• Vill nu

Överraska föräldrar med inbjudan till bröllop. Elakt eller rolig grej?

Vi har tänkt att köra på ordentlig överraskning ang vårt bröllop, och inte berätta för någon innan inbjudningarna kommer ut. Det inkluderar även föräldrarna.
    Satt nu och lästa i nån tråd här att någon tyckte det var elakt. Har själv bara tyckt att det är en rolig grej, så mamma frågat lääänge när vi ska gifta oss.

Vad tycker ni, ärdet elakt, eller en rolig grej? Någon som gjort så och kan berätta om reaktionerna?

• Svar på tråden Överraska föräldrar med inbjudan till bröllop. Elakt eller rolig grej?
  • passionsblomman

Jo, det ser jag, men jag blev nyfiken på vilken tråd TS varit i och läst, jag tycker jag plöjer en del här på forumet, men denna tråden tror jag att jag missat.

Troll1 skrev 2008-11-03 16:19:42 följande:
    Passionsblomman: Det står i överskriften i TS.
  • Hemlig2009

Vi har tänkt att det ska bli en överaskning för alla, men för mig är det svårast att hålla tyst. Och jag var och provade klänningar förra veckan, och inget smakråd har man alls...

Vi funderar på att inviga min syster och hennes man (som vi har tänkt fråga om de vill vara värdpar) i det hela innan inbjudan går ut. Och ja, kanske även våra föräldrar får veta men inte så långt i förväg.

Men elakt? Nä, det tycker jag inte...

• Vill nu
    passionsblomman skrev 2008-11-03 16:26:11 följande:
    Jo, det ser jag, men jag blev nyfiken på vilken tråd TS varit i och läst, jag tycker jag plöjer en del här på forumet, men denna tråden tror jag att jag missat.
    Kommer inte ihåg i vilken tråd det var, men det var inte en hel tråd som handlade om det, utan var mer en "bisak". Men tillräckligt för att få mig att fundera! Och det var inte det du skrivit som jag sett!
  • Vill nu

Ja, visst är det svårt att vara tyst! Vi har dock berättat för några, bland annat min bror som ska vara toastmaster (och han har faktiskt till och med lyckats hålla det hemligt för sin sambo . skulle jag aldrig klara), sambons bror som ska vara marsalk, och så min bästa kompis som ska vara tärna. Och så har jag försagt mig på jobbet. Men de som ska bjudas vet inget!

Hemlig2009 skrev 2008-11-03 18:23:41 följande:
    Vi har tänkt att det ska bli en överaskning för alla, men för mig är det svårast att hålla tyst. Och jag var och provade klänningar förra veckan, och inget smakråd har man alls... Vi funderar på att inviga min syster och hennes man (som vi har tänkt fråga om de vill vara värdpar) i det hela innan inbjudan går ut. Och ja, kanske även våra föräldrar får veta men inte så långt i förväg.Men elakt? Nä, det tycker jag inte...
  • Vill nu

Verkar som de flesta iaf inte tycker der är elakt! Bra, då kommer vi att köra på det!
    Lycka till alla, och tack för alla svar!

• passionsblomman

Ha haa!
    -Nej det hoppas jag så jag inte blivit alldeles senil trots att jag är med i tanttråden!!!

Jag undrade verkligen bara vad nu detta var för missad tråd.
    (fast det kanske är ett friskhetstecken att jag inte har koll på precis alla trådarna... mitt BT missbruk känns illa nog ändå!)

Vill nu skrev 2008-11-03 21:05:22 följande:

Kommer inte ihåg i vilken tråd det var, men det var inte en hel tråd som handlade om det, utan var mer en "bisak". Men tillräckligt för att få mig att fundera! Och det var inte det du skrivit som jag sett!
  • Vill nu

ska kolla om jag hittar den, så får du länken isf!

passionsblomman skrev 2008-11-03 21:17:52 följande:
    Ha haa! -Nej det hoppas jag så jag inte blivit alldeles senil trots att jag är med i tanttråden!!! Jag undrade verkligen bara vad nu detta var för missad tråd.(fast det kanske är ett friskhetstecken att jag inte har koll på precis alla trådarna... mitt BT missbruk känns illa nog ändå!)Vill nu skrev 2008-11-03 21:05:22 följande:
  • Vill nu

www.brollopstorget.se/Forum-1-71/m3136862-1.html
    inlägg nr 9.

passionsblomman skrev 2008-11-03 21:17:52 följande:
    Ha haa! -Nej det hoppas jag så jag inte blivit alldeles senil trots att jag är med i tanttråden!!! Jag undrade verkligen bara vad nu detta var för missad tråd.(fast det kanske är ett friskhetstecken att jag inte har koll på precis alla trådarna... mitt BT missbruk känns illa nog ändå!)Vill nu skrev 2008-11-03 21:05:22 följande:
  • passionsblomman

Ahaaa! Nej men hördu! Utifrån det perspektivet kan jag inte se att det på något sätt skulle vara något elakt.(även om en viss svärmor skulle tycka det )

Man kan ju faktiskt i vissa lägen behöva "skydda sig" mot ren invasion i tillvaron, och då är ju kanske den här varianten det enda raka.

Däremot står jag fast vid att det ka varavärt att notera att tiderna och formerna för att ställa till med bröllop har förändrats ganska mycket på rätt kort tid. Då kan man kanske lättare förstå varandra ibland.

• stavfellet

Nej absolut inte elakt! Tror ingen i min familj skulle ta illa upp alls över nåt sånt. Det är ju en positiv och rolig grej! Sen att jag aldrig skulle knipa igen är ju en annan sak

• Höstbrud-07

Jag tycker nog att man ska behandla sina föräldrar som lite mer speciella än alla övriga gäster i ett sånt här sammanhang och därför berätta för dem innan. Åtminstone skicka deras inbjudan en vecka tidigare eller så, just för att visa att ni är speciella.
    Att berätta för dem lite tidigare har ju ingenting med deras involvering i övrigt att göra utan är bara en fin gest. Jag tror många föräldrar vill känna sig delaktiga, om än så bara gällande att veta det före övriga.

• Tooticki

Vi gjorde så. Höll hemligt för alla, färdigställde inbjudningarna. I påskhelgen skulle vi träffa all föräldrar, mina ena dagen och hans andra dagen, då överräckte vi inbjudningarna i handen. Inga dåliga reaktioner, bara glada. Detta var drygt 3 veckor innan bröllopet. Det enda vi var noga med var att föräldrarna fick reda på det före alla andra, om vi hade skickat ut till alla samma dag så kanske morföräldrarna hade ringt till mamma på jobbet innan hon fått posten t ex.

• Bride in England

Har inte last nagra svar, men personligen tror jag att era foraldrar kan kanna sig lite snopta pa konfetten om de far reda pa att ni ska gifta er samtidigt som alla andra... Det ar ju kul att overraska andra gaster genom att bara skicka inbjudan sadar, men jag hade nog kommit pa en annan overraskning at era foraldrar. Finns ju manga grejor man kan gora, tex ta ner kalendern nar de ar hemma hos er och latsas kolla upp nagot som ligger nara ert brollop i tiden, och sa har ni skrivit tydligt med stora bokstaver VART BROLLOP pa ert datum. Eller nagot annat roligare som jag inte kan komma pa

• Bride in England

Vill nu skrev 2008-11-03 09:35:01 följande:

Jo, det känner jag också. Tycker telefon känns som det sämsta alternativet... Liksom "By the way, vi ska gifta oss också" mitt i allt prat om jobb och så...
    Hm laste detta nu. Men da kan ni kanske skicka en speciell inbjudan till dem och lagga till att de ar de forsta som far reda pa det eller sa... Annars tar de kanske for givet att de far den samtidigt som alla andra och det kanske kanns lite opersonligt for dem?
  • Esonda

Mina föräldrar kommer inte veta nått förrens bjudningarna kommer ut. Har jag och min sambo bestämt. För min mamma är sån som gärna lägger sig i och vill ändra vilket inte kommer och hända. Sen är det skitkul att överaska. Inte elakt alls. Jag säger go for it ;)

• Höstbrud-07

Men varför är det ett likhetstecken mellan att berätta för föräldrarna i förväg och därmed ge dem möjlighet att lägga sig i? Man kan ju berätta för dem i förväg (dvs före övriga gäster) och ge dem det förtroendet och glädjen att känna sig speciella men ändå efter att den mesta/all planeringen är gjord?

Esonda skrev 2008-11-14 16:35:41 följande:
    Mina föräldrar kommer inte veta nått förrens bjudningarna kommer ut. Har jag och min sambo bestämt. För min mamma är sån som gärna lägger sig i och vill ändra vilket inte kommer och hända. Sen är det skitkul att överaska. Inte elakt alls. Jag säger go for it ;)
  • kalevala

våra föräldrar fick samtidigt som alla andra ....de tog inte alls illa upp , utan det blev naturligtvis bara glada!!!!!!!!1

och överaskade.....

• Esonda

om mina föräldrar skulle få reda på det i förväg så skulle dom med stor sannolikhet lägga sig i och totalförstöra våra planer. Jag vill inte att min mamma ska komma och styra och ställa för nu lever jag mitt eget liv vilket hon inte har förstått än.

Så nej det kommer bli en överaskning på dom :)

Svar på tråden Överraska föräldrar med inbjudan till bröllop. Elakt eller rolig grej?