Inlägg från: älskarlivet |Visa alla inlägg
  • älskarlivet

kyrkligt vs borgeligt?

Nej det skulle jag inte göra! Det tycker jag är hyckleri.. Kan dock tillägga att jag skulle inte överväga borgerligt eftersom jag är kristen och i just det fallet får min m2b bara godta det.. Som tur är gör han det också.. Han är inte kristen, men han vet vad han säger ja till i kyrkan, men om man gifter sig i kyrkan för att spara pengar tycker jag det är fel...

• älskarlivet

Men om ni inte ha råd med bröllop nu så kanske ni ska vänta lite?

• älskarlivet

Men en kyrka är inte bara en lokal... Det är ett heligt rum..

Viccysixx skrev 2008-11-05 16:32:14 följande:
    Lokalen är gratis om man gifter sig i kyrkan. Annars får man hyra en annan lokal. Vad kostar det förresten att vigas borgerligt?
  • älskarlivet

Ja, men om du gifter dig kyrkligt så är det också så att du lovar inför Gud och där är böner och psalmer med..

Viccysixx skrev 2008-11-05 16:34:26 följande:
    Jo det vet jag. Men om man gifter sig kyrkligt så får man låna församlingshemmet gratis.
  • älskarlivet

Jag håller med, det är skillnad om en är troende i alla fall.

PennyJenny skrev 2008-11-05 16:35:21 följande:
    Tyvärr, jag tycker inte att det är okej att använda kyrkan som en kuliss vilket det blir om ingen av de som gifter sig är troende. För mig som är troende känns det lite av en skymf att använda kyrkan och dess symbolik när man inte alls tror.
  • älskarlivet

Men är bröllop så viktigt för er då?

Viccysixx skrev 2008-11-05 16:36:01 följande:
    Vi kommer aldrig att ha råd. Jag är sjukpensionär och min sambo har försökt få jobb i 4 år. Och tills nu så har det inte varit tal om bröllop alls.
  • älskarlivet

Men gift er i rådhuset, det är väl gratis?

Viccysixx skrev 2008-11-05 16:37:40 följande:
    Jo faktiskt så är 1000 kr ca 1 veckas käk för oss o våra barn :)
  • älskarlivet

Ja, och tvekar du ska du inte göra det! Såvida din m2b inte är troende och det betyder mycket för honom att gifta sig i kyrkan..

Viccysixx skrev 2008-11-05 16:38:33 följande:
    Det vet jag. Det är därför jag tvekar.
  • älskarlivet

Hur många har ni tänkt bjuda? Kanske ska bara ta föräldrar och syskon?

Viccysixx skrev 2008-11-05 16:45:16 följande:
    Grejen är bara att ingen jag vet har plats... Hemma kan vi inte ha det förvi måste ha det i våra respektive släkters hmstäder vilket är i karlskrona o Ronneby. Vi bor dock i Borås.
  • älskarlivet

Men då kommer ju maten bli dyr också, har ni råd med det?

Viccysixx skrev 2008-11-05 16:51:32 följande:
    Både jag o min sambo har stor släkt med många kusiner, mostrar, fastrar, syskon, morbröder för att inte tala om alla barn och alla ingifta :) Vi har bra och regelbunden kontakt med alla utom ett fåtal och kan inte tänka oss att ställa några av dem utanför.
  • älskarlivet

Men man måste ju ha något kött då också?

Viccysixx skrev 2008-11-05 17:02:42 följande:
    Vi ska ha typ potatisgratäng och sallad...o sen ska vi baka själva o göra bröllopstårtan själva :)
  • älskarlivet

Men de kan ju inte bara få gratäng, det är ju inte matigt då...

Viccysixx skrev 2008-11-05 17:05:53 följande:
    kassler i gratängen ska vi ha...men även en utan eftersom några är vegetarianer.
  • älskarlivet

Men de kan ju inte bara få gratäng, det är ju inte matigt då...

Viccysixx skrev 2008-11-05 17:05:53 följande:
    kassler i gratängen ska vi ha...men även en utan eftersom några är vegetarianer.
Svar på tråden kyrkligt vs borgeligt?