Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Vad är en kyrka?

Det var bra sagt.

Jag blir helt vild och galen när jag tänker på det faktum att stölder och vandalisering och till och med bränder har blivit så pass vanligt.
    För att inte tala om kyrkogårdar.
    För några år sedan promenerade jag förbi en Judisk begravningsplats, där någon idiot hade vält en massa gravstenar.
    Jag blir fortfarande ledsen när jag tänker på det.

För mig är kyrkan en plats för frid,glädje,närvaro och gemenskap, bland mycket annat.
    Någonstans där jag får komma som jag är,mötas och växa tillsammans med andra.

En till präst skrev 2008-11-14 21:50:57 följande:

Mmm. Eller snarare: att några inte kan låta något vara VÅRT som ju en kyrka är tänkt att vara. Det är ju VÅR kyrka, vi som bor på en ort och är medlemmar i Svenska kyrkan. Vi har den för den tid vi lever på jorden, och lämnar den sen vidare till dem som kommer efter oss.
  • passionsblomman

*blir vild och galen igen!!!*

ÅÅÅÅH! Jag blir så ARG!

MulleNuh skrev 2008-11-14 22:09:02 följande:
    Usch!!! Ja fy. Det är ju inte bara respektlöst mot kyrkan!!! Tänk på de anhöriga till de döda vars grav blivit vandaliserad!Det hände min barndomsvän. Hennes mamma gick bort och fick en fin gravsten med en vacker duva som satt på stenen. Den hade någon sparkat loss..
  • passionsblomman

Usch! Nu vill jag nästan gråta! STACKARS henne!

MulleNuh skrev 2008-11-14 22:18:33 följande:
    mmm Minns hennes ansiktsuttryck när vi kom dit och såg detta!
  • passionsblomman

Åh! Det tror jag att jag såg om på tv i en dokumentär. Det är ju bara helt fruktansvärt!
    Hoppas ni ursäktar att jag skenade iväg med Ot (fast för mig hör det nära ihop på sitt sätt)

Kjell Präst skrev 2008-11-14 22:26:40 följande:

Lite OT, men apropå vandaliserade gravstenar: Var i Riga med jobbet nyss och guiden berättade hur det varit under den ryska ockupationstiden. Ockupationsmakten som slagit sig ner intill en kyrkogård tyckte inte om utsikten (den påminde väl om deras egen dödlighet), så de jämnade helt enkelt kyrkogården med marken och planterade en park ovanpå. Tala om att våldta ett folk!
  • passionsblomman
    Fjosok skrev 2008-11-25 22:05:31 följande:
    På min första PKV sa en brioder från Umeå, som inte var direkt nån stor sångare, om hur han upplevde att psalmer är uppbygda och hur han gjorde för att hänga med."Det börjar rakt och sen går det upp i mitten, ner igen mot slutet och en liten snabb truddelutt innan versen är slut, sen börjar det om".Det värsta är att på äldre psalmer har han helt rätt
Svar på tråden Vad är en kyrka?