• Viccysixx

kyrkligt vs borgeligt?

Skulle ni gifta er i kyrkan fastän ni inte tror ett skvatt på gud bara för att kunna spara 1000 kronor? Jag kan tillägga att jag överväger det då både jag o min sambo är arbetslösa och fattiga som kyrkråttor.Men det känns fel som fan alltså.

• Svar på tråden kyrkligt vs borgeligt?
  • älskarlivet

Nej det skulle jag inte göra! Det tycker jag är hyckleri.. Kan dock tillägga att jag skulle inte överväga borgerligt eftersom jag är kristen och i just det fallet får min m2b bara godta det.. Som tur är gör han det också.. Han är inte kristen, men han vet vad han säger ja till i kyrkan, men om man gifter sig i kyrkan för att spara pengar tycker jag det är fel...

• slottsbröllop2010

skulle aldrig kunna gifta mig i kyrka då jag tycker det skulle vara hyckleri..

Vad menar du med "spara 1000 kronor"?
    Vi betalar inget för stället vi ska vigas på..

• Viccysixx

Lokalen är gratis om man gifter sig i kyrkan. Annars får man hyra en annan lokal. Vad kostar det förresten att vigas borgerligt?

• älskarlivet

Men om ni inte ha råd med bröllop nu så kanske ni ska vänta lite?

• älskarlivet

Men en kyrka är inte bara en lokal... Det är ett heligt rum..

Viccysixx skrev 2008-11-05 16:32:14 följande:
    Lokalen är gratis om man gifter sig i kyrkan. Annars får man hyra en annan lokal. Vad kostar det förresten att vigas borgerligt?
  • Viccysixx
    Viccysixx skrev 2008-11-05 16:32:14 följande:
    Alltså vigselförättaren? kostar det något? Jag kan tillägga att jag inte kan ett skvatt om bröllop och att vi precis nyss har börjat planera.
  • LirreMagic

nej - vi väljer borgerlig vigsel eftersom vi tycker det skulle kännas väldigt konstigt och falskt att stå och lova någonting inför en gud som vi inte tror på.
    Dessutom är väl inte 1000 kronor så mycket i det stora hela, eller?

• Viccysixx
    älskarlivet skrev 2008-11-05 16:33:34 följande:
    Men en kyrka är inte bara en lokal... Det är ett heligt rum..
    Jo det vet jag. Men om man gifter sig kyrkligt så får man låna församlingshemmet gratis.
  • Tx2

Då vi absolut inte ville gifta oss i kyrka då ingen av oss tror på gud, betalar vi 2000 för att få vigas på en speciell plats för oss med alla våra gäster. Sedan så kommer vi att ge vår vf en present för att han ställer upp på sin fritid.

Men det går att gifta sig borgligt gratis oxå. Tex i rådhuset. Vissa kommuner tar en avgift för att vigas på en annan plats, vissa ställer upp utan att ta en avgift el resekostnad för att dem tycker att det är kul. Men då brukar en gåva/blomma vara lämplig enligt mina kommuner runt om.

• älskarlivet

Ja, men om du gifter dig kyrkligt så är det också så att du lovar inför Gud och där är böner och psalmer med..

Viccysixx skrev 2008-11-05 16:34:26 följande:
    Jo det vet jag. Men om man gifter sig kyrkligt så får man låna församlingshemmet gratis.
Svar på tråden kyrkligt vs borgeligt?