• trampetroll

Hans snarkningar gör att jag ställer in bröllopsresan snart!!! (Långt)

Jag är så ledsen för det här, snälla undvik kommentarer som att jag överdriver och sådant för då vet ni tyvärr inte hur det är att ha sin sambo som en riktig snarkare!

Min m2b har snarkat så länge jag känt honom, nu de senaste 2 åren har det blivit värre än någonsin (tror att det är för att han jobbar hårt och har gått upp lite i vikt) vi sover aldrig tillsammans längre. Oftast somnar vi ihop och sedan vaknar jag och går ut och lägger mig i vårt gästrum. Eller så sover han där och jag i vår säng.

Vi har varit i kontakt med sjukvården och fick ingen hjälp alls där trots att vi tjatade, då tog vi kontakt med en privatläkare som opererade hans bihålor (han har för trång näsgång vilket gör att han alltid är i princip tät i näsan vilket vi var övertygade om var problemet med att han snarkade). Operationen kostade 5000kr men vi tyckte att det var värt det. Det var det förvisso för han är inte täppt längre vilket är jättebra! Men han snarkar fortfarande.

Detta problem låter kanske löjligt men det är det verkligen inte. Hans snarkningar tar knäcken på mig. Jag har räknat ut att (trots att jag alltid sover med öronproppar) så vaknar jag i genomsnitt 5-6g på en natt och det går ju bara inte, jag är helt slut om dagarna. Vi var en vecka i Bulgarien i juni då vi självklart bodde i samma rum och den resan var jättejobbig, jag var konstant trött och sur och fick gå och lägga mig och sova 2-3h vid 12tiden varje dag för att orka med.
    Så vad sjutton ska vi göra nu?

Jag bävar inför bröllopsresan då jag är i extremt beroende av att få sova gott för att må bra. Det gör jag inte om jag sover med min älskade idag tyvärr Hemma kan man ju alltid lägga sig i ett rum men på bröllopsresan måste man ju sova ihop och jag kommer inte fixa att ha en kul romantisk semester om jag ska vara konstant trött om dagarna.

Det är så jobbigt för ibland verkar det inte som om han förstår problemet för han sover ju gott om nätterna. En gång spelade jag faktiskt in honom på natten på mobilen så han fick höra själv och då förstod han hur allvarligt det faktiskt var.

Nu idag bråkade vi för att jag sa att det inte kommer funka att ha en kärlekssemester på Gran Canaria i 2v om han snarkar som han gör. Han vägrade förstå, tycker att bröllopsresan är viktig. Det tycker ju givetvis jag med men jag har svårt att se att jag ska kunna vara glad, trevlig, kär och galen när jag får typ 3h sömn varje natt. Istället blir jag då bara sur, otrevlig och ledsen och det är ingen kul semester för varken han eller mig då. Så jag sa att i värsta fall får vi boka två enkelrum (det suger ju som fan men vad sjutton ska vi göra) och då blev han förstås jätteledsen och sa att då var det ju ingen ide att åka alls.

Då sa jag att vi kanske ska avvakta med bröllopsresan tills vi har löst detta problem. Då sa att han då kan vi lika gärna strunta i hela bröllopet om vi inte ska åka på bröllopsresa. Och då blev jag såklart jätteledsen osv. Han menade det ju inte såklart, det vet jag, men ni vet hur man säger saker till varandra i ett gräl.

Så, är det någon som vet vad sjutton vi ska göra?! Ska vi avboka resan (vi kan fortfarande göra det och få pengarna tillbaka, vi har en extra försäkring) men det känns ju jäkligt trist att behöva göra det också. Jag ser ju jättemycket i fram emot resan egentligen men jag måste ju kunna få sova också.
    Å fan, jag vet verkligen inte längre?

• Svar på tråden Hans snarkningar gör att jag ställer in bröllopsresan snart!!! (Långt)
  • Silla69

Hej

Min sambo har samma problem som du, jag snarkar så mycket så han är alltid trött.
    Min son snarkar också det går mellan väggarna, min som ligger ändå 2 rum i mellan oss och det hörs.
    Min sambo försvinner från sovrummet varje natt. jag tycker det är jätte tråkigt men jag förstår det verkligen.

Vi har med sökt hjälp men inte fått det.

Jag förstår dig helt men vi som snarkar blir bara förbannade av all denna tjat. Ändå om man förstår det. För vi får ju vår sömn(ändå om man vaknar av det själv, så e vi mer utvilade)
    Men ställa in resan, nja jag hade blivit riktigt förbannad och ställt in bröllopet faktiskt.
    Menar inget illa men jag är där din sambo är så jag kan ju förstå hur han tänker på samma gång som jag känner att ni har samma problem som vi har.

När jag hittat något som hjälper hör jag av mig.
    Kudden hon prata om har jag och den hjälper inte alls.
    Inget hjälper för honom tyvärr o inte för mig heller förutom att han lämnar rummet varje natt.

Kram Silla

• Tooticki

Jag har ingen lösning förutom att jag tycker att ni inte ska ge upp, sök andra läkare och var påstridiga.

Sen undrar jag om det kanske inte är bättre att faktiskt somna i varsitt rum varje natt istället för att gå upp när man blir väckt? För även om det är tråkigt att ha separata sovrum så tror jag att det är bättre att sova hela natten och inte behöva bli väckt och gå upp och flytta på sig. Bara en fundering!

• Marie88

Håller med Tooticki, ni kan hyra två separata sovrum och vill ni mysa (med allt vad det innebär ) har du en frizon att gå till där du inte hör din man som snarkar. Detta kan du göra första gången du vaknar, så är du pigg och utvilad på morgonen! Saknar du honom smiter du bara över till rummet bredvid! Det blir lite dyrare, men jag tror att det löser ert problem för stunden iallafall. Ni får er romantiska bröllopsresa (som faktiskt bör bli mer romantisk då du har möjligheter att vara på bättre humör), ni kan fortfarande hitta på allt möjligt under dagen.

Var noga att det är 2 rum bredvid varann bara! Inte roligt att springa mitt i natten genom hela hotellet i nattlinne....

Lycka till!

• Peggy sue

Skriv ett brev till honom (så han inte kan avbryta dig och bli sur och vägra lyssna)
    Ge honom till det när ni INTE har bråkat och inte är sura på varandra.
    Skriv hur mkt du älskar honom osv men att det här med snarkandet är ett verkligt problem som inte har med honom att göra utan att du faktist inte får tillräckligt med sömn, möt honom lite och skriv att det kanske beror på att du e lite lättväckt också.. så slipper han känna att allt bara e hans fel (även om det kanske är det)
    Säg att du vill kunna njuta av bröllopsresan och att du förtjänar det likväl som att han förtjänar att ha en utsövd glad och kärleksfull nybliven fru.
    Att ha bröllopsresan att se fram emot och planera för efter bröllopet gör ju också att ni byter ut ett planerande mot ett annat så det inte blir så tomt efter (vi ska göra så med flit för jag vill ha en liten paus emellan och kunna planera resan osv)

Anklaga honom inte, tala om hur jobbigt problemet är att inte kunna sova, inte att det är fel på honom på ngt sätt.
    BE honom läsa brevet flera gånger och låta allt du vill säga sjunka in ett tag (ett par timmar eller en dag) och sen kan ni disskutera det i lugn och ro utan att vara upprörda förhoppingsvis.

Brev är bra på det sättet.

Mitt tips.

• paradisfågel

Det ska finnas snarkkliniker har jag för mig.. Har ni provat komma i kontakt med dem? Kanske de har något annat förslag?

• Yllo

Ingenjörsbruden: Den där skenan du pratar om kostar ca 7000 kr *huga*

Trampetroll: Jag förstår precis hur du har det! Jag har en man som snarkar massor. När vi är och hälsar på min pappa så håller han hela huset vaket med sina snarkningar (själv är jag döv på ena örat så om jag ligger på "rätt" sida så får jag sova).

Vi sökte läkare, först på vårdcentralen som remitterade oss till ÖNH-kliniken. Där var vi också och jag uppfattade det som så att dom inte riktigt tog oss på allvar. Efter mycket tjat från min sida fick jag igenom att maken skulle få göra en s.k. sömnregistrering.. Kan inte påstå att den funkade speciellt bra. Han är ju inte van att sova med sladdar överallt och så en bandspelare på magen (bandspelaren satt vi dock på ryggen eftersom maken alltid sover på mage eller sida).
    Till slut fick han tid till Sömnlab och fick sova på sjukhuset. I förra veckan fick vi brev från sjukhuset där dom först bad om ursäkt över att dom inte hört av sig tidigare.. Undersökningen gjordes nämligen februar 2007!!!
    Min man har för "lindriga" andningstillestånd (10 st/timme) för att få den där subventionerade bettskenan. Däremot, med tanke på att han har ca 24 st mikrouppvaknanden per timme och är dagtrött samt snarkar så att personalen höll på fick spader *fnissar* så rekommenderade dom att han kunde få en s.k. CPAP (andningsmask) eller en operation där dom tar bort halsmandlarna samt gör en gomspaltsplastik (dom skär bort en bit av den där tappen längst bak i munnen).

Vi har en kompis som gjort exakt samma operation och som är supernöjd samt att han inte längre snarkar.. Så vi överväger just nu att ta operationen. Den där masken känns bara jobbig..

Jag tycker, med andra ord, att ni ska tjata vidare på läkarna. Se till att få en remiss till Sömnlab för utredning.

Det där snarksprayet som finns på apoteket har fått bra kritik och jag har för mig att jag sett på tv att man kan få pengarna tillbaka om det inte fungerar.

• Oneesan

Har du testat öronproppar? Hjälper inte mot hans snarkning men är en nödlösning för bröllopsresan

• Im yours

Hej förstår dig. Min pappa, o hans sambo snarkar enormt mycket. Såg programmet Carina Berg flyttar in. Hon var hos Kicki Danielsson Kicki hade nånn sorts apparat eftersom hon snarkade mycket. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette, m tror att man kan få låna en sådan av Landstinget. Värt ett försök. Tänkte inte bara på bröllopsresan. Det är som många sagt viktigt med god sömn. Kramar.

• missdrak

Hej min m2b snarkar också men inte lika allvarigt som i ditt fall jag brukar knuffa(sparka) på honom tills han vänder sig och då slutar snarka. Men tror att det finns på apoteket en grej som man sätter på näsan för snarkproblem kan vara värt att prova iaf.
    Lycka till

• Hammerman

Det första jag tänker på när jag läser den här tråden är att det måste vara sjukt jobbigt för din man också. Visserligen störs väl inte han av snarkandet i sig, men det måste vara oerhört frustrerande för honom att något som han själv inte har någon makt över går ut över relationen på det här sättet. Jag menar det absolut inte som en anklagelse mot dig då jag förstår hur jobbigt det måste vara, men jag vet ärligt talat inte hur bra jag hade tagit det ifall min partner sparkade på mig sömnen, spelade in hur jag låter på nätterna och inte ville åka på bröllopsresa pga något jag inte har någon som helst kontroll över. Hade det varit jag hade nog självförtroendet och känslan av att duga för min partner fått sig en rejäl känga och jag hade hamnat på defensiven direkt. Jag anar själv hur det kan kännas eftersom jag har mardrömmar ibland då jag tydligen kan ropa till och mitt lättväckta ex var förbannad på mig en morgon och sade åt mig i hätsk ton att hon skulle kasta en vattenhink över mig nästa gång... jag blev såklart ledsen och det blir liksom inte konstruktivt åt något håll. Bråka kan man göra om städrutiner och andra påverkbara saker men kroppsfunktioner man inte har någon kontroll över är åtminstone i en perfekt värld inte grälmaterial enligt mig... kan vara bra att ha i åtanke när ni pratar om det här, för du får inte glömma att det här inte är lätt för honom heller.

Nå, hoppas i alla fall att ni hittar en metod som fungerar!

• 090208

Ga till slappa svenska sjukvarden och TJATA och var ARG!!! Begar att dom fixar det. Javla as (sorry, men tycker synd om TS...) som inte ville hjalpa er. Tala om att du inte kan sova, och spela upp snarkandet for dom. Ge inte upp, var otrevlig om sa behovs och forsok med andra lakare. Det handlar ju om dig oxa, att du lider av somnbrist...

• 090208

Allvarligt?? Sorry, men det lat sa kul och sott sa jag fnissade till lite.

Yllo skrev 2008-11-13 12:44:10 följande:
    (själv är jag döv på ena örat så om jag ligger på "rätt" sida så får jag sova)
  • Cecilia å Gil

Im yours skrev 2008-11-16 22:37:15 följande:

Hej förstår dig. Min pappa, o hans sambo snarkar enormt mycket. Såg programmet Carina Berg flyttar in. Hon var hos Kicki Danielsson Kicki hade nånn sorts apparat eftersom hon snarkade mycket. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette, m tror att man kan få låna en sådan av Landstinget. Värt ett försök. Tänkte inte bara på bröllopsresan. Det är som många sagt viktigt med god sömn. Kramar.
    De är en Cpap...
  • fjutjur brajd

Min första tanke var att testa med öronproppar (till dig alltså). Men det kanske inte räcker? Riktiga hörselskydd (hörselkåpor) blir kanske lite svårt att sova med... Hm... Något annat som stänger ljudet ute??

Min andra tanke var att boka en lägenhet på hotellet med två sovrum. Men det kanske inte heller räcker med bara en vägg emellan... Två enkelrum låter ju inte så kul... skulle väl kännas bättre att bo lite mer tillsammans.

Hoppas att ni kan hitta en lösning så att ni kan komma iväg på bröllopsresan!

• 090208

Herregud, ni kan ju inte tillbringa resten av era liv i separata sovrum!! Det maste dom val anda forsta! Det ar lixom manniskor vi snackar om. Blir sa arg. Men tyvarr sa masta man tjata tjata tjata for att det ska handa nat.

• Pizan

Jag började snarka ganska mkt nångång i somras då jag hade gått upp jättemkt i vikt och min sambo hade svårt att sova. Nu har jag gått ner 15 kg och snarkningarna är puts väck.

Kanske kan han gå till vårdcentralen och få hjälp att gå ner lite i vikt?

• klockeblomsten

Hej!

Min blivande man tipsar om att hyra en "studiolägenhet"- Han har tidigare jobbat på Gran Kanaria och där finns oftast storarum med sovrum o vardagsrum med soffa evt bädsoffa?

Jag förstår väldigt gott hur du har det, jag går själv ut o lägger mig på soffan flera ggr i veckan pga att han snarkar... Och vi har tyvär inte lyckats lösa problemet ännu, ner än att jag sover med öronproppar. Ibland hjälper dom, ibland inte. Men det vet du ju redan allt om.
    Lycka till tjejen och håll ut! :O)

Svar på tråden Hans snarkningar gör att jag ställer in bröllopsresan snart!!! (Långt)