Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?
Hur finansierade ni ert bröllop. Hur mkt gick åt. Tog ni lån på banken, sparade eller fick ni det betalt utav ngn familjemedlem?
Hur finansierade ni ert bröllop. Hur mkt gick åt. Tog ni lån på banken, sparade eller fick ni det betalt utav ngn familjemedlem?
Efter alla pekfingrar här inne är det nog inte en kotte som vågar skriva ett inlägg och erkänna att man tagit ett lån till bröllopet =)
Själva sparar vi, men jag tycker att lån kan vara befogat i vissa undantagsfall. Exempelvis om man pluggar och vet att man kommer få en höjdarlön efter plugget, men ändå inte vill vänta tills man hunnit spara ihop till bröllopet. Eller om man av annan anledning vet att man kommer att kunna betala tillbaka lånet snabbt inom en snar framtid. Att låna 50 000 kr med 10 års återbetalningstid skulle jag dock inte rekommendera...
Hos oss är traditionen att mannens föräldrar betala bröllopet. :)
vi batalar själva genom att ta pengar från våra olika fond och aktie sparande... blir ca 150.00 kr...
vi skulle åka på en långresa för ett år sedan, men som vi var tvugna att avboka pga flytt utomlands. Det är den resan som vi nu åker på som våran bröllopsresa. Där är pengarna ihop sparade sen förra gången vi skulle åka, vi sparade i ett 10.000 kr/månad i ett halvår då...
Vi har sparat och dessutom köper vi allt vi behöver vartefter. Vi gissar att det kommer att gå åt ca 5000 euro (50 000kr).
Vilken kultur har du? Tycker jag alltid hör att det "ska" vara tvärtom, att brudens föräldrar betalar!?
Vi hade pengar som vi tog av till både bröllop och resa. Sedan fick vi bidrag till vår resa som nästan täckte alltihopa, så de pengarna kunde vi sätta tillbaka, men det var ju inget vi räknade med.
Ja, jag håller med Ore där. Kan ju jämföra detta med att vi kommer ärva lite pengar i framtiden, det hänger ju dock på att människor i vår närhet går bort vilket man inte kan planera för. Därför köper vi t ex inte en bostad över våra nuvarande tillgångar för att vi vet att vi kommer kunna bli skuldfria i framtiden.
Det är ju dock så att vi hade pengarna till vårt bröllop så vi kunde gifta oss precis när vi ville, hade vi varit tvugna att vänta flera år pga av ekonomin så kanske vi hade sett annorlunda på det men jag tror inte det. Vi hade nog valt ett mindre bröllop i så fall och sen en stor fest på någon bröllopsdag när ekonomin var bättre.
Vi får 1/3 av hans föräldrar och 1/3 av mina. Sen lägger vi lika mycket själva.