MulleNuh skrev 2008-11-11 22:06:02 följande:
Varför känns det konstigt att ta empt pengar av sina föräldrar för ett bröllop? Det förstår jag inte faktiskt..
För att vi tjänar mer än våra föräldrar och jag har betalat och sörjt för mig själv i många år nu. Personligen så kan jag inte förstå varför de ska vara med och betala på något som vi bestämt oss för och bestämmer hur vi ska genomföra när vi har råda att betala det själva. De är inte med och betalar när vi renoverar lägenheten, väljer att köpa bil eller något annat i vårt liv, varför bröllop? Bara för att det av tradition var så? Men jag ser inte varför man ska upprätthålla en tradition som byggde på att man gifte sig ungt, inte hade möjlighet att bekosta bröllopet själva och där brudens föräldrar (för det var brudens föräldrar, inte brudgummens) betalade som en sista kostnad för sin dotter. Varför ska vi upprätthålla den traditionen när jag inte hade bott hemma och försörjt mig själv sedan 15 år?
Jag har inga problem med att andras föräldrar bekostar sina barns bröllop. Kanske har de sparat länge för att kunna hjälpa till och verkligen vill det, kanske har man inte det så bra ekonomiskt ställt och föräldarnas bidrag möjliggör att genomföra en dröm för så väl brudpar som föräldrar. Kanske får man titt som tätt pengar av sina föräldrar för annat och har den relationen. Man kanske ser det som ett "familjeprojekt" där det är viktigt att alla får delta inte bara praktiskt utan även ekonomiskt. Eller något annat. Helt ok vilket som, hur andra gör är upp till dem, men för mig skulle det ha känts konstigt bara för att det handlar om bröllop. Det är just det som är grejen för mig, att många får pengar bara för att det är bröllop.