Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?
Hur finansierade ni ert bröllop. Hur mkt gick åt. Tog ni lån på banken, sparade eller fick ni det betalt utav ngn familjemedlem?
Hur finansierade ni ert bröllop. Hur mkt gick åt. Tog ni lån på banken, sparade eller fick ni det betalt utav ngn familjemedlem?
Alltså att låna.. JAG personligen skulle inte ha problem med att "skuldsätta" mig för mitt bröllop! Så jag hade lätt sagt det OM jag hade lånat! Jag är också ganska van att få ett pekfinger mot mig!
Vi betalar också lite pö om pö
Har pengar till bröllopet men tänker låna det sista 20 000:- istället för att ta av fonder då man får betala på skatten året efter. Att låna får man ju dra av på skatten istället.
Men pengarna finns. Men om man ska köpa hus i framtiden är det ju dock bra att ha handpeningen. Så därför tar jag inte av dem.
Smaken är som baken delad och det är ju toppen att ha såna här forum att diskutera i så man får lite insikt hur andra gör.
sparar ock får hjälp av mamma och lite av svärföräldrar , emn många bäckar små, jag köper grejer efterhand jag hittar dem rea el dyl känns bättre att sprida kostnaderna så.
Jag förstår verkligen Augusti2010s resonemang för vissa vet faktiskt att de med väldigt hög sannolikhet kommer att få ett mkt bra jobb efter utbildningen på grund av extrem stabilitet inom vissa yrken. Man kan ju vilja gifta sig i samband med utbildningens avslutande för att man vill ha barn i en snar anslutning efteråt och vill cleara allt juridiskt (visst kan man lika gärna gifta sig borgerligt då men det går ju inte att gifta sig igen på riktigt och göra det det sättet man vill). Om man vill ha ett sommarbröllop kan man då behöva vänta ett helt år till och då även ett helt år extra för att skaffa barn vilket kanske inte alltid är så optimalt.
Vi skulle vara optimala för ovanstående resonemang men vi tar ändå inte lån för vi behöver faktiskt inte. Jag är väldigt van vid att spara.
Vill bara förtydliga, trots den glada gubben, att jag var ironisk ang. pekfingrar om lån. TS undrade hur vi finansierar våra bröllop, och jag påpekade bara att nu är det nog ingen som vågar skriva att man lånar =)
För övrigt håller jag fast vid att det finns situationer där det inte kan anses dumdristigt att låna pengar till ett bröllop, och jag håller inte med om att det är jämförbart med att förvänta sig ett arv. Det finns t.ex. yrkesgrupper som blir headhuntade redan under slutet av utbildningen, och inkomstökningen jämfört med CSN är enorm.
I övrigt håller jag såklart med om att man bör undvika att låna till konsumtion, men det är väl knappast ett okänt faktum...
men det beror ju på hur mycket man har råd att amortera bort också.. Jag är en sån som är KASS på att spara.. Jag kan verkligen inte spara.. Men har jag en fast utgift, som tex en amortering så är det lugna puckar..
Betala pö om pö, kan jag förstå att man gör av praktiska skäl. Men rent ekonomiskt så skulle man lika gärna satt undan de pengarna man betalar på ett sparkonto, och haft dem där tills det var dags att betala. Även om den räntan är extremt dålig, så är det i alla fall något. Och är det så att man råkar ut för något ekonomiskt bakslag under tiden, så har man de pengarna att tillgå, och välja att prioritera om.
Däremot så händer ju kanske det inte så jätteofta, och då kan man ju kolla efter bra priser på saker man vill ha... Rea eller liknande. Eller så kanske man kan ha is i magen och hoppas att dollarn går ner, om man ska ha något som betalas i dollar... Det kan man i så fall tjäna på.
Jo så är ju det bästa att göra, MEN jag kan ju inte spara!
trots vår höga inkomst som är vi alltid "fattiga"..