MiaMariaR skrev 2008-10-31 14:50:04 följande:
tack alla för att ni svarat, trevligt att veta att det inte bara är jag som kan känna mig skeptisk till kostnaden för en brudbukett mot vad den (som jag känner det nu) ger.passionsblomman: roligt med lite bakgrund om blommor, du har ju helt rätt i det här med begravning, där känns det naturligt med påkostade arrangemang (jag har aldrig varit gäst på bröllop men dessvärre på begravningar). Vad jag förstår så är du florist så jag vill passa på att fråga dig en fråga: kan man ha med en blomma från mina föräldrars trädgård till floristen som ska göra buketten och få med den (förutsatt att den har bra stjälk osv)? Vi har en rosenbuske som tagits sticklingar från och funnits i släkten lä
nge.PS. just nu vill ja ha vita och rosa rosor igår ville jag inte ha något alls och min sambo vill ha näckros-tema på allt..
Du funderar visst en del på detta med blomorna ändå *fnissar*
jag förstår mkt väl att det känns som mycket pengar , men precis som för forografen och alla andra så är det en massa jobb som aldrig syns och måste täckas upp för( där tar de allra flesta florister i i underkant, för vi "tycker synd" om kunden) Och sedan är det som sagt en dyrbar råvara, som blir ännu högre pris på när den måste förbokas. Där kommer skillnaden på priset mot en vanlig dag i butiken. Säg att jag står hos min leverantör som har X-erbjudande på en viss lila Kalla på måndagen, ja då kan jag kosta på mig att ha den i butiken som en góbit den veckan och lägga priset på kanske 45 kr.
Då kommer en brud och säger: Sådana exakt vill jag ha till mitt bröllop.
Självklart säger jag och bokar. Den gågen kanske sorten ifråga itället är en bristvara hos odlaren, som då tar 3 ggr så högt pris för den. Min leveratör måste höja och jag får betala därefter. Då blir priset istället 95kr/st kanske, och risken är stor att bruden kommer att tro att jag höjt bara för att hon ska gifta sig. Viklet inte är sant. Jag tjatar om detta här för att så många tror att vi luras eller saltar notorna. Forumet är välbesökt, och kanske någon enda tror mig så vårt rykte förbättras iallafall lite...
vad gäller blomma från trädgården hade jag personligen tyckt att det var fint och roligt att plocka in en så personligt detalj.
Sedan finns det säkert florister som inte funkar som jag.
Det finns konstiga kunder också...
..en ville ha vilda nypon i en begravningsdekoration, och tyckte att om hon plockade dem själv skulle hon få blommor från affären själv som byte????
En annan ville ha sin brudbukett bunden av blommor från ängen, och kom med de blommorna till en florist som höll på att gråta innan det blev något,för det hon kom med var visset och mest en massa skräp.
Så även om man gärna vill hjälpa till en personlig lösning, får man iblnad vara lite försiktig medvad man lovar, för en del kunder har väldigt konstiga idéer och föreställningar.
Shit, vad jag skriver mycket...
Vad gäller näckrosor kan du iallafall hälsa din sambo att det blir svårt. Såvida an inte tänker simma ut i en tjärn och skära nyutslagna till dig förstås
jag hade gärna hjälpt dig med rosbukettn med rosa rosor ch tagit med den från trädgården!