Egypten, vad köpa och vad inte missa??
Ja, nu har vi bokat en två veckor lång resa i Egypten, Hurghada i april. Nu undrar jag vad jag inte får missa när jag är där och vad som är billigt och som man bör köpa??
Tackar på förhand!
Ja, nu har vi bokat en två veckor lång resa i Egypten, Hurghada i april. Nu undrar jag vad jag inte får missa när jag är där och vad som är billigt och som man bör köpa??
Tackar på förhand!
Det där är så himla individuellt - jag klarar mig bra men vet att många tycker det är jobbigt. Jag tycker inte själv att det är värre där - givet att man markerar och håller på gränsen - än på många andra turistorter. Folk som lever på turism lär sig ofta att utnyttja dem som kommer - och många tillåter det (sig själva ovetandes). Men igen - det är en smaksak vad man tycker om om var man trivs.
Men på turistorterna möter man inte det riktiga Egypten - det hävdar jag bestämt - och man kan ha fantastiska upplevelser - med en rejäl dos respekt och nyfikenhet kommer man långt. Sen om det är det man vill ha ut av sin semester är såklart en helt annan sak - och vill man ha nåt annat ska man åka nånannanstans.
Så kände vi det också, i Hurghada, dock inte i Kairo!
Det med att man ska klä sig på ett visst sätt vet jag, och anledningen till att det är skillnad mellan Turkiet och Egypten är att i Egypten är typ 99% av befolkningen muslimer medan det i Turkiet är lite färre.
Faktum är att det nog är tvärtom, 98% i Turkiet men kanske bara 90 % i Egypten.
Men Egypten är socialt mer konservativt. Åtminstone västra Turkiet är betydligt mer "europeiskt". Men redigt efterhängsen kan man vara på turistorter ändå.
Jag vill inte vara en besservwissen men jag har nog rätt när jag säger att det är i egypten som det finns flesta muslimer, är själv muslim dessutom har jag läst lite...men visst kan jag ha fel
Man är nog mer religiös i Egypten, men man har också en större kristen minoritet (förmodligen runt 10% men det finns inga officiella siffror). Så Egypten uppfattas som mer religiöst/muslimskt - absolut, men i siffror stämmer det inte. Men inte för att tjafsa om detta - som sagt - det som möter ögat är som du säger, men inte befolkningsstatistiken/invånarnas formella religionstillhörighet.
Om vi nu ska lita på wikipedia:
Religiös tillhörighet: muslimer (mestadels sunni) utgör cirka 90%, kopter kristna) beräknas uppgå till cirka 9% och andra 0,6%
sv.wikipedia.org/wiki/Egypten
94,0 procent av Turkiets befolkning är muslimer,[92]
sv.wikipedia.org/wiki/Turkiet
hehe...har fått saken om bakfoten...jag förlitade mig på det pappa berättade för mig men han menade det om turkiet och inte egypten...så visst har du rätt....sorry...
Har inte läst hela tråden men har ett tips: Missa ej dykningen! Helst genom Colona Divers i Hurghada! Helt fantastiskt! Är ni inte dykare kan ni ju prova.
Vad roligt att vi skickade in inlägget samtidigt.....
Hej! Har inte varit i Hurghada, men i Sharm el sheikh.
Det stod visserligen inkastare överallt som tilltalade en, men jag tycker de flesta var artiga och vänliga. Säger man nej tack med ett leende går allt lite lättare. Missa inte havet! Det var första gången jag snorklade och det var som att simma runt i ett (stort) akvarium! Helt underbart, roligt. Maten där vi var var bra. Många verkar dock bli magsjuka där. Ta vaccin mot det innan, och köp handsprit o ta med.
Hoppas ni får en trevlig resa!