Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?
Hur finansierade ni ert bröllop. Hur mkt gick åt. Tog ni lån på banken, sparade eller fick ni det betalt utav ngn familjemedlem?
Hur finansierade ni ert bröllop. Hur mkt gick åt. Tog ni lån på banken, sparade eller fick ni det betalt utav ngn familjemedlem?
dom har ofta rea där.
Oj, vad billigt alla kommer undan...
Vår budget ligger just nu på 110 000,- och då är det ingen bröllopsresa inräknad! Men vi kör på sparkapital. Känns lite tufft att låna till en fest, men jag vet inte riktigt vad räntor utan säkerhet ligger på. Kan ni inte låna av ngn i familjen?
Hur mkt sparar ni per månad ungefär?
Vi sparar ca 10.000 i månaden, sällan mindre men kan bli mer, beror lite på hur mycket vi får ut i månaden. Får vi ut mer så sparar vi mer, våra "fickpengar" är samma varje månad
Men vi sparar även eftersom vi ska bygga hus till våren. Sedan kommer vi nog fortsätta spara, bara för att.
Vi kommer få pengar till halva bröllopsmiddagen av mina föräldrar, handlar om ca 16.000 kr. Känns kul att de vill vara med att bidra men inget vi hade räknat med.
Vi sparar till allt själva. Har inga rika familjer men ett eget företag som vi tjänar ganska bra på. Jag tror att vi kommer hamna på ca 200 000,- + smekmånad.
Vårat bröllop kommer gå på ca 70000 kr, vi gifter oss i New York och kommer att ha en fest för familj och de närmaste när vi kommer hem. Lägger undan mellan 15 och 20K varje månad så vi kommer använda oss av dom pengarna. Hade vi inte haft möjlighet att spara pengar varje månad hade vi antagligen också lånat av oss själva, dvs lånat på vår lägenhet som är värd mer än vad vi har lån i. Särskilt nu när räntan gick ner så otroligt trevligt mycket också :)
vi sparar ihop nästan allt, får ca 20 000 totalt i bidrag av våra föräldrar och använder arvet från farfar på 25 000........ blir nästan 100 000 inkl. bröllopsresan 2v i mexico
Vi ska försöka spara så mycket som möjligt men kommer även att ta ett lån. Vill få det bröllopet vi tänkt oss på det datumet vi vill så då får det bli ett litet lån även om det innebär ränta.
Vår budget var låg från början på 40'000 :-. Nu verkar det som vi hamnar på 20'000 - 25'000 :-. Men vi sparar. Köper pö om pö. När jag hittar något vi ska ha. Sedan får vi lite bidrag från svärmor (ca 5'000 . Vad gäller bröllopsresan så kommer vi att önska oss bidrag till den i bröllopspresent, så den är inte inräknad i vår budget.
Där har min sambo åxå köpt sina! :D
Lennarts Fru skrev 2008-11-20 18:50:59 följande:
jag tänker åxå önska resa i present! :) Tack för tipset!
Vi brukar inte jämka på vårt huslån så vi brukar få rätt mkt pengar tillbaks på skatten varje år. I år har vi tänkt att det som jag får tillbaks ska gå till bröllopet och det som han får tillbaka amorterar vi på huslånet (i vanliga fall så använder vi bådas restskatt till amortering).
Sen har vi redan börjat kolla lite på småprylar till bröllopet så en del kommer nog att införhandlas för den vanliga lönen. Vår bröllopsbudget är på 20 000 men jag tror vi kommer att hamna på ca 25 000 i slutändan, så kanske får vi ta lite ur sparkassan.
Jag skulle aldrig låna till ett bröllopet. Vi köper inte ens saker för räntefritt eller avbetalning för om man räknar med räntan så blir ju allt lite dyrare. Ett bröllop är ju bara en dag och även om jag fick en jättesumma, av t ex föräldrar, så skulle jag nog hellre välja att amortera av huslånet.
...Men det är ju jag; jag är rätt praktiskt lagd när det kommer till pengar. Att låna till ett bröllop, en resa, möbler, eller vad det än må vara, går helt emot min natur.
Vi har inte direkt sparat varje månad till bröllopet utan vi hade båda sparade pengar innan vi träffades i div aktier och fonder som vi kommer använda till bröllopet, och olika bonusar från jobbet som vi har fått under detta året innan bröllopet.
Bröllopet kommer gå på ca 155.000 kr för 74 gäster. Resan är inte inkluderad och kommer gå på 60.000 kr plus fickpengar. Resan har vi dock sparat till, vi la undan 10.000 kr i ett halvår.
Vi har nu en månad kvar och inte fått några erbjudanden om att några föräldrar skulle hjälpa till ekonomiskt, och det har vi heller inte räknat med! Vi hade inte haft detta slags bröllop om vi inte hade råd själva...
Vi beräknar att vårt bröllop kommer att gå på ca 40.000 coh vi sparar 2000 varje månad. Sen kommer vi att ta av skattepengarna som kommer vid midsommar. Vi vet inte ifall vi kommer få något bidrag men vi räknar inte med det.
Vi sparar! Liite, lite varje månad. Sen köper vi också pö om pö. Önskar oss pengar istället för presenter. Det kommer att kosta ca 40k.