Inlägg från: Viccysixx |Visa alla inlägg
  • Viccysixx

kyrkligt vs borgeligt?

Skulle ni gifta er i kyrkan fastän ni inte tror ett skvatt på gud bara för att kunna spara 1000 kronor? Jag kan tillägga att jag överväger det då både jag o min sambo är arbetslösa och fattiga som kyrkråttor.Men det känns fel som fan alltså.

• Svar på tråden kyrkligt vs borgeligt?
  • Viccysixx

Lokalen är gratis om man gifter sig i kyrkan. Annars får man hyra en annan lokal. Vad kostar det förresten att vigas borgerligt?

• Viccysixx
    Viccysixx skrev 2008-11-05 16:32:14 följande:
    Lokalen är gratis om man gifter sig i kyrkan. Annars får man hyra en annan lokal. Vad kostar det förresten att vigas borgerligt?
    Alltså vigselförättaren? kostar det något? Jag kan tillägga att jag inte kan ett skvatt om bröllop och att vi precis nyss har börjat planera.
  • Viccysixx
    älskarlivet skrev 2008-11-05 16:33:34 följande:
    Men en kyrka är inte bara en lokal... Det är ett heligt rum..
    Jo det vet jag. Men om man gifter sig kyrkligt så får man låna församlingshemmet gratis.
  • Viccysixx
    älskarlivet skrev 2008-11-05 16:33:07 följande:
    Men om ni inte ha råd med bröllop nu så kanske ni ska vänta lite?
    Vi kommer aldrig att ha råd. Jag är sjukpensionär och min sambo har försökt få jobb i 4 år. Och tills nu så har det inte varit tal om bröllop alls.
  • Viccysixx
    LirreMagic skrev 2008-11-05 16:34:04 följande:
    nej - vi väljer borgerlig vigsel eftersom vi tycker det skulle kännas väldigt konstigt och falskt att stå och lova någonting inför en gud som vi inte tror på.Dessutom är väl inte 1000 kronor så mycket i det stora hela, eller?
    Jo faktiskt så är 1000 kr ca 1 veckas käk för oss o våra barn :)
  • Viccysixx
    älskarlivet skrev 2008-11-05 16:35:09 följande:
    Ja, men om du gifter dig kyrkligt så är det också så att du lovar inför Gud och där är böner och psalmer med..
    Det vet jag. Det är därför jag tvekar.
  • Viccysixx
    PennyJenny skrev 2008-11-05 16:35:21 följande:
    Tyvärr, jag tycker inte att det är okej att använda kyrkan som en kuliss vilket det blir om ingen av de som gifter sig är troende. För mig som är troende känns det lite av en skymf att använda kyrkan och dess symbolik när man inte alls tror.
    Exakt!!
  • Viccysixx
    älskarlivet skrev 2008-11-05 16:36:35 följande:
    Men är bröllop så viktigt för er då?
    Det har blivit det. Det är en lång historia, men det är en markering på att allt kaos som har varit sista året är slut och att vi börjar om på nytt.
  • Viccysixx
    älskarlivet skrev 2008-11-05 16:38:21 följande:
    Men gift er i rådhuset, det är väl gratis?
    Ja,är det det så hade det varit klockrent :):):)
Svar på tråden kyrkligt vs borgeligt?