• MiaMariaR

vikten o vitsen med en brudbukett?

Hej,
    Efter att ha läst trådar här om brudbuketter, där det skrivits bl a om hur svårt det kan vara att göra en själv (att man bör anlita proffesionella) samt sett sex and the city-filmen där bröllopsplanerandet blir för mycket och paret "tappar varandra" börjar jag ledsna på vissa detaljer och fundera på ifall det verkligen är nödvändigt med en brudbukett.

Vad symboliserar brudbuketten för er?

Hur viktig har den varit/kommer den vara för er?

Hur mycket kostar en brudbukett och är det värt det?

Tacksam för svar

• Svar på tråden vikten o vitsen med en brudbukett?
  • Tizzeltazz

jag skaffade brudbuketten i sista stund nästan, det var dels skönt att ha ngt att lite krampaktigt hålla i på vägen in och dels blev det snyggt med djupblå rosor på fotona
    (jag hade mörkblå mönster på klänningen och maken hade matchande slips)

• elsi

Jag kan ha fel... men jag tror att buketten var från början en gåva från fästmannen.
    Alltså brudgumman köpt buketten till sin brud och hon fick den på bröllops morgonen en överraskning, hon skulle inte veta hur den skulle se ut. Buketten skulle hon ta med sig till bröllopet.

F'låt min dålig svenska idag :-/

Jag vet inte hur vi ska göra, jag skulle vilja att min man valde den. Jag kan också tänka mig att binda den själv, och lägga till en siden band. Blommor kanske jag köpa från Hötorget.

Jag tycker 1000+ för en bukett är för mycket. Så fort man nämna bröllop någonstans kostar allting minst 500:- mer!!

• Jojjo82

Har också haft den funderingen om man verkligen måste ha en brudbukett? Det är ju fint såklart, men att lägga ut flera tusen på något som (iaf jag) kommer att slänga när den vissnar känns inte ok. Funderar på att kanske ha lite vackra blommor i håret istället eller låta en bekant binda ihop något enkelt. Buketten är längst ned på mina bröllopsmåsten :)

• passionsblomman

För mig, som kallats "den lilla blomsterflickan" sedan barnsben, och som älskar blommor så mycket att jag utblildat mig för att få arbeta med dem i mivardag, är blommor och en brudbukett lika självklart som min brudklänning kommer att vara.

Brudbuketten i sig har faktiskt aldrig varit en symbol för något, uutan är ett smycke för bruden, precis som klänningen, frisyren osv.

Däremot har det tidigare varit en present från brudgummen till bruden och ingenting hon "designat" själv.
    Det skrockas också om att det betyder otur att binda sin egen bukett.

Precis som med blommor i övrigt hörde det överklassen till, och har i de sammanhangen genom alla tider funnits i överlöd vid de rikas bord och salar. På 1800-talet smyckade de fina fruarna med blommor som mostsvaradde årslöner för en arbetare.
    Det Var ingenting som man vanligt folk hade råd med.

Inställningen"det är ju bara lite blommor, hur kan de kosta så mycket" är väldigt ny, och det är 10-packen på mackar och Ica-butiker också.
    Blommor i de flesta kulturer symbolerar liv, glädje och fest/högtid. Hyllningar av olika slag innehåller ofta blommor världen över.

Att gå till en florist och få sin bukett bunden där börjar som ett absolut minimum på 500 kr, då har man valt en mkt enkel bukett både vad gäller blomval och bindteknink.
    Man har heller knappast ställt särskilda krav på exakta sorter/färger.

Uppåt finns inget tak, för det kan röra sig om ett flradagshantverk med vissa typer av binderier. Då pratar vi konstverk.

De flesta buketter hamnar i spannet mellan 1000- 2500 kr.

Om den är värd pengarna kan ju bara varje enskild brud svara på, men det hoppas jag att det är för några iallafall. Jag står just i begrepp att överge den traditionella butiken för att på ett annat sätt kunna jobba med blommor till exepelvis bröllop. Få saker är så roligt som när man får vara med och skapa helheten, och göra buketten som lyfter klänningen och hela brudens uppenbarelse ett par snäpp.

Enda gången blommorna är viktigare är nog begravning, för då kan de verkligen få känslomässig betydelse! ÄVEN om, eller kanske just för att det "bara" är en enda dag.

Om brudbuketten bara är en detalj för just dig, ser jag ingen anldedning att du inte lika gärna kan strunta i den. Man behöver inte ha klänning heller. Det är ju bara vigselakten so är ett måste för att bli gift.

• MiaMariaR

tack alla för att ni svarat, trevligt att veta att det inte bara är jag som kan känna mig skeptisk till kostnaden för en brudbukett mot vad den (som jag känner det nu) ger.

passionsblomman: roligt med lite bakgrund om blommor, du har ju helt rätt i det här med begravning, där känns det naturligt med påkostade arrangemang (jag har aldrig varit gäst på bröllop men dessvärre på begravningar). Vad jag förstår så är du florist så jag vill passa på att fråga dig en fråga: kan man ha med en blomma från mina föräldrars trädgård till floristen som ska göra buketten och få med den (förutsatt att den har bra stjälk osv)? Vi har en rosenbuske som tagits sticklingar från och funnits i släkten länge.

PS. just nu vill ja ha vita och rosa rosor igår ville jag inte ha något alls och min sambo vill ha näckros-tema på allt..

• passionsblomman
    MiaMariaR skrev 2008-10-31 14:50:04 följande:
    tack alla för att ni svarat, trevligt att veta att det inte bara är jag som kan känna mig skeptisk till kostnaden för en brudbukett mot vad den (som jag känner det nu) ger.passionsblomman: roligt med lite bakgrund om blommor, du har ju helt rätt i det här med begravning, där känns det naturligt med påkostade arrangemang (jag har aldrig varit gäst på bröllop men dessvärre på begravningar). Vad jag förstår så är du florist så jag vill passa på att fråga dig en fråga: kan man ha med en blomma från mina föräldrars trädgård till floristen som ska göra buketten och få med den (förutsatt att den har bra stjälk osv)? Vi har en rosenbuske som tagits sticklingar från och funnits i släkten länge.PS. just nu vill ja ha vita och rosa rosor igår ville jag inte ha något alls och min sambo vill ha näckros-tema på allt..
    Du funderar visst en del på detta med blomorna ändå *fnissar*

jag förstår mkt väl att det känns som mycket pengar , men precis som för forografen och alla andra så är det en massa jobb som aldrig syns och måste täckas upp för( där tar de allra flesta florister i i underkant, för vi "tycker synd" om kunden) Och sedan är det som sagt en dyrbar råvara, som blir ännu högre pris på när den måste förbokas. Där kommer skillnaden på priset mot en vanlig dag i butiken. Säg att jag står hos min leverantör som har X-erbjudande på en viss lila Kalla på måndagen, ja då kan jag kosta på mig att ha den i butiken som en góbit den veckan och lägga priset på kanske 45 kr.
    Då kommer en brud och säger: Sådana exakt vill jag ha till mitt bröllop.

Självklart säger jag och bokar. Den gågen kanske sorten ifråga itället är en bristvara hos odlaren, som då tar 3 ggr så högt pris för den. Min leveratör måste höja och jag får betala därefter. Då blir priset istället 95kr/st kanske, och risken är stor att bruden kommer att tro att jag höjt bara för att hon ska gifta sig. Viklet inte är sant. Jag tjatar om detta här för att så många tror att vi luras eller saltar notorna. Forumet är välbesökt, och kanske någon enda tror mig så vårt rykte förbättras iallafall lite...

vad gäller blomma från trädgården hade jag personligen tyckt att det var fint och roligt att plocka in en så personligt detalj.
    Sedan finns det säkert florister som inte funkar som jag.
    Det finns konstiga kunder också...
    ..en ville ha vilda nypon i en begravningsdekoration, och tyckte att om hon plockade dem själv skulle hon få blommor från affären själv som byte????
    En annan ville ha sin brudbukett bunden av blommor från ängen, och kom med de blommorna till en florist som höll på att gråta innan det blev något,för det hon kom med var visset och mest en massa skräp.
    Så även om man gärna vill hjälpa till en personlig lösning, får man iblnad vara lite försiktig medvad man lovar, för en del kunder har väldigt konstiga idéer och föreställningar.
    Shit, vad jag skriver mycket...

Vad gäller näckrosor kan du iallafall hälsa din sambo att det blir svårt. Såvida an inte tänker simma ut i en tjärn och skära nyutslagna till dig förstås

jag hade gärna hjälpt dig med rosbukettn med rosa rosor ch tagit med den från trädgården!
  • Nueddax

Jag gav 500:- för min bukett å den var jätte fin. Kolla galleriet, har lagt in bild där nu...:)

• Nånicka

Min m2b kommer köpa buketten och "överraska" mig.

• MiaMariaR

passionsblomman skrev: Vad gäller näckrosor kan du iallafall hälsa din sambo att det blir svårt. Såvida an inte tänker simma ut i en tjärn och skära nyutslagna till dig förstås

Det är väl klart att han ska simma ut och plocka blommor till mig =) det är jag värd!
    nej jag har försökt kolla det där med näckrosor och det verkar svårt men han ger inte upp, näckrosliknande blommor kanske? eller rosor, eller ingen bukett..

Men hur mycket har buketten betytt? ni som redan är gifta?

Svar på tråden vikten o vitsen med en brudbukett?