-
Min fästmans föräldrar har erbjudit sig men vi har sagt att utgångspunkten är att vi ska klara av det själva- och det kommer vi att göra också. Har nästan hela budgeten klar med 9 månader kvar. För övrigt är vi båda studenter (23 och 24 år).patti87 skrev 2008-10-28 13:34:32 följande:våra föräldrar hjälpte oss lite med en slant ;) man tackar ju inte precis nej...:)
-
Ja, min fästmans föräldrar vill också men det vill inte vi.patti87 skrev 2008-10-28 13:40:34 följande:J D skrev 2008-10-28 13:38:30 följande: även vi hade klarat allt själva utan föräldranas hjälp...men dom gjorde det för att dom ville det :) både jag och min man står våra föräldrar väldigt nära.
-
... och vi har båda självklart nära relationer till våra föräldrar- speciellt hans eftersom vi bor i samma stad.
-
Så har vi också tänkt. Det är inte med i budgeten men om de ändå vill ge så lägger vi det på bröllopsresan eller hussparande. Vårt bröllop kommer för övrigt att kosta kring 80' och resan minst 40' ovanpå det som det ser ut nu.brud080808 skrev 2008-10-28 13:45:54 följande:Jag tror att mina föräldrar kommer att lämna ett bidrag, men vill inte räkna med det, utan ser först till att ha budgeten klar själva. Får vi ett ekonomiskt tillskott så är det ju bara plus och kan antingen läggas till resan eller så kan man lyxa till festen lite
-
Well, jag kan bara svara för mig själv och då lyder det såhär. Jag har en nära relation med mina föräldrar- en nära vuxenrelation där vi är jämbördiga parter därför skulle det kännas konstigt för mig att ta emot pengar av dem för ett bröllop- vad ska de överhvudtaget med mitt bröllop till? Lycklig är jag ju även utan bröllop och gift kan jag också bli utan bröllop.
På samma sätt tycker mina föräldrar att det vore obehagligt att ta emot pengar från mig trots att jag kommer tjäna avsevärt mkt mer pengar än dem. Och då skulle det inte ens vara pengar som skulle läggas på ngt så konsumtionsinriktat som ett bröllop utan till exempel om jag ville köpa dem bostäder.
Jag säger inte att det är rätt eller fel men så känner jag. Samtidigt vet jag att jag antagligen kommer att ha vansinnigt mkt pengar över den dagen mina potentiella barn ska gifta sig varför jag är helt övertygad att jag kommer vilja ge bort en del. Jag kommer dock även vilja betala deras utbildning. Hur det här kommer påverka huruvida vi kan ha en jämbördig relation kan jag inte uttala mig om men jag tror faktiskt inte att jag kommer att se dem som mina jämlikar på samma sätt utan mamma runt med dem bra mkt längre än vad de eg. behöver, men well .
patti87 skrev 2008-10-28 16:04:34 följande:vissa skriver att det är viktigt för dom att det betalar själva... men varför är det det egentligen? är bara nyfiken!ens föräldrar är ju det närmaste som finns...det är väl inga som helts fel att ta emot en slant om dom själva vill det :) -
Jag tycker verkligen inte att det är fult att ta emot pengar- däremot tror jag att det riskerar att rubba den sociologiska balansen i relationen (om man ej har den typen av relation). Tycker dock inget är rätt eller fel eller fult eller för den delen fint. Och nu är vi mkt OT eftersom det här inte var ngn debattråd, sorry!
patti87 skrev 2008-10-28 16:30:52 följande:det låter nästan på vissa som att det vore "fult" och ta emot pengar.. -
Och det var inte heller så jag menade utan jag menade i relationen dotter-förälder vilken jag diskuterat ovan. Jag och mina förädlrar har inte en så hierarkisk relation varför jag tror att det skulle kunna rubbas genom att motta större penninggåvor åt ena eller andra hållet.
Anyways, OT.
älskarlivet skrev 2008-10-28 16:38:42 följande:sociologiska balansen?? Ja, min sambos föräldrar har mer pengar än mina men hans uppväxt skiljer sig inte direkt från min och vi tänker inte på att hans familj skulle vara mer värd än min...J D skrev 2008-10-28 16:37:03 följande: -
Ok, men då är det ju jättebra för er!
älskarlivet skrev 2008-10-28 16:59:07 följande:Jag tycker inte det handlar om någon hierarkisk relation.. Min sambo har inte den relationen med sina föräldrar heller, men de vill ändå hjälpa oss med pengar och det är inte så att vi måste göra en massa gentjänster heller..J D skrev 2008-10-28 16:57:46 följande: -
Precis, för det är ju oftast inte grejen att man är självförsörjande för det är vi också och även om man tycker att det är obehagligt så är det knappast lätt att tacka nej till ngn som verkligen vill ge.älskarlivet skrev 2008-11-06 20:25:49 följande:Men om era föräldrar hade velat betala något då?Miss Emi skrev 2008-11-06 20:15:45 följande:
-
Nej, jag skulle heller inte kunna ta emot pengar från dem som tjänar mindre om inte som present. Skulle kännas knäppt. Känns lite skumt att ens ta emot pengar från dem som tjänar mer nu med tanke på att jag när jag är fördigutbildad kommer tjäna mest av alla men tja.Augusti2010 skrev 2008-11-07 10:37:28 följande:Vi tjänar också mer pengar än våra föräldrar, skulle kännas väldigt konstigt att ta emot pengar till bröllopet från dem. Om de skulle insistera skulle vi nog be dem lämna det som bidrag till bröllopsresan i present (vi kommer att önska oss resecheckar). Det skulle visserligen inte handla om några höjdarsummor men jag skulle ändå inte ta emot pengar som cash eftersom jag vet att de inte har så mycket att röra sig med.