• trampetroll

Hans snarkningar gör att jag ställer in bröllopsresan snart!!! (Långt)

Jag är så ledsen för det här, snälla undvik kommentarer som att jag överdriver och sådant för då vet ni tyvärr inte hur det är att ha sin sambo som en riktig snarkare!

Min m2b har snarkat så länge jag känt honom, nu de senaste 2 åren har det blivit värre än någonsin (tror att det är för att han jobbar hårt och har gått upp lite i vikt) vi sover aldrig tillsammans längre. Oftast somnar vi ihop och sedan vaknar jag och går ut och lägger mig i vårt gästrum. Eller så sover han där och jag i vår säng.

Vi har varit i kontakt med sjukvården och fick ingen hjälp alls där trots att vi tjatade, då tog vi kontakt med en privatläkare som opererade hans bihålor (han har för trång näsgång vilket gör att han alltid är i princip tät i näsan vilket vi var övertygade om var problemet med att han snarkade). Operationen kostade 5000kr men vi tyckte att det var värt det. Det var det förvisso för han är inte täppt längre vilket är jättebra! Men han snarkar fortfarande.

Detta problem låter kanske löjligt men det är det verkligen inte. Hans snarkningar tar knäcken på mig. Jag har räknat ut att (trots att jag alltid sover med öronproppar) så vaknar jag i genomsnitt 5-6g på en natt och det går ju bara inte, jag är helt slut om dagarna. Vi var en vecka i Bulgarien i juni då vi självklart bodde i samma rum och den resan var jättejobbig, jag var konstant trött och sur och fick gå och lägga mig och sova 2-3h vid 12tiden varje dag för att orka med.
    Så vad sjutton ska vi göra nu?

Jag bävar inför bröllopsresan då jag är i extremt beroende av att få sova gott för att må bra. Det gör jag inte om jag sover med min älskade idag tyvärr Hemma kan man ju alltid lägga sig i ett rum men på bröllopsresan måste man ju sova ihop och jag kommer inte fixa att ha en kul romantisk semester om jag ska vara konstant trött om dagarna.

Det är så jobbigt för ibland verkar det inte som om han förstår problemet för han sover ju gott om nätterna. En gång spelade jag faktiskt in honom på natten på mobilen så han fick höra själv och då förstod han hur allvarligt det faktiskt var.

Nu idag bråkade vi för att jag sa att det inte kommer funka att ha en kärlekssemester på Gran Canaria i 2v om han snarkar som han gör. Han vägrade förstå, tycker att bröllopsresan är viktig. Det tycker ju givetvis jag med men jag har svårt att se att jag ska kunna vara glad, trevlig, kär och galen när jag får typ 3h sömn varje natt. Istället blir jag då bara sur, otrevlig och ledsen och det är ingen kul semester för varken han eller mig då. Så jag sa att i värsta fall får vi boka två enkelrum (det suger ju som fan men vad sjutton ska vi göra) och då blev han förstås jätteledsen och sa att då var det ju ingen ide att åka alls.

Då sa jag att vi kanske ska avvakta med bröllopsresan tills vi har löst detta problem. Då sa att han då kan vi lika gärna strunta i hela bröllopet om vi inte ska åka på bröllopsresa. Och då blev jag såklart jätteledsen osv. Han menade det ju inte såklart, det vet jag, men ni vet hur man säger saker till varandra i ett gräl.

Så, är det någon som vet vad sjutton vi ska göra?! Ska vi avboka resan (vi kan fortfarande göra det och få pengarna tillbaka, vi har en extra försäkring) men det känns ju jäkligt trist att behöva göra det också. Jag ser ju jättemycket i fram emot resan egentligen men jag måste ju kunna få sova också.
    Å fan, jag vet verkligen inte längre?

• Svar på tråden Hans snarkningar gör att jag ställer in bröllopsresan snart!!! (Långt)
  • annie19

Hej..lider med dig..har som väl är ingen man som snarkar men min pappa var en högljudd en..

jag undrar bara varför inte läkare tar tag i det? och hur mår din m2b..känner han sig riktigt utvilad? andningsuppehåll ?
    ( min pappa fick, visserligen vid 50 års ålder, sömnapne´( eller hur det nu stavas och det kan ju tom va farligt..så..)

Tycker nog att ni ska vänta med resan( ev enkelrum..men nää ) och definitivt TJATA PÅ hos en läkare. Tycker verkligen inte att snarkningar är nåt att bara sopa under mattan ( även om man kan skoja om det ibland.. ) för det kan förstöra vilket liv som helst.

Lycka till !!

• SnuttisSessan

Hur ser halsmandlarna ut? När jag var mindre så snarkade jag så högt att jag väckte mig själv och inte fattade varför jag hade vaknat så läkarna opererade bort mina mandlar och jag snarkar fortfarnade och högt när jag är förkyld osv men mindre högt över lag. Man brukar ju kunna boka hotell rum med två sovrum i rummet? Så hade jag och pappa på gran-canaria och det funkade bra? Lycka till

• aikidoaasa

Har han en sådan där "ergonomisk" kudde? En sådan som följer nacken... en stor orsak till att man snarkar är att man ligger med huvudet i en sådan vinkel så att man trycker ihop luftrören i halsen. För att få i sig tillräckligt med luft så drar man djupare andetag och detta resulterar då i att man snarkar. Den kudden funkar i många fall där man snarkar.
    Testa och se vad som händer vid något tillfälle när han sover: tryck försiktigt upp hans haka så att halsen sträcks ut en del... slutar han snarka av det (utan att vakna) så kan deffitinivt den kudden fungera.

Hoppas att ni får det att funka.

• celtic

Rekommenderar också att ta bort halsmandlarna, mina problem försvann nästa helt då jag gjorde det.

• celtic

Ok byt läkare! Han/hon verkar helt knäpp!

• silvergirl22

Hallå där! På Apoteket finns det numera en snarkspray (låter sjukt, jag vet Kanske kan vara värt att testa? Jag vet att det är flera som är nöjda med den.

• MrsWindh

Ush vad jobbigt.. Jag hade satsat på 2 sovrum. det är precis som du säger viktigt med en godnatts sömn. Du kan ju ändå smyga in till honom på morgonen och ligga och morgna ihop!

Hoppas ni hittar en bra lösning!
    Tack och lov aär mitt problem endast att min m2b stjäl täcket! :)

/A

• ingenjörsbruden

Åååhh stackars dig Trampetroll!

Det finns inte mkt värre än att aldrig få sova ordentligt....

Vi har osså problem med snarkning.....men i vårt fall så är det jag som snarkar.....mest när jag ligger på rygg men lyckas med att snarka även när jag ligger på mage......
    Men jag är så gentile så när m2b rör lätt vid mig o säger "du snarkar älskling" så slutar jag direkt o han hinner somna innan jag börjar igen....

Snarkningar kan bero på massor av grejor...mandlar, trånga luftvägar, övervikt osv.....men snarkningarna leder till att muskulatur mm "förlängs/blir slappa" i halsen och medför att man snarkar mer....ond cirkel...men det går att operera men det är nog inte det första som läkarna försöker....
    Var hos doktor o han föreslog att vi skulle utforma en betskena som håller den nedre käken framskjuten (underbet)....men då skulle jag först få diagnosen sömnapné för att få betskenan gratis....annars kostar den 3-5000 kr.
    Sömnapné är andningsuppehåll som kan vara väldigt farliga....men då är man oftast helt slut o jättetrött på dagarna....vilket din m2b TS inte verkar vara.

Så mitt ända råd är att ni bokar enkelrum så att du osså kan få sova o njuta av semestern!
    Lycka till!!

• silvera

Har varit nyss hos tandläkaren (Citydental i Stockholm)och såg astt de har en speciell bettsskena, en för över-och underkäken, som öppnar upp munnen på något sätt, och den ska minska snarkningar. www.citydental.se/tandskenor.asp

Själv snarkade jag ganska mycket, och gnisslade tänder jättehårt, men sedan jag började ha en vanlig bettskena på natten, är det stoooor skillnad. Den hjälpte mig alltså mot både tandgnissling, och snarkning.
    Det enda som är lite jobbigt är när jag är förkyld, för jag kan inte snyta mig, om den sitter i munnen...

Min syrra har en riktigt sexig (NOT) snarkningsmask på sig när hon sover, så att hon kan syresätta sig på natten, eftersom hon snarkar så hemskt, att hon har andningsuppehåll.

Min mamma snarkade alltid, hur hon än låg, dvs på rygg, sidan eller på mage. Tyvärr hann hon aldrig få en snarkmask innan hon dog, men den hade säkert underlättat hennes andning betydligt.

Kom att tänka på att signaturen Didis, är tandläkare. Du kanske kan inboxa henne, för att få lite specialtips?

• silversvans

Jag fick ett tips om något som heter Zedopor, finns i hälsokostbutiker. Det ska göra så att den baklre gommen inte faller ner i svalget (vilket tyligen var en vanlig orsak till att snarka, mer vanligt än att det är problem med näsan!). Prova den, dom har pengar-tillbaks-garanti!

Svar på tråden Hans snarkningar gör att jag ställer in bröllopsresan snart!!! (Långt)