I vad för tråd stod det att det skulle vara elakt?
Jag et att någon gav rådet att berätta för föräldrarna innan, vid överraskning i samband med dopgudstjänst. Har inte sett det andra?
jag tror att det kan vara värt att komma ihåg att vi nog är bland de första historiskt sett som ordnar våra bröllop själva. Förr var det ju brudens familj till strörsta delen.
Så föräldrarna har nog inte ordnat sitt bröllop och sin dag i närmelsevis så som vi tar för givet idag.
Att gifta sig var dessutom totalt "ute" under en period och rynkades rejält på näsan åt.
Bröllop förr var något mycket mer av en familjeangelägenhet och en fest för hela byn dessutom i mindre orter.
Man var varken värdpar eller den som regisserade dagen så som det är nu.
Nu är det andra tider och det får man kanske komma ihåg själv också, och försöka se varifrån föräldrars förväntningar och inställning kommer.
Har man dessutom minsta tanke om att de "borde" hjälpa till eller ställa upp på något sätt, så har man ju involverat dem och då måste de ju få vara de personer de är. Med jobbiga och trevliga egenskaper.
Känner man att det blir mer en belastning än en hjälp, är det inte mycket annat att göra än att vara rätt färdigplanerad redan i förväg och göra klart att "hjälpen" inte behövs.(Jag själv kommer inte att ivilja ha 15 pers som ska dra i allting sista kvällen då det ska dukas tex. Då blir jag bara splittrad, man funkar ju väldigt olika där.)
Vad gäller egoism som passande vid ens bröllop, så ser jag det personligen mer som en dag för verklig gemenskap, där vi vill dela vår glädje med andra och att de ska som gäster känna sig varmt välkomna, önskade och omhändertagna.
Vill de komma så är det vi som blir hedrade, inte tvärtom.