• FruLjungberg

Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?

Hur finansierade ni ert bröllop. Hur mkt gick åt. Tog ni lån på banken, sparade eller fick ni det betalt utav ngn familjemedlem?

• Svar på tråden Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?
  • Augusti2010

Efter alla pekfingrar här inne är det nog inte en kotte som vågar skriva ett inlägg och erkänna att man tagit ett lån till bröllopet =)

Själva sparar vi, men jag tycker att lån kan vara befogat i vissa undantagsfall. Exempelvis om man pluggar och vet att man kommer få en höjdarlön efter plugget, men ändå inte vill vänta tills man hunnit spara ihop till bröllopet. Eller om man av annan anledning vet att man kommer att kunna betala tillbaka lånet snabbt inom en snar framtid. Att låna 50 000 kr med 10 års återbetalningstid skulle jag dock inte rekommendera...

• Megi

Hos oss är traditionen att mannens föräldrar betala bröllopet. :)

• sokkerstruten

vi batalar själva genom att ta pengar från våra olika fond och aktie sparande... blir ca 150.00 kr...

• sokkerstruten

vi skulle åka på en långresa för ett år sedan, men som vi var tvugna att avboka pga flytt utomlands. Det är den resan som vi nu åker på som våran bröllopsresa. Där är pengarna ihop sparade sen förra gången vi skulle åka, vi sparade i ett 10.000 kr/månad i ett halvår då...

• mandariini

Vi har sparat och dessutom köper vi allt vi behöver vartefter. Vi gissar att det kommer att gå åt ca 5000 euro (50 000kr).

• Ore
    Augusti2010 skrev 2008-11-13 19:53:26 följande:
    Efter alla pekfingrar här inne är det nog inte en kotte som vågar skriva ett inlägg och erkänna att man tagit ett lån till bröllopet =)Själva sparar vi, men jag tycker att lån kan vara befogat i vissa undantagsfall. Exempelvis om man pluggar och vet att man kommer få en höjdarlön efter plugget, men ändå inte vill vänta tills man hunnit spara ihop till bröllopet. Eller om man av annan anledning vet att man kommer att kunna betala tillbaka lånet snabbt inom en snar framtid. Att låna 50 000 kr med 10 års återbetalningstid skulle jag dock inte rekommendera...
    Jo, då kan det ju kanske vara befogat. Å andra sidan skulle jag tycka att det var mera befogat att vänta med bröllopet tills den snara framtid då man får de pengar som man ska betala tillbaka lånet med har infunnit sig...

För såvitt jag vet är det otroligt få som faktiskt vet att det kommer få det där jobbet med den där höjdarlönen direkt efter att de slutat plugga...

Pekfingrar??? Kanske det... Men det är ganska sunt och smart att inte skaffa sig lån för konsumtion. Skulle det bli så att ni båda två blir arbetslösa, och arbetsmarknaden ser nattsvart ut, så har man fortfarande det där lånet att betala av, men inga pengar. Jag försöker minimera mina fasta utgifter så mycket som möjligt, i det ingår att inte teckna onödiga lån, att inte köpa saker på avbetalning m.m. För om jag istället sparar ihop till det, så klarar jag sämre tider. Jag behöver inte sälja TV:n, bilen och mobilen till skitpriser, för att jag inte kan betala av dem om jag helt plötsligt skulle bli arbetslös.

Håller helt med tooticki, om man inte har råd att spara pengar har man troligtvis inte råd att betala amorteringar + ränta.

Dessutom blir ju allt dyrare om det ska betalas i efterhand... Kollade så sent som igår på en dator (behöver en ny, men har inte sparat ihop till den än). Att köpa en ganska enkel dator för 6000 kr skulle kosta mig 7200 kr om jag betalar av den. Och det är inte värt att betala 20% mer för att få datorn direkt, jämfört med att spara ett tag och göra något roligare för pengarna...
  • ElinPierre

Vilken kultur har du? Tycker jag alltid hör att det "ska" vara tvärtom, att brudens föräldrar betalar!?

Megi skrev 2008-11-13 19:58:46 följande:
    Hos oss är traditionen att mannens föräldrar betala bröllopet. :)
    Jag skulle kunna tänka mig att låna pengar, men inte från banken. Låna från föräldrar tycker jag skulle kännas ok!

Själva sparar vi månadsvis en summa i månaden, sen vet vi att mina föräldrar vill betala halva bröllopet, och att Ps mamma ska vara med på ett hörn, men vi vet inte hur mycket.
    Vår budget ligger just nu på runt 70 000. (utan resa)
  • PennyJenny

Vi hade pengar som vi tog av till både bröllop och resa. Sedan fick vi bidrag till vår resa som nästan täckte alltihopa, så de pengarna kunde vi sätta tillbaka, men det var ju inget vi räknade med.

• Tooticki

Ja, jag håller med Ore där. Kan ju jämföra detta med att vi kommer ärva lite pengar i framtiden, det hänger ju dock på att människor i vår närhet går bort vilket man inte kan planera för. Därför köper vi t ex inte en bostad över våra nuvarande tillgångar för att vi vet att vi kommer kunna bli skuldfria i framtiden.

Det är ju dock så att vi hade pengarna till vårt bröllop så vi kunde gifta oss precis när vi ville, hade vi varit tvugna att vänta flera år pga av ekonomin så kanske vi hade sett annorlunda på det men jag tror inte det. Vi hade nog valt ett mindre bröllop i så fall och sen en stor fest på någon bröllopsdag när ekonomin var bättre.

• Novemberbröllop08

Vi får 1/3 av hans föräldrar och 1/3 av mina. Sen lägger vi lika mycket själva.

Svar på tråden Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?