden så pass mycket att det JAG skapade den för att få hjälp med försvann och jag vdet inte om jag tycker det är helt okej!

Jag skrev för att få hjälp med hur man gör med de släktingar som kanske blir väldigt besvikna som vi inte kommer bjuda nu. Hur man ska tänka osv. Det handlade inte om vem man ska bjuda eller inte. Så skulle uppskatta om tråden kunde hålla sig till det. Annars får de som behöver diskutera vem man ska bjuda eller ej skapa en egen tråd! Kanske är jätte dum men tycker man ska hålla sig till ämnet och så är det inte alls nu.

• Ore

Jag skulle inte förutsätta att jag blev bjuden på kusiners bröllop, även om det alltid är trevligt att gå på bröllop... Så litet besviken kanske jag hade blivit, men absolut inte sur...

Men det är ju bara att säga att man tyvärr inte hade möjlighet att bjuda alla kusiner med respektive. Sedan är det nog bra om ni är konsekventa, oavsett "antalet" från varje sida. Så att ni inte bjuder kusiner från ena sidan men inte från andra o.s.v.

Hur hade du själv reagerat om du inte blivit bjuden på någon kusins bröllop? Antagligen reagerar dina kusiner litet liknande...

• Miss Moneypenny

Åh, vad jag känner igen det där...visst är det jobbigt? Både jag och min fästman har väldigt svårt för hans pappas sambo men det går ju bara inte att låta bli att bjuda henne. Det blir jobbigt med bordsplacering också för vilken stackare ska man placera bredvid henne (hon är rätt outhärdlig..)

Toblerone skrev 2008-10-28 14:25:50 följande:
    Hur gör man ifall man har en supertajt släkt men ogillar 1 starkt samt dennes respektive? Struntar man i att bjuda dom och får ta släktfejden i samma veva samt massvis med skitsnack eller biter man ihop och bjuder dom fast dom ger en ont i magen?Jag ser det som - kort stund med ont i magen på ens bröllopsdag vs. ont i magen för all framtid. Ingenting känns lockande.
  • monkay

Känns som om du syftar på mig när jag delade med mig av hur det ser ut för oss vad gäller svärmor och vilka man ska bjuda etc.

Förlåt, ska inte prata mer i den här tråden, var inte meningen att stampa dig på tårna....

bride 2be skrev 2008-10-28 14:35:26 följande:

problemet för mig ligger inte i att jag inte vilj bjuda alla, det ligger i att jag oroar mig för hur det ska reagera. Jag känner att vissa här inne lånat tråden så pass mycket att det JAG skapade den för att få hjälp med försvann och jag vdet inte om jag tycker det är helt okej!Jag skrev för att få hjälp med hur man gör med de släktingar som kanske blir väldigt besvikna som vi inte kommer bjuda nu. Hur man ska tänka osv. Det handlade inte om vem man ska bjuda eller inte. Så skulle uppskatta om tråden kunde hålla sig till det. Annars får de som behöver diskutera vem man ska bjuda eller ej skapa en egen tråd! Kanske är jätte dum men tycker man ska hålla sig till ämnet och så är det inte alls nu.
  • bride 2be

det var bara det att tråden kom bort från varför jag skapade den. Tcker man ska försöka följa det hade jag tyckt även om det inte varit en tråd jag skapat.

• socker86

Vi har bara bjudit dom vi umgås med i närmaste släktkretsen. Näe skulle inte kännas rätt att bjuda folk man knappt skickar julkort till. Man behöver inte förklara sig tycker inte jag, bjud helt enkelt inte dom du känner för. Och stå för det.

Lycka till!

• Nynaeve
    monkay skrev 2008-10-28 11:33:33 följande:
    Tillägg:Självklart så förstår jag ju hur hon tänker, skulle jag också tänkt om det handlade om mina syskon. MEN det är inte hennes bröllop utan vårt! Det jag vänder mig mest emot är att hon sa att hon betalar för dessa 10 extra gäster... vadå vill hon ha en specad faktura på 10 gäster?Förlåt tjejer om jag låter bitter och småsint, blev bara så paff och ledsen över att hon i det närmaste tvingar oss att bjuda de hon vill ha där.
    Det är en knepig situation det där. Mina föräldrar lägger lite extra pengar för att vi ska kunna bjuda min moster med man och ytterligare en av mina morbröder (med fru) (min mamma har många syskon) men jag tycker om dem och träffar dem gärna. Det är bara det att vi hade andra som vi hellre ville bjuda, och vi har en mycket bestämd budget. Min fästmans mor gör likadant för ett par av hans kusiner. Jag har inte träffat dessa två kusiner, men den delen av min fästmans släkt bor i Tyskland, så det är inte så konstigt.

Dessutom kunde vi utöka gästlistan med två personer vi hemskt gärna ville ha med men som inte rymdes i budgeten eftersom mamma och pappa bestämde sig för att ge oss en specifik summa och inte bara betala kuvertavgiften för mina fyra släktingar.
  • Nynaeve

För att återgå till trådens ursprungliga ämne så har vi bestämt oss för att bjuda de i släkten som vi helst vill ha där. Jag har inte blivit bjuden på bröllop eller dop när mina kusiner gift sig/fått barn och det blev jag inte sur över. Jag tror att det kan vara knepigare med den äldre generationen faktiskt. Dessutom är det faktiskt ingen mänsklig rättighet att bli bjuden på bröllop. Jag har skurit bort gamla vänner som jag umgicks mycket med för några år sedan men som jag inte har någon vidare kontakt med nu t ex. Det värsta som kan hända är att jag inte blir bjuden på deras bröllop, och det är ingen större katastrof eftersom jag inte känner att jag vill ha med dem på mitt.

Svar på tråden minska ner på gästlistan......blir folk(släkten) sura?