BALI någon som varit där?
Vi ska till Bali på vår bröllopsresa.. Är det någon som varit där och kan komma med tips på vad man ska besöka och vad man kan göra där? :)
Vi ska till Bali på vår bröllopsresa.. Är det någon som varit där och kan komma med tips på vad man ska besöka och vad man kan göra där? :)
Jaa, gili-öarna måste ni till! Gili travangan nånting är den största tror jag. Där bodde jag i två hela veckor, (annars åker folk dit mest över nån dag) för det var såå underbart! Tyst och lugnt och trevliga öbor. Vi var där i mars och det var lågsäsong och inte många turister. Men detta var 8 år sen, så det kanske har blivit fler besökare nu kanske.
Myysigt med bröllopsresa i Indonesien! Blir avundsjuk..
usch mitt problem e att jag redan har bokat hotell för två veckor, ett ganska dyrt sådant. så jag vet inte om jag vill åka på ett ganska dyr resa till gili öarna o betala hotell där också, aaaaaa, vilken ångest, varför kollade jag inte upp saker innan jag bokade hotell, fyy på mig,
Hej alla!
Vi funderar också på Bali som bröllopsresa. Hur mycket kostar det att resa dit? Vem bokade ni resan med? Eller reser ni reguljärt och bokar hotell separat eller? Försöker få en uppfattning om kostnaden. Tacksam för alla svar! Vi gifter oss 25 april så vi tänkte åka i maj.
Barret : Jaha ostkusten. Ska vara bra snorkling och dykning där. Finns även vattensporter att prova på om man tycker det är kul. Hela kusten är ju ganska exploaterad och "turistig". Seminyak är lite lyxigare, därmed nga lugnare, kvarter. Kuta är ju helt klart värst. Annars finns Ubud, inåt landet, risfält, underbara restauranger, trädgårdar, tempel, en park m vilda apor osv osv. Jag gillar Ubud, lugnt o skönt! Norra kusten ska oxå vara fin, har inte hunnit m den än. Lovina vill jag besöka just pga att det finns mkt delfiner, de finns iofs runt omkring hela Bali men det ska vara någon speciell vik där som de leker extra mkt.
Det ni kan göra är ju att prel. boka ett hotell och sen när ni kommer ner så kan ni ju åka runt/gå runt och kolla och fråga o så, så kanske ni hittar ngt speciellt resmål eller så som ni vill utforska. eller ett hotell ni faller för. Det finns alltid hotellrum lediga...
FrökenDagg - ja travangan är störst och med exploaterad, sen finns Meno och Air. Jag gillar Air mest då den är lugnare än Travangan och på Meno är det lite för lugnt... och försäljarna är kända för att vara SUPERJOBBIGA där. Men de har en sköldpaddsuppfödning på Meno som är rolig att besöka, man kan ge ett bidrag oxå för arbetet att bevara de underbara jättesköldisarna.
2BMarriedsoon - Vi bokade bara flyg och sen hotell på plats. Vi hade förbokat ett hotell via nätet så vi hade 2 första nätterna när vi kom ner. Annars kan ni ju ringa ett hotell och boka, i vilket fall så har jag erfarenhet av att det är billigare att boka hotell separat. Det beror iofs på vad för hotell ni vill bo på, vad ni har för budget, vi brukar inte bo på de lyxiga hotellen men inte budget heller men mittemellan;)
Det bästa är att kolla runt på olika sidor efter billiga flyg. Ring runt och jämför olika sidor på nätet. Vi betalade 10 000/pers. Mina föräldrar va här o hälsade på oss för ett tag sen, de betalade 8000/pers. Så leta runt lite...
Lycka till!
Tjolinti och 2BMarriedsoon:
Vi bokade flyget i somras när dollarn var låg på mrjet.se och kom undan med ca 17 000 för flyget för båda. Då är vi borta från den 16 juni till den 8 juli :). Hotellet bokade vi på hotels.com. Vi kollade både flyget och hotellet flera gånger per dag i flera veckor för att kunna få ett som var någorlunda billigt. Vårt hotell Aston Bali Resort betalar vi ca 480 kr per natt för och det är **** :). Verkar ganska lyxigt!
Allt som allt blev det ca 28 000 kr.Det fanns billigare och dyrare men vi tyckte det passade oss. Men om man åker med Apollo till samma hotell och är borta 2 veckor går det på ca 30 000!!
hotels.se är bra, prova även agoda.com och asiarooms.com
vill man bo lyxigare ska man absolut kolla via nätet men ett tips kan vara att ringa o fråga hotellet vad ett rum kostar där, eller gå in på hotellets hemsida o kolla raten eller skicka en förfrågan. Man kan tjäna pengar på att jämföra.. ;)
Hej Tjolinti jag tänkte bara fråga vart du ska bo någonstans? Rätta mig om jag har fel, Miss Bii, men visst går det väl inte att snorkla från stranden någonstans längs Kuta-Seminyak kusten? Vågorna är helt galna och vi (som båda är simkunniga) kunde inte gå längre ut än till knäna när vi var där för strömmarna var så starka att de nästan slog omkull oss!
Bra för surfare dock
Jag skulle nog ställa in mig på att ta lite dagsutflykter med båt om det är i det området ni ska bo. Och då behöver ni inte oroa er vart ni ska lägga grejerna...annars finns det ju plastfickor eller tubar som är vattentäta. Man kan köpa på dykaffärer här i sverige innan man åker.
JockesTess - Ang. shopping så är de ju kända för sina hantverk -Batik (tyger), konst - tavlor, statyer i trä och sten mm mm
Annars shoppar man ju mest saronger, badkläder, strandkläder o sånt som man använder där lixom... Finns mycket fusk märkes grejjer, vilket jag verkligen iNTE gillar men... Finns "riktiga" butiker oxå där man kanske kan göra nga fynd..
Allt beror på vad man är ute efter ;))
Nej nej i Kutaområdet går det verkligen inte att snorkla, bara surfare, vi andra får plaska i strandkanten, vågorna varierar från dag till dag, men de är alltid galna och strömmarna är STARKA!! men det finns som sagt massa mysiga utflykter att åka på...