vikten o vitsen med en brudbukett?
För mig, som kallats "den lilla blomsterflickan" sedan barnsben, och som älskar blommor så mycket att jag utblildat mig för att få arbeta med dem i mivardag, är blommor och en brudbukett lika självklart som min brudklänning kommer att vara.
Brudbuketten i sig har faktiskt aldrig varit en symbol för något, uutan är ett smycke för bruden, precis som klänningen, frisyren osv.
Däremot har det tidigare varit en present från brudgummen till bruden och ingenting hon "designat" själv.
Det skrockas också om att det betyder otur att binda sin egen bukett.
Precis som med blommor i övrigt hörde det överklassen till, och har i de sammanhangen genom alla tider funnits i överlöd vid de rikas bord och salar. På 1800-talet smyckade de fina fruarna med blommor som mostsvaradde årslöner för en arbetare.
Det Var ingenting som man vanligt folk hade råd med.
Inställningen"det är ju bara lite blommor, hur kan de kosta så mycket" är väldigt ny, och det är 10-packen på mackar och Ica-butiker också.
Blommor i de flesta kulturer symbolerar liv, glädje och fest/högtid. Hyllningar av olika slag innehåller ofta blommor världen över.
Att gå till en florist och få sin bukett bunden där börjar som ett absolut minimum på 500 kr, då har man valt en mkt enkel bukett både vad gäller blomval och bindteknink.
Man har heller knappast ställt särskilda krav på exakta sorter/färger.
Uppåt finns inget tak, för det kan röra sig om ett flradagshantverk med vissa typer av binderier. Då pratar vi konstverk.
De flesta buketter hamnar i spannet mellan 1000- 2500 kr.
Om den är värd pengarna kan ju bara varje enskild brud svara på, men det hoppas jag att det är för några iallafall. Jag står just i begrepp att överge den traditionella butiken för att på ett annat sätt kunna jobba med blommor till exepelvis bröllop. Få saker är så roligt som när man får vara med och skapa helheten, och göra buketten som lyfter klänningen och hela brudens uppenbarelse ett par snäpp.
Enda gången blommorna är viktigare är nog begravning, för då kan de verkligen få känslomässig betydelse! ÄVEN om, eller kanske just för att det "bara" är en enda dag.
Om brudbuketten bara är en detalj för just dig, ser jag ingen anldedning att du inte lika gärna kan strunta i den. Man behöver inte ha klänning heller. Det är ju bara vigselakten so är ett måste för att bli gift.