• FruLjungberg

Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?

Hur finansierade ni ert bröllop. Hur mkt gick åt. Tog ni lån på banken, sparade eller fick ni det betalt utav ngn familjemedlem?

• Svar på tråden Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?
  • slilja

Vi sparade, skulle aldrig ta lån för att gifta mej. Allt som alla gick det på ca 170 000 kr.

• FruLjungberg

Hlör att jätte många omkring mig tar lån för bröllop. speciellt de som är äldre...

• Tx2

Vi sparar. Budgeten utan resa är på 90´.

• Ore

Skulle aldrig få för mig att låna för något som inte har ett bestående värde. I pengar alltså, ett bröllop leder förhoppningsvis till värdefulla minnen, men det är ju ingen säkerhet för banken direkt...

Vi sparade alltså. Föräldrarna bidrog, helt oväntat, med en del.

• Aleta

Vi hade egna sparade pengar, men vi fick även bidrag från bla föräldrar.
    Sedan bad vi gästerna att absolut inte ge oss några presenter. Om de ändå ville ge något fick de lägga en slant till festkassan.

Mitt råd till alla är att inte låna pengar till konsumtion vilket en fest faktiskt är.
    Låna gör man till t ex boende, då har man en säkerhet i bostaden.
    Att låna till saker som inte har substans är sådant som i slutändan ger finanskriser.

Dessutom var det en stackars förtvivlad kille här på forumet för ett tag sedan som hade problem med att få sin exfru att betala sin del av bröllopslånet.

• bröllop080719

Vi sparade, skulle aldrig låna bara för att få bröllopet precis som man vill. Vårt bröllop gick på lite drygt 100 000:-

• Pumpkin

Skulle aldrig i mitt liv låna till ren konsumering. Har man inte råd får man helt enkelt vänta.

Vi sparade alltså, och fick pengar i bröllopspresent till vår smekmånad. Vi sparade drygt 100000kr och fick ca 40000kr i gåva (till resan som sagt).

• LirreMagic

Vi har sparat pengar plus att vi gjorde en rejäl vinst på försäljningen av en bostadsrätt så vi tar lite av de pengarna. Skulle precis som många andra skriver aldrig låna pengar till ett bröllop. Vår bugdet ligger på ca 150-200 000

• FruLjungberg

nej inte jag heller men hör så många som lånar så vill höra om det stämmer.

• kalevala

vi sparade .......och försökte handla och lägga undan i god tid.......ca 60.000 utan resa..den önskade vi presentkort till....

Svar på tråden Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?