• Viccysixx

kyrkligt vs borgeligt?

Skulle ni gifta er i kyrkan fastän ni inte tror ett skvatt på gud bara för att kunna spara 1000 kronor? Jag kan tillägga att jag överväger det då både jag o min sambo är arbetslösa och fattiga som kyrkråttor.Men det känns fel som fan alltså.

• Svar på tråden kyrkligt vs borgeligt?
  • Viccysixx
    älskarlivet skrev 2008-11-05 16:46:23 följande:
    Hur många har ni tänkt bjuda? Kanske ska bara ta föräldrar och syskon?
    Både jag o min sambo har stor släkt med många kusiner, mostrar, fastrar, syskon, morbröder för att inte tala om alla barn och alla ingifta :) Vi har bra och regelbunden kontakt med alla utom ett fåtal och kan inte tänka oss att ställa några av dem utanför.
  • älskarlivet

Men då kommer ju maten bli dyr också, har ni råd med det?

Viccysixx skrev 2008-11-05 16:51:32 följande:
    Både jag o min sambo har stor släkt med många kusiner, mostrar, fastrar, syskon, morbröder för att inte tala om alla barn och alla ingifta :) Vi har bra och regelbunden kontakt med alla utom ett fåtal och kan inte tänka oss att ställa några av dem utanför.
  • Tx2

Gifter ni i rådhuset så brukar det vara gratis (kan bara svara för kommunerna runtomkring där ni bor). Vill man vigas på ett annat ställe så kan dem ta ut en avgift men även resekostnad. Men det är väldigt olika. Vår gör inte det och därför kommer h*n att få en blomma el någon annan present som tack för besväret eftersom det blir på fritiden.

Hur ser det ut hos era föräldrar? Kan ni ha mottagningen hemma hos någon av dem?

Varför kan ni inte ha det i er hemstad? Så slipper ni lägga pengar på resan?

• Viccysixx
    älskarlivet skrev 2008-11-05 16:52:39 följande:
    Men då kommer ju maten bli dyr också, har ni råd med det?
    Vi ska ha typ potatisgratäng och sallad...o sen ska vi baka själva o göra bröllopstårtan själva :)
  • älskarlivet

Men man måste ju ha något kött då också?

Viccysixx skrev 2008-11-05 17:02:42 följande:
    Vi ska ha typ potatisgratäng och sallad...o sen ska vi baka själva o göra bröllopstårtan själva :)
  • Viccysixx
    Tx2 skrev 2008-11-05 16:52:51 följande:
    Gifter ni i rådhuset så brukar det vara gratis (kan bara svara för kommunerna runtomkring där ni bor). Vill man vigas på ett annat ställe så kan dem ta ut en avgift men även resekostnad. Men det är väldigt olika. Vår gör inte det och därför kommer h*n att få en blomma el någon annan present som tack för besväret eftersom det blir på fritiden.Hur ser det ut hos era föräldrar? Kan ni ha mottagningen hemma hos någon av dem?Varför kan ni inte ha det i er hemstad? Så slipper ni lägga pengar på resan?
    Vi får ev.resan i bröllopspresent. Vi har det därnere för att folk ska ha möjlighet att komma. Vi kan inte husera 50 pers här i vår pyttetrea. Det är liksom större chans att folk kommer om de inte behöver åka 60 mil samma dag. Min pappa har ett pyttetorp och min mamma har inte plats heller.
  • Viccysixx
    älskarlivet skrev 2008-11-05 17:03:17 följande:
    Men man måste ju ha något kött då också?
    kassler i gratängen ska vi ha...men även en utan eftersom några är vegetarianer.
  • älskarlivet

Men de kan ju inte bara få gratäng, det är ju inte matigt då...

Viccysixx skrev 2008-11-05 17:05:53 följande:
    kassler i gratängen ska vi ha...men även en utan eftersom några är vegetarianer.
  • älskarlivet

Viccysixx skrev 2008-11-05 17:05:53 följande:
  • Viccysixx
    älskarlivet skrev 2008-11-05 17:09:51 följande:
    Får la slänga i nåt substitut då till dem. Men det blir nog bra.
  • Viccysixx

Tack alla för era synpunkter. Ni har stärkt mig i mitt ursprungliga beslut som var borgeligt. Men den som lever får se...min sambo ska ju också tycka till, så vi får la se vad som sker :)

• SweetSun

man kan ju även gifta sig vid en sjö, eller på annan "offentlig" plats om man vill, det enda som kostar är som sagt om VF måste åka långt för uppgiften.

Ang. festen så ordnar det nog sig, allt beror ju på hur många ni blir!

Och finns det hjärterum finns det skjärterum

• Viccysixx
    SweetSun skrev 2008-11-05 17:26:02 följande:
    man kan ju även gifta sig vid en sjö, eller på annan "offentlig" plats om man vill, det enda som kostar är som sagt om VF måste åka långt för uppgiften.Ang. festen så ordnar det nog sig, allt beror ju på hur många ni blir!Och finns det hjärterum finns det skjärterum
    Haha precis :)
  • PennyJenny

Man måste ju inte ha mat efter bröllopet. Ni kan ju välja att gifta er tidigare på dagen och bara ha kaffe och tårta för gästerna efteråt och bara äta middag med närmaste familjen.

Är det viktigt att alla är med eller kan ni tänka er att gifta er själva med bara föräldrar och syskon? Det är ju också ett alternativ. Då blir ju lokalproblemet lättare efteråt.

Jag var inte riktigt med på vart ni skulle hålla bröllopet, men förstod det som att det var vid någon av era födelseorter. Vill ni ha det i stan? Ni kanske kan ha det lite utanför och kolla om ni kan få tag på en bygdegård, de brukar vara billiga i hyra.

• Aleta

Kolla om det finns någon lokal som hör till föreningen ni eller någon släkting bor i, de brukar vara gratis för medlemmar.

• Viccysixx
    PennyJenny skrev 2008-11-05 17:41:12 följande:
    Man måste ju inte ha mat efter bröllopet. Ni kan ju välja att gifta er tidigare på dagen och bara ha kaffe och tårta för gästerna efteråt och bara äta middag med närmaste familjen. Är det viktigt att alla är med eller kan ni tänka er att gifta er själva med bara föräldrar och syskon? Det är ju också ett alternativ. Då blir ju lokalproblemet lättare efteråt. Jag var inte riktigt med på vart ni skulle hålla bröllopet, men förstod det som att det var vid någon av era födelseorter. Vill ni ha det i stan? Ni kanske kan ha det lite utanför och kolla om ni kan få tag på en bygdegård, de brukar vara billiga i hyra.
    min mormors förslag var faktiskt att vi bara ska ha fika efteråt. Och det är ju en tanke lika god som andra.

Vi håller på att kolla bygdegårdar just nu, för vi vill inte ha det i stan. Min mamma , mormor o flera till bor i Listerby som ligger utanför Ronneby och där har vi bl.a. haft dop för vår son...fast det var ju iof i kyrkan.
  • Viccysixx
    Aleta skrev 2008-11-05 17:43:34 följande:
    Kolla om det finns någon lokal som hör till föreningen ni eller någon släkting bor i, de brukar vara gratis för medlemmar.
    Just det ja...Tack! Det ska jag kolla. jag vet att mormor o mamma är medlemmar i nån förening, men inte vilken/vilka.
  • SweetSun

sen kan man ha knytkalas! det skulle jag tycka var trevligt! Av praktiska själ blir dte inte så för oss..

Svar på tråden kyrkligt vs borgeligt?