• Tinga

Lös biljett till barnkarusellen!

Mrs B - vad skönt att ni fått en bra doktor nu! Hoppas att hon hittar orsaken, för de är mycket värre innan man vet vad som är problemet. Även om det kan vara ett jobbigt besked att få är det lättare när man "känner sin fiende". Så kände iallafall jag flera gånger under tiden på neo.

Härligt också att Max kalas gick fint! Det var både du och han värda. Jättetrist att du inte kan vara med på träffen imorgon, men vi får försöka träffas under våren istället. Det går ju an för EA, dig och mig, som befinner oss på ungefär samma ställe, men det är ju klart värre för Sweet.

BS - hoppas att ni klarade er undan magsjuka den här gången!

EA - usch, visst är det trist när det känns som att "alla" runt omkring en är gravida eller har bebisar. Kram! Trist också med Stockholmsresan som gick i stöpet - verkligen oansvarigt att träffa en så liten bebis när man är störtförkyld. Då får man allt bärga sig tills man blivit frisk.

Lappis - hoppas att du har det gött i Alperna nu och att det inte blev några vidare problem med tanteländet.

Izzie - låter som ett tufft program för de kommande dagarna; förstår att du behöver listor för att rodda allt!

Här har vi haft en lugn och mysig jul hos svärföräldrarna. Eftersom de har en sommarstuga i samma kvarter som de själva bor i (deras pensionsförsäkring, som svärfar säger ) har vi kunnat rå oss själva delvis. Skönt att inte behöva vara tillsammans varje sekund, även om jag gillar mina svärisar.

Nu funkar det faktiskt riktigt OK med matningarna här, så det känns jätteskönt. Sen är det förstås härligt att maken också är hemma, så vi är ju två vid de flesta matningstillfällena. Nu är det nästan så att Puff äter bättre än Piff. Och så har vi plockat fram min gamla hoppgunga som jag hade när jag var bebis - vilken succé Puff tycker att den är! Han kan hoppa i evigheter och är som ett solsken hela tiden. Piff däremot har gångjärn i knäna och fattar inte alls vad som är poängen med den där gungan.

Nu ska jag snart dyka ner i bingen, men imorgon får jag ju träffa Sweet live igen och EA för första gången. Ska bli superkul!

• Tinga

Hej BS - vad skönt att ni slapp undan magsjuka den här gången och kom iväg till Öland som ni skulle. Med tanke på att det bara hänger trevliga tjejer här i tråden blir det säkert kul på träffen!

• Tinga

Hej tjejer!

Förlåt att jag är en så inaktiv trådis just nu, men jag fattar inte vart tiden tar vägen. Tror inte att jag skrivit sen nyår, men i min värld känns det som att nyår var i förrgår; så fort går tiden. Har inte ens hunnit läsa särskilt mycket, för nu håller jag på att dra ner på pumpandet och är nere i bara två gånger per dag. Gudarna ska veta att jag skriva hundratals inlägg i tankarna, men jag har inte hunnit skriva ner dem. Borde inte BT kunde fixa en funktion med inläggsskrivande genom tankeöverföring?

Här är annars det mesta som vanligt; killarna mår bra, men vi kämpar med maten. Vi var på neo på rutinkontroll häromdagen och läkaren tycker att deras viktutveckling är OK; hon har sett både bättre och sämre, som hon sa. Piff passerade precis 6 kg och Puff väger 5.6 kg vid 5.5 månaders ålder (korrigerat). Läkaren slipper dock vara med vid våra stökiga matningar, som jag tycker är ett större problem än mängden mat de äter. Jag menar, ska de nu bara äta lite mat kan de väl iallafall äta den på ett bra sätt? Vi har fått en remiss till ät-teamet, så får vi se om de har några bra tips att komma med. Puff gapar litegrann ibland, när han är riktigt hungrig, men Piff gapar i princip aldrig, utan föredrar att suga i sig maten från skeden, genom att öppna läpparna i en pyttesmal springa. Inte konstigt att det tar tid och blir kladdigt!

Utöver maten funkar allting jättebra; de är goa och glada killar, som utvecklas fint. Nattsömnen är underbar; de sover i princip från 21 till 07. Å andra sidan behöver jag själv en god nattsömn för att ha tålamod nog att orka med krångliga matningar. Hoppgungan är Puffs nya favorittillhåll; fick han själv bestämma skulle han stå där dygnet runt. Oftast somnar han i den på morgnarna, när det är dags för förmiddagsluren. Babysim har vi också börjat på och det gillas av båda två. Jättekul aktivitet tycker jag och maken också, så vi hoppas att det fortsätter på det bra sätt det börjat.

I förra veckan var jag en riktig "spender" och lade runt 10 000 kronor på mig själv i kläd- och glasögoninköp. Maken och jag var ute på rean och började med att gå till Boomerangbutiken här i stan. Efter att ha handlat för närmare 6 000.- där (merparten till mig ) bestämde vi att vi inte behövde gå till fler affärer. Aldrig förr har vi vid ett enda köptillfälle spenderat så mycket pengar i en och samma affär. Jag var iallafall i stort behov av nya kläder efter att ha gått ner till ungefär 5 kg under vad jag vägde innan jag blev gravid. Ska bara se till att lyckas hålla vikten nu, när jag slutar pumpa. Jag kom hem med tre par nya byxor, två blustoppar, en skjorta, en vanlig topp, en kofta och en "koftkavaj", så nu håller jag på att röja i garderoben för att få plats med allt. Lite förundrad är jag över att det var 50% rabatt på vanliga blåjeans; i min värld är det säsong för det året runt. Inte var det någon extrem färg heller; varken mörk eller ljus.

Glasögon var jag egentligen inte i behov av, men med nya kläder var suget skapat. (För den som är nyfiken är det Pilgrims modell 770091.) Har inte hämtat ut dem än, men ser fram emot att göra det. Får väl bli ett besök på jobbet sen i nya snygga kläder och med nya glasögon.

• Tinga

Lappis - eftersom jag inte läst ordentligt den senaste tiden har jag dålig koll på vad som hänt dig, men har fått uppfattningen att du haft ett tidigt MF? Var det efter ivf:en i så fall? Hemskt ledsen för din skull.

• Tinga

Lappis - du har verkligen en poäng där; det är definitivt positivt att det blev ett plus den här gången! Jätteskönt att du ser det på det sättet. Ja, visst är det härligt med shopping när man verkligen hittar sån't man gillar. Värre är det när man "måste" ha något och inte hittar det. Därför shoppar jag i "förebyggande syfte"; hittar jag något jag gillar köper jag det.

Grattis på födelsedagen, Muggles och Frejis!

Muggles - så det finns islandshästridning på Ven? Låter trevligt! Själv var jag iväg för ett par år sedan på Österlen; vi bodde och red på Blåsingsborg och det kan jag rekommendera. Vi bodde mysigt, åt god mat och red i trevlig miljö.

EA - hej, hej!

Liten - tufft med uppsägningar, men du sitter säkert själv, eller?

• Tinga

Muggles - jo, det är väl ofta så att man har något "problemområde". Fast jag kunde tänka mig att "byta bort" lite god sömn mot lite bättre matlust, eftersom de är så små för sin ålder (även korrigerat). Fast häromveckan träffade vi en kille som var född i normal tid som inte var större, så det var skönt att se att inte "alla" ligger över normalkurvan.

Cicci - efter vad jag har hört spelar det ingen roll om barn äter samma mat dag efter dag, för de har inte samma behov av variation som vuxna har. Det är ju viktigare att Victor äter korv än att han inte äter något alls. (Säger hon som har söner som i den mån de äter puré helst vill ha Hipps med kalkon och majs.)

• Tinga

Muggles - vad kan väl vara bättre än en tur till Österlen? Säger du till i förväg kan vi bjuda på fika i Lund!

September - idag tog jag mig äntligen tid att skriva här. Piff och Puff sover gott på balkongen just nu och oftast brukar jag använda tiden till diverse fixande, men idag bestämde jag mig för att det var viktigare att gå in här. Tvätten får vänta! (Maken kan ju ta den när han kommer hem! ) Nu ska jag strax ta in dem för en ny rond vid matbordet.

• Tinga

Lappis - vi börjar komma igång lite mer med reseplaner igen nu, så jag ska försöka ta mig lite tid att hänga i resetråden. Vi har faktiskt bokat en långhelg i Helsingfors i mitten av juni och ska åka iväg någonstans ett par veckor i slutet av mars också.

• Tinga

BS - vilket tråkigt besked från gyn, men samtidigt kanske ett syskon till Iris kan vara en motivationskraft så god som någon, som MSW också sa? I den mån du är intresserad av det kan vi alltid försöka stötta och peppa här i tråden.

Mrs B - har ni kommit på fötter nu, efter sjukhusbesök och alls? Jag har ingen koll på vad som hänt er på sistone. Funkar det bättre med Maltes mage nu?

• Tinga

Muggles - är ni på G med syskonförsök, eller har jag missförstått dina kommentarer?

Liten - skönt att ni iallafall är överens inom fackgruppen, så att ni kan utgöra en enad front mot ledningen. Låter jobbigt nog ändå!

AM - nu är tapetbeslutet kanske redan fattat, men jag tyckte också att den första tapeten var snyggast. Mönstret var lite större och känns därmed lugnare, tycker jag.

Idag var jag på rea på PO.P och köpte lite kläder till Piff & Puff. När jag packade upp grejerna ikväll upptäckte jag att larmet satt kvar i ett par av byxorna. Nu blir det till att knalla tillbaka imorgon och fixa det.

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!