Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

nu får det hända något!

olof skrev 2008-12-19 11:59:34 följande:
    Haller inte med didis och stjarnoga... Det handlar inte om 'kontroll' over nar man ska gifta sig... Bada bor val kanna att man har kommit dit, och har man annu inte gift sig/forlovat sig maste det bero pa att bada inte ar redo... Det handlar om att det ar en tradition, och typ det basta tillfallet i livet for att fa gora nagot riktigt fint till sin tjej. Manga planerar i flera ar, faktiskt! Jag skulle vilja bli fria till lika lite som jag skulle vilja ha den vita klanningen pa sjalva brollopet... Jag har annu inte traffat en karl som uppskattar att bli friad till, och eftersom jag planerar att fria till min tjej har jag diskuterat amnet mycket. Detta amne har, som nastan alla relationspronlem, tagits upp i sk sitcoms... Tanker pa Vanner dar Phoebe friar till Mike, och han tycker enbart att det ar pinsamt! Tank pa det ni som alla rekommenderar att ni tar saker i egna hander...Om min tjej nu friade skulle jag kanna mig omanlig - INTE vilja dikutera 'hur vi blev forlovade' med nagon, och dessutom skulle jag kanna mig riktigt ledsen for att hon inte kan vanta pa mig... Att hon inte forstar att jag faktiskt planerar, och vill gora det for henne! Men i min takt... Hintar tycker jag visst vi forstar, men det betyder val kankse inte att vi vill gifta oss genast. Vi blir ju TVINGADE nar ni friar...Men i andra typiska situationer, tex att ni inte har sexlust efter att ha fatt barn, ibland upp till ett ar, inte f-n far vi man da ta initiativ for att stressa fram det! Laser i sanna tradar rad som 'han far val ge sig till tals! Inte vill man val ha sex om inte BADA ar med pa det? Det ar ju fornedrande!' Ok, right back at you!!Friar inte vi har vi ingen giftaslust! Punkt. Det kan ta ett ar eller annu mer innan det gar over. MEN vi ALSKAR er, och vill inte att ni ska bli ledsna och fa ett nej nar ni val gjort er omaket, men det kan likans vid emotionell utpressning...Tycker jag.
    Jag måste säga att jag är väldigt glad över att jag inte har träffat och blivit kär i dig! Jag tror inte mina öron. Jag friade till min man för att jag ville det just då och just där. Han blev överlycklig och sa ja med tårar i ögonen. Du ska nog tala för dig själv när du uttalar dig om män i allmänhet. Som tur är är inte alla som du!!

Sedan håller jag med Didis om att man kan inte säga att man ska fria och sedan inte göra det. Då har man tagit kontroll över situationen själv och då är man inte specialt jämställd i sitt beteende. Vill man inte bli friad till så får man se till att fria före den andra helt enkelt.
  • feministbrud
    olof skrev 2008-12-19 14:21:00 följande:
    Feministbrud:'Vill man inte bli friad till så får man se till att fria före den andra helt enkelt.'Helt enkelt? Om man inte tycker det ar dax annu da? Vi har val ratt att fa inga aktenskap nar vi ar REDO, eller? Maste man fria pa andra dejten for att lyckas undvika att ni giftassugna kvinnor inte ska hinna poppa fragan, eller? Lojligt... Jag tror ingen man vill saga nej till den man alskar... Jag tycker ni gor fel som uppmanar till den har giftas-stressen i de har tradarna... 'Vill han inte an? Sa fria sjalv da!!' INGET svar i stil med - hmm, han kanske har ratt att kanna att han inte vill annu, chilla...
    Nu missuppfattade du mig. Jag menade i det fall då man pratat om giftemål. Du sa att ingen man ville bli friad till och om man tjatar om det så tappar ni giftassugen. Då får ni väl helt enkelt komma till skott! Jag tror inte att någon friar helt taget från luften utan att ha diskuterat igenom saken, men att säga nej bara för att man inte vill bli firad till, det tycker jag är otroligt fräckt!

Jag tycker att det är helt vansinnigt att man har pratat om att gifta sig, båda är med på det, men HAN säger att han måste fria först. Då har han kontrollen och bestämmer när det ska ske. Sådant tycker inte jag att man ska acceptera. Jag hade aldrig gjort det. Om saken hade varit den att han inte var redo, då ska man absolut inte fria utan vänta tills båda känner att det är rätt.
Svar på tråden nu får det hända något!