• Ore

Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?

Skulle aldrig få för mig att låna för något som inte har ett bestående värde. I pengar alltså, ett bröllop leder förhoppningsvis till värdefulla minnen, men det är ju ingen säkerhet för banken direkt...

Vi sparade alltså. Föräldrarna bidrog, helt oväntat, med en del.

• Ore
    Augusti2010 skrev 2008-11-13 19:53:26 följande:
    Efter alla pekfingrar här inne är det nog inte en kotte som vågar skriva ett inlägg och erkänna att man tagit ett lån till bröllopet =)Själva sparar vi, men jag tycker att lån kan vara befogat i vissa undantagsfall. Exempelvis om man pluggar och vet att man kommer få en höjdarlön efter plugget, men ändå inte vill vänta tills man hunnit spara ihop till bröllopet. Eller om man av annan anledning vet att man kommer att kunna betala tillbaka lånet snabbt inom en snar framtid. Att låna 50 000 kr med 10 års återbetalningstid skulle jag dock inte rekommendera...
    Jo, då kan det ju kanske vara befogat. Å andra sidan skulle jag tycka att det var mera befogat att vänta med bröllopet tills den snara framtid då man får de pengar som man ska betala tillbaka lånet med har infunnit sig...

För såvitt jag vet är det otroligt få som faktiskt vet att det kommer få det där jobbet med den där höjdarlönen direkt efter att de slutat plugga...

Pekfingrar??? Kanske det... Men det är ganska sunt och smart att inte skaffa sig lån för konsumtion. Skulle det bli så att ni båda två blir arbetslösa, och arbetsmarknaden ser nattsvart ut, så har man fortfarande det där lånet att betala av, men inga pengar. Jag försöker minimera mina fasta utgifter så mycket som möjligt, i det ingår att inte teckna onödiga lån, att inte köpa saker på avbetalning m.m. För om jag istället sparar ihop till det, så klarar jag sämre tider. Jag behöver inte sälja TV:n, bilen och mobilen till skitpriser, för att jag inte kan betala av dem om jag helt plötsligt skulle bli arbetslös.

Håller helt med tooticki, om man inte har råd att spara pengar har man troligtvis inte råd att betala amorteringar + ränta.

Dessutom blir ju allt dyrare om det ska betalas i efterhand... Kollade så sent som igår på en dator (behöver en ny, men har inte sparat ihop till den än). Att köpa en ganska enkel dator för 6000 kr skulle kosta mig 7200 kr om jag betalar av den. Och det är inte värt att betala 20% mer för att få datorn direkt, jämfört med att spara ett tag och göra något roligare för pengarna...
  • Ore

Betala pö om pö, kan jag förstå att man gör av praktiska skäl. Men rent ekonomiskt så skulle man lika gärna satt undan de pengarna man betalar på ett sparkonto, och haft dem där tills det var dags att betala. Även om den räntan är extremt dålig, så är det i alla fall något. Och är det så att man råkar ut för något ekonomiskt bakslag under tiden, så har man de pengarna att tillgå, och välja att prioritera om.

Däremot så händer ju kanske det inte så jätteofta, och då kan man ju kolla efter bra priser på saker man vill ha... Rea eller liknande. Eller så kanske man kan ha is i magen och hoppas att dollarn går ner, om man ska ha något som betalas i dollar... Det kan man i så fall tjäna på.

• Ore
    MulleNuh skrev 2008-11-14 10:53:36 följande:
    Jo så är ju det bästa att göra, MEN jag kan ju inte spara!
    Ja, det är ju problemet i så fall, om pengarna rinner mellan fingrarna alldeles för lätt... Det hjälper inte att sätta över dem på ett annat konto?
  • Ore

Hur jobbigt det än är så behöver ni nog föra kassabok. Skriva upp exakt vad ni lägger pengar på, varje dag... Så kan ni sedan summera för en månad och se vart pengarna tar vägen, och se vilka poster som är onödigt höga.

• Ore

Om man kan göra så, visst... Men det är väl inte alla banker som tillåter att man ökar på huslånet hur som helst?

Tar man ett särskilt lån för bröllopet så är ju det ett lån utan säkerhet, och då är det ännu högre ränta. Då tjänar man definitivt på att spara.

Svar på tråden Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?