Egypten, vad köpa och vad inte missa??
Ja, nu har vi bokat en två veckor lång resa i Egypten, Hurghada i april. Nu undrar jag vad jag inte får missa när jag är där och vad som är billigt och som man bör köpa??
Tackar på förhand!
Ja, nu har vi bokat en två veckor lång resa i Egypten, Hurghada i april. Nu undrar jag vad jag inte får missa när jag är där och vad som är billigt och som man bör köpa??
Tackar på förhand!
Vi köpte nästan ingenting, finns mest skit rent ut sagt.. Vi köpte dock två papyrus som vi har som tavlor nu och så köpte vi parfym..
Det du inte ska missa är så klart pyramiderna! Vi hann bara åka till Kairo och pyramiderna, hann inte med Luxor tyvärr..
nu måste jag vara ärlig och säga att jag inte vet vad papyrus är, skulle du vilja berätta?
Luxor
Snorkling
Pyramiderna finns på vår lista
Papyrus är ett papper som de målar på. Finns olika papyrusställen. Kommer inte ihåg vad de heter men reseledarna har koll på det.
Vi tog en två dagars till Kairo och det var det helt klart värt. Gick in i pyramider och så... Köpte oxå en papyrustavla av nån känd egyptiskt konstnär som jag aldrig hört talas om
Annars köpte inte vi mkt heller. Var så varmt när vi var där så vi badade och snorklade mest. Kanonfins vatten men väldigt salt.
Kanonfint vatten ska det vara
okej men nu är jag med...då får kairo också bli en anhalt....
Jag vill gärna ha lite ovanliga tavlor, gärna i orange färg och det lär det vara mkt av där.
Vad är det för priser där?
Allting är faktiskt ganska dyrt i egypten för turister. Guld säger dom ska vara jättebra priser ( enligt dom själva) Men det är dyrare än i sverige. Vill man ändå ha ett fint minne i guld så finns halsbanden med scarab. Det är guldkedja med olika mönster på plattor där man skriver sitt namn i hieroglyfer och får namnets betydelse förklarat för sig. Jättefina men dyra.
det finns en ö utanför hurghada som heter (tror jag) Giftun Island. Där är det fantasktiskt fint vatten och stranden är så vit den kan bli! Perfekt för snorkling! Ön ingick i en snorklingsutflykt vi gjorde, då vi även stannde mitt ute i havet o snorklade och tittade på delfiner!
Vi ska bo på nåt hotell som heter Gitun Azur Resort...kanske i närheten av denna ö....
Ska man resa till kairo så ta en guidad tur till pyramiderna, sfinxen med mera. Kairo är en väldigt stor stad med väääldigt många påflugna försäljare som inte släpper dig frivilligt. När vi anlände till kairo från cypern var vi tvugna att lämna ifrån oss våra pass på flygplatsen på grund av hög stöldrisk och i giza står det militärer som kollar att inte försäljarna blir för påflugna.
Kairo var den mest skrämmande stad jag någonsin vart i men ändå helt klart värt ett besök.
Ska ni vara hela 2 veckor så tror jag att ni kan hitta tid till utflykter både till Kairo och till Luxor - defintivt värt det om man vill se lite Egypten och inte bara ligga på stranden eller göra utflykter med dykning/snorkling/åka båt.