• FruLjungberg

Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?

Hur finansierade ni ert bröllop. Hur mkt gick åt. Tog ni lån på banken, sparade eller fick ni det betalt utav ngn familjemedlem?

• Svar på tråden Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?
  • Tooticki
    MulleNuh skrev 2008-11-14 10:53:36 följande:
    Jo så är ju det bästa att göra, MEN jag kan ju inte spara!
    Kan och kan, det handlar om att prioritera. Ordna en stående överföring till ett låst konto så kanske det blir lättare. Börja med en låg summa och höj efterhand.
  • Lovecats

Vi sparar. Aldrig att jag vill börja äktenskapet med att ta lån :-/

• MulleNuh

jag har en jäkla massa sparkonton känns det som.. Ett av dom är svårare att föra tillbaka pengar ifrån.. Men likförbannat gör jag det.. Har också stående överföringar.

Kanske ska ha ett låst konto..

• MulleNuh

Jo man lever över sina tillgångar lite.. Vi blir helt galna på oss själva att det är så här!! HUR kan vi vara panka?! Helt ofattbart!

Ore skrev 2008-11-14 10:58:52 följande:
    Ja, det är ju problemet i så fall, om pengarna rinner mellan fingrarna alldeles för lätt... Det hjälper inte att sätta över dem på ett annat konto?
  • Ore

Hur jobbigt det än är så behöver ni nog föra kassabok. Skriva upp exakt vad ni lägger pengar på, varje dag... Så kan ni sedan summera för en månad och se vart pengarna tar vägen, och se vilka poster som är onödigt höga.

• MulleNuh

Jo vi satt för ett par månader sen och kollade alla kontoutdrag! 12.000:- för mat var det en månad..
    Så nog vet vi vart dom tar vägen.

Ore skrev 2008-11-14 11:05:42 följande:
    Hur jobbigt det än är så behöver ni nog föra kassabok. Skriva upp exakt vad ni lägger pengar på, varje dag... Så kan ni sedan summera för en månad och se vart pengarna tar vägen, och se vilka poster som är onödigt höga.
  • Tooticki
    MulleNuh skrev 2008-11-14 11:06:37 följande:
    Jo vi satt för ett par månader sen och kollade alla kontoutdrag! 12.000:- för mat var det en månad..Så nog vet vi vart dom tar vägen.
    Vi har ett excelark där vi för in allt! Först har vi en schablon där alla fasta kostnader, alla räkningar, sparande etc är införda uppdelade på månader. Sen sparar vi alla kvitton och kollar vad saker och ting verkligen har kostat oss. På så sätt kan man se vart pengarna försvinner någonstans.
  • MulleNuh

Jo.. Vi hade också nåt väldigt bra program.. Men det handlar om lathet bara! Det erkänner jag.. Så vi får skylla oss jälva helt och hållet!

Men jag ska nog ta och fixa ett helt låst konto!

Oj va OT detta blev! Sorry!

• Megi

Jag är från Bosnien är där betalar mannen föräldrar bröllopet. Mina föräldrar betala utsmyckningen av bilar och lite till...

ElinPierre skrev 2008-11-14 10:27:25 följande:
    Vilken kultur har du? Tycker jag alltid hör att det "ska" vara tvärtom, att brudens föräldrar betalar!?
    Jag skulle kunna tänka mig att låna pengar, men inte från banken. Låna från föräldrar tycker jag skulle kännas ok!Själva sparar vi månadsvis en summa i månaden, sen vet vi att mina föräldrar vill betala halva bröllopet, och att Ps mamma ska vara med på ett hörn, men vi vet inte hur mycket.Vår budget ligger just nu på runt 70 000. (utan resa)
  • MulleNuh

Vad gör dom om hans föräldrar är luspanka då?

Svar på tråden Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?