Inlägg från: Esonda |Visa alla inlägg
  • Esonda

Vad är en kyrka?

Måste fråga några saker när det gäller just kyrkan.

1.Varför tar man in kollekt när det inte används till vad det ska igentligen? (både i sverige och resten av världen hade nämligen denna diskussion med min svärmor)

2. Dessa regler om bara axlar, brudöverlämning, tatueringar, psalmer, ingångsmusik mm gäller det även om man gifter sig utomhus med en präst?

3.Om man ska gifta sig utomhus kostar det då för att prästen ska komma till just det stället eller hur funkar det igentligen?

Några som jag kom på just nu bara :)

• Esonda

okey tack så mycket. Jo kollekten har missbrukats regält kan jag lova dig. Speciellt i grekland där de hade dolda kameror och visade sen att prästerna stoppade på sig allt i sockar och kalsoner och gud vet var det hittade för plats. sen när de skulle ut ur kyrkan så hade en av prästerna plockat på sig för mycket så allt ramlade ut. Visades på grekiska nyheterna för inte alls så länge sen.

• Esonda

Men å andra sidan är det ungefär samma sak bara det att de ser några anorlunda detajer i biblen än vad kristna gör. De har samma gud och jesus, bara det att de firar jungfru marias dag också. Men fatta vad jag skrattade åt dom prästerna när jag såg det, ååh vad dom fick skämmas.

Jag trivs med att bara sitta i kyrkan, och bara sitta där. det som är synd är att våran kyrka är låst när man vill gå dit och sätta sig.

Däremot måste jag säga att jesus finns och att han finns där för och hjälpa.

Ett roligt exemplar på detta:
    Jag och min sambo var på High Chaparall en sommardag. min sambo fick helt plötsligt väldigt ont i sin tå och kalgade hela tiden. Så vi satte oss ner en liten stund och sen kom jag på att vi kan ju gå in till kappellet som finns (jätte fin pytteliten kyrka) Så vi gick dit och satte oss. Och som jag brukar göra när jag sitter i en kyrka är att be (eller pratar som jag vill se det) till jesus då, och innan jag är färdig ber jag han att snälla ta bort hans smärta i tårn så slipper jag höra på hans klagomål. haha. och sen när vi kom ut och skulle köpa glass så sa min sambo: Konstigt, jag har inte ont i min tå längre. Vad bad du om igentligen?

Hahaha.. lite komiskt men nu har jag iaf starkare tro ;)

• Esonda

En till präst skrev 2008-11-14 21:23:31 följande:

Sen något tiotal år är många kyrkor låsta då det inte finns personal i dem, helt enkelt för att de annars blir vandaliserade av människor som inte respekterar kyrkorummet.Vore det inte så skulle jag med glädje hålla kyrkan öppen dygnet runt, just för att människor skulle kunna gå dit och be eller tänka. Kul att höra Din berättelse om hur Din tro växte.
    Ja det är synd att människor inte kan skilja på mitt och ditt.
    Ja det var faktiskt en härlig upplevelse! :)
  • Esonda

Burre Präst skrev 2008-11-17 10:11:57 följande:

Kollekten i Svenska Kyrkan behandlas med stor noggrannhet. Varje kollekt räknas av två personer som båda skriver under i kollektboken. I vår kyrkan faxar vi sedan en kopia av den sidan i kollektboken till kansliet (som sköter bokföringen bl.a.), kollekten räknas en gång till innan pengarna sätts in på banken och sedan betalas vidare till det ändamål de ska till.Allt kontrolleras förstås av både förtroendevalda och professionella revisorer.Faktum är att kollekterna behandlas med större noggrannhet än vad de flesta företag lägger ner på sin kontanthantering, just för att det är gåvomedel; Det får inte finnas någon anledning att misstänka att pengar kommer på avvägar!Jag tror inte ens Janne Josefsson skulle kunna misstänkliggöra Svenska Kyrkan på den punkten.
    Okey tack för att ge mig lite mer info om kollekten.
    Men en sak till som jag inte förstår riktigt...
    Varför måste psalmerna vara så sakta? och oftas så har jag hört att tonerna inte stämmer (då jag inte hade somnat :P)

bara undrar lite...
  • Esonda

okay.. bra och veta.

på piano är alla låtar jag hört fina... och kan spelas lite snabbare än vanligt...

Svar på tråden Vad är en kyrka?