• didis

nu får det hända något!

Precis som Augusti 2010 tycker jag att det viktigaste för er att justnu att gifta er - en förlovning ändrar "ingenting" precis som din sambo säger.

I ert läge hade jag inte heller förlovat mig, just för att det blir en (för mig) meningslös gest, ni har ju valt att skaffa barn tillsammans och hör därför ihop resten av livet! Men som föräldrar är det bättre ur alla aspekter att vara gifta, speciellt om ni har hus etc.

Gå och köp en döskallering och gå ner på knä och fria till honom, om han inte alls är inställd på äktenskap bör du ha funderat ut anledningar till varför ni bör vara gifta i förväg. Ni behöver inte heller ha något storslaget kyrkbröllop utan kan gifta er bara ni två i rådhuset eller utomlands eller vad ni vill.

Men om du vill ha en förändring - förändra själv! Överlåt inte det till din sambo, han kan ju omöjligt veta HUR du vill förändra (han kanske målar om i köket).

• didis
    aikidoaasa skrev 2008-11-30 11:23:03 följande:
    Lol... det låter som min sambo... fast han gjorde om hela köket istället. Han fattar nada med mina hintar...
    Alla borde ha vänner som är psykologer!!

En av dem har lärt mig att vara VÄLDIGT tydlig och säga "jag vill att du..." istället för att bara hinta.

Jag tycker hon (alltså min kompis som är psykolog) skulle inrkta sig på psykoterapi, för min skull, men hon envisas med att vilja jobba med anorexibarn. Hrmpf, JAG har mycket mer nytta av henne om hon blir psykoterapeut!!
  • didis

Stjärnöga VS Fänöda skrev 2008-12-03 14:36:51 följande:

Men det är väldigt många som säger att man ska "fria själv", hur ska man göra om sambon har sagt klart och tydligt flera gånger att han INTE vill bli friad till, eftersom hans senaste tjej friade till honom.... och han sa nej... för att han tycker att det är mannen som ska fria.. men tänk om han aldrig gör det? Jag vet också av erfarenhet att tar man upp nåt så händer det ingenting bara för att han är envis och vill inte göra nåt som nån har sagt..typ om jag skulle fråga om han vill diska, då skulle han kunna svara att han tänkte diska lite senare, men nu kan han inte göra det eftersom jag sa det.. :P
    Då tycker jag du skall prata med honom! Att inte göra en sak för att någon annan sagt man skall göra det är synnerligen barnsligt.

Eller är det bara när du ber honom som han reagerar så? Det brukar inte fungera så bra på jobbet... "nä jag hade tänkt gå på det mötet men eftersom du säger att jag skall det så stannar jag hemma."

Att han tycker att det är mannen som skall fria är ju bekvämt för honom, därmed har han tagit kontrollen över när ni skall gifta er. Vill du ge bort den kontrollen? Om du inte vill det så har ni ett problem ni bör diskutera igenom.

Fast det är praktiskt: "nehä ungar, jag hade tänkt laga mat men eftersom ni frågade om mat så blir det ingen..."
  • didis
    olof skrev 2008-12-19 11:59:34 följande:
    Friar inte vi har vi ingen giftaslust! Punkt. Det kan ta ett ar eller annu mer innan det gar over. MEN vi ALSKAR er, och vill inte att ni ska bli ledsna och fa ett nej nar ni val gjort er omaket, men det kan likans vid emotionell utpressning...Tycker jag.
    Då är det väl lika mycket utpressning när du friar? Speciellt som du har planerat frieriet under fler år?

OM det är så viktigt som man att fria själv (vilket jag inte tror på att alla män tycker) får man nog sätta lite eld i baken och inte vänta år efter år efter år...
Svar på tråden nu får det hända något!