Inlägg från: Augusti2010 |Visa alla inlägg
  • Augusti2010

Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?

Efter alla pekfingrar här inne är det nog inte en kotte som vågar skriva ett inlägg och erkänna att man tagit ett lån till bröllopet =)

Själva sparar vi, men jag tycker att lån kan vara befogat i vissa undantagsfall. Exempelvis om man pluggar och vet att man kommer få en höjdarlön efter plugget, men ändå inte vill vänta tills man hunnit spara ihop till bröllopet. Eller om man av annan anledning vet att man kommer att kunna betala tillbaka lånet snabbt inom en snar framtid. Att låna 50 000 kr med 10 års återbetalningstid skulle jag dock inte rekommendera...

• Augusti2010

Vill bara förtydliga, trots den glada gubben, att jag var ironisk ang. pekfingrar om lån. TS undrade hur vi finansierar våra bröllop, och jag påpekade bara att nu är det nog ingen som vågar skriva att man lånar =)

För övrigt håller jag fast vid att det finns situationer där det inte kan anses dumdristigt att låna pengar till ett bröllop, och jag håller inte med om att det är jämförbart med att förvänta sig ett arv. Det finns t.ex. yrkesgrupper som blir headhuntade redan under slutet av utbildningen, och inkomstökningen jämfört med CSN är enorm.

I övrigt håller jag såklart med om att man bör undvika att låna till konsumtion, men det är väl knappast ett okänt faktum...

Svar på tråden Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?