• Vill nu

Överraska föräldrar med inbjudan till bröllop. Elakt eller rolig grej?

Vi har tänkt att köra på ordentlig överraskning ang vårt bröllop, och inte berätta för någon innan inbjudningarna kommer ut. Det inkluderar även föräldrarna.
    Satt nu och lästa i nån tråd här att någon tyckte det var elakt. Har själv bara tyckt att det är en rolig grej, så mamma frågat lääänge när vi ska gifta oss.

Vad tycker ni, ärdet elakt, eller en rolig grej? Någon som gjort så och kan berätta om reaktionerna?

• Svar på tråden Överraska föräldrar med inbjudan till bröllop. Elakt eller rolig grej?
  • Vill nu

Tycker det är jättesvårt! Mamam gifte sig ju med sin nya utan att berätta något alls, så jag tror inte att hon kommer att ta illa upp... Det är i så fall värre med svärmor...

• Vill nu

Ja, då är det ju inte så kul! Det är väl lite det som är risken med svärmor... Men hon blir å andra sidan sur över det mesta. När vi döpte vår dotter var hon sur för att hon inte behövde vara med och baka, så hon fick baka bullar, men när sambons bror döpte deras dotter blev hon sur för att hon blev tillfrågad att baka... Svår kvinna! Min mamma tror jag bara kommer att tycka det är kul.

F A M E skrev 2008-11-03 08:38:01 följande:

Elakt tycker jag inte att man kan säga att de är. Alla gör ju som man själv vill in för den stora dagen. Skulle funka om man till 100% vet att ens mamma inte tar illa upp att få veta samtidigt som alla andra. Och ändå kan tänka sig hjälpa till med planeringarna runt omkring.För min del så är de nog kört på de planen. Min mamma skulle bli jätte sur och jag skulle få höra de flera år efter åt sedan. Vi kommer att vänta med att säga någonting till våra närmaste tills vi har fått kläm på hur allting skall vara. Med risk för att dem tar över och försöka bestämma över allt är stor "risk här".Sen så ska vi inte ha ett traditionellt bröllop hela vägen ut och de kommer jag att få höra säkert av henne.
  • Vill nu

Problemet är att vi bor 40 mil från våra föräldrar och kommer inte att åka hem något innan inbjudningarna ska skickas ut, så alternativet är att ta det på telefon, vilket känns lite konstigt...

• Vill nu
    Lövings skrev 2008-11-03 09:25:46 följande:
    Gör som ni hade tänkt då.Det är bara ni som vet om de kommer ta illa upp..
    Jo, och det är ju svårt att veta! Man kan ju inte direkt ringa och fråga om de kommer att ta illa upp heller! Den enda jag är säker på är mamma, men pappa och svärmor är lite svårare... Annars var din idé en superidé! Kanske får planera in en resa ändå...
  • Vill nu

Jo, det känner jag också. Tycker telefon känns som det sämsta alternativet... Liksom "By the way, vi ska gifta oss också" mitt i allt prat om jobb och så...

Lövings skrev 2008-11-03 09:32:58 följande:
    Haha, ja annars är det svårt.Annars blir det inbjudningar eller telefon.Då skulle jag hellre skicka inbjudningar änpå telefonen. Vill nu skrev 2008-11-03 09:28:51 följande:
  • Vill nu
    Lövings skrev 2008-11-03 09:37:54 följande:
    Ja precis.Jag håller med.Så då är vi nere på två alternativ.Åka dit eller skicka inbjudan.Eller finns det fler alternativ?Vill nu skrev 2008-11-03 09:35:01 följande:
    Ha ha ha, tusen tack för ditt engagemang i frågan!

Ja, har någon ett tredje, ultimat, alternativ så tas det tacksamt emot!
    Annars är det väl något av de två som gäller... Vi har tänkt skicka ut ibjudningarna i början på december, så vi får se om det går att klämma in en östersunds-tur innan dess...
  • Vill nu

Det var så vi hade tänkt från början, men som vanligt så börjar man ju fundera över det när någon utrycker det som elakt. Själv tyckte jag bara att det var roligt med överraskning, och tänkte som så att färldrarna skulle få vara "bara gäster" och inte BEHÖVA fixa massor till bröllopet... Hade faktiskt inte en tanke på att det skulle kunna uppfattas som elakt. Skönt att någon mer tänker som oss!

Maciebrud skrev 2008-11-03 09:54:31 följande:
    Jisses, varför skulle det vara elakt? Bröllopet ska väl för sjuttsingen handla om brudparet och inte om föräldrarna. Förhoppningsvis har dom haft sin chans till att planera ett bröllop. varför ska de sen försöka fixa ert bröllop för att deras inte kanske blev precis så som dom tänkt sig???Vi överraskade våra föräldrar med en inbjudan och då hade vi redan bestämt precis hur VI VI VI ville ha det och inte en sur min över det. Jag skulle nog tappa respekten helt för mina föräldrar om de skulle börja lägga sig VÅR speciella dag för sin egen vinning.Så fruktansvärt trött på alla som visar sååå mycket hänsyn till alla hela tiden och sedan gnäller över att man inte får det som man vill. ANTINGEN får man stå på sig eller så får man vara nöjd med att släkten är nöjda, bara att bestämma sig.
  • Vill nu
    passionsblomman skrev 2008-11-03 16:26:11 följande:
    Jo, det ser jag, men jag blev nyfiken på vilken tråd TS varit i och läst, jag tycker jag plöjer en del här på forumet, men denna tråden tror jag att jag missat.
    Kommer inte ihåg i vilken tråd det var, men det var inte en hel tråd som handlade om det, utan var mer en "bisak". Men tillräckligt för att få mig att fundera! Och det var inte det du skrivit som jag sett!
  • Vill nu

Ja, visst är det svårt att vara tyst! Vi har dock berättat för några, bland annat min bror som ska vara toastmaster (och han har faktiskt till och med lyckats hålla det hemligt för sin sambo . skulle jag aldrig klara), sambons bror som ska vara marsalk, och så min bästa kompis som ska vara tärna. Och så har jag försagt mig på jobbet. Men de som ska bjudas vet inget!

Hemlig2009 skrev 2008-11-03 18:23:41 följande:
    Vi har tänkt att det ska bli en överaskning för alla, men för mig är det svårast att hålla tyst. Och jag var och provade klänningar förra veckan, och inget smakråd har man alls... Vi funderar på att inviga min syster och hennes man (som vi har tänkt fråga om de vill vara värdpar) i det hela innan inbjudan går ut. Och ja, kanske även våra föräldrar får veta men inte så långt i förväg.Men elakt? Nä, det tycker jag inte...
  • Vill nu

Verkar som de flesta iaf inte tycker der är elakt! Bra, då kommer vi att köra på det!
    Lycka till alla, och tack för alla svar!

• Vill nu

ska kolla om jag hittar den, så får du länken isf!

passionsblomman skrev 2008-11-03 21:17:52 följande:
    Ha haa! -Nej det hoppas jag så jag inte blivit alldeles senil trots att jag är med i tanttråden!!! Jag undrade verkligen bara vad nu detta var för missad tråd.(fast det kanske är ett friskhetstecken att jag inte har koll på precis alla trådarna... mitt BT missbruk känns illa nog ändå!)Vill nu skrev 2008-11-03 21:05:22 följande:
  • Vill nu

www.brollopstorget.se/Forum-1-71/m3136862-1.html
    inlägg nr 9.

passionsblomman skrev 2008-11-03 21:17:52 följande:
    Ha haa! -Nej det hoppas jag så jag inte blivit alldeles senil trots att jag är med i tanttråden!!! Jag undrade verkligen bara vad nu detta var för missad tråd.(fast det kanske är ett friskhetstecken att jag inte har koll på precis alla trådarna... mitt BT missbruk känns illa nog ändå!)Vill nu skrev 2008-11-03 21:05:22 följande:
Svar på tråden Överraska föräldrar med inbjudan till bröllop. Elakt eller rolig grej?