• stinch

Om jag byter efternamn får jag samma för- och efternamn som svägerskan! Tips och idéer tack!

Hej! Tänkte försöka få lite åsikter på ett "problem" jag har! Jag och min kille ska gifta oss i september nästa år, och jag har alltid haft som önskemål att ha samma efternamn som den jag är gift med.
    Nu är det dock så att hans storebrors fru och jag delar samma förnamn, vilket skulle innebära att om jag tar hans namn så blir vi två i familjen med samma för- och efternamn.
    Det är redan upplagt för vissa missförstånd med det faktum att hon och jag har samma förnamn, men det är ju inte så mycket att göra åt det :)

Vi skulle självklart kunna ta mitt efternamn men eftersom jag själv har dubbelnamn (mamma och pappas efternamn) så vill jag inte tvingas välja bort det ena efternamnet och på det sättet utesluta den ena föräldern, lika bra att överge båda! :)

Så, ge mig nu lite förslag! Byta till ett helt nytt efternamn eller helt enkelt strunta i att jag och svägerskan har samma namn och ta hans efternamn? Och varför?

Hoppas någon kan ge mig lite bra input på detta!

• Svar på tråden Om jag byter efternamn får jag samma för- och efternamn som svägerskan! Tips och idéer tack!
  • elsi

Ah, men du kommer inte att bli Fröken---- du blir Fru
    Ta den.. han är din!!

• MissieA

Jag håller med dem andra Ta hans efternamn för om ni redan har samma förnamn är det nog inte jättestor skillnad för man använder förnamnet mkt oftare än efternamnet hehe.

• stinch
    MissieA skrev 2008-11-14 21:17:17 följande:
    Jag håller med dem andra Ta hans efternamn för om ni redan har samma förnamn är det nog inte jättestor skillnad för man använder förnamnet mkt oftare än efternamnet hehe.
    Det största hindret hittills är väl att om jag ringer till hans föräldrar så tror dom alltid att det är min namne som ringer de första fem sekunderna...fast det är väl en vanesak för deras del, hon har funnits i familjen i över 10 år, jag är rookien med 1 år i familjen...
  • MulleNuh

Du får börja kalla dig som hon i Christine! New Christine.

• MissieA
    MulleNuh skrev 2008-11-14 22:15:10 följande:
    Hahahaha ja så kan man ju lösa det med..
  • stinch
    MulleNuh skrev 2008-11-14 22:15:10 följande:
    Haha ja, min pojkväns bror kallar mig för 2.0...han säger även att jag är en bättre version...vet inte hur man ska tolka det, haha
  • elsi

nej nej.. du blir, "the first lady"

• stinch

elsi skrev 2008-11-14 22:34:10 följande:

nej nej.. du blir, "the first lady"
    Det här kan ju utvecklas till något riktigt komiskt! Haha!
  • Marie88

Tycker absolut inte att ni sk välja något helt annat efternamn, även om det blir något "eget" och personligt. Jag hade inte velat ha något annat än min m2b´s namn, självklart är detta upp till var och en.

Visst, kör på New Christine stilen!!
    Nej, allvarligt talat ser jag inte något problem i detta. Go for it!!!

• Swing

Jag jobbar på ett stort företag där det finns personer med vanliga för- och efternamn som heter likadant. För att det ska gå att mejla dom och komma till rätt person har de satt in en initial. Min rumskollega på jobbet heter Ewa B. Ericsson. (B står för Barbro, hennes andra förnamn). Kan det vara ett alternativ?

• Swing

Förtydligar mig: Jag menar alltså inte att du officiellt ska lägga till någon bokstav, bara använda den privat vid behov.

• wedding dresses

Visst, kör på New Christine stilen!!
    För att det ska gå att mejla dom och komma till rätt person har de satt in en initial.
    www.shopforlover.com
    Jag hade inte velat ha något annat än min m2b´s namn, självklart är detta upp till var och en.

• Linda7608

Hej har samma problem som du. Vi ska nog ta mitt efternamn då det inte spelar min mb2 någon roll, samt att våra barn har mitt efternamn.

• Tindragull

Kör på hans efternamn om det enda "bekymret" är att du & sägerskan kommer hta likadant... :D

• Loowwe

Jag tycker ni ska ta din m2b efternamn, spelar roll om din svägerska och du kommer heta likadant. Du får heta "Fru X" och din svägerska till "Fröken X"

Kommer din svägerska att gifta sig så kommer hon eventuellt byta efternamn och då är det ju bara kul om ni för vidare din killes släktnamn.

• Mixit

Min svägerskas man heter lika som min svåger, dvs M2B:s bror heter samma som M2B:s systers man! Vi löser det i skrift med att säga Stefan DÄ och Stefan DY (Den Äldre/Den Yngre) När vi träffas alla så kallas min svåger Stajfen.

• MimmiMama

Jag har ett liknande problem men ännu värre...
    M2B:s dotter sen tidigare kommer att heta samma sak!!!
    Nu är hon 20 och bor själv men det känns lite snöpligt att bytta efternamn och heta samma som styvdottern!
    Vi kallar oss annars för Stora ... och Lilla ... *ler*
    började som en fånig grej men funkar bra...
    men detta med att heta EXAKT lika känns inte lika kul!
    Vi heter nämligen samma i andra namn också!

• Pingst09

öhh...svägerskan ÄR ju redan gift med storebrodern, så hur kommer det sig att hon bli "fröken"...?!?

Loowwe skrev 2008-12-31 01:22:26 följande:
    Jag tycker ni ska ta din m2b efternamn, spelar roll om din svägerska och du kommer heta likadant. Du får heta "Fru X" och din svägerska till "Fröken X"Kommer din svägerska att gifta sig så kommer hon eventuellt byta efternamn och då är det ju bara kul om ni för vidare din killes släktnamn.
  • Strindlund

Mina morbröder har fruar med samma för- och efternamn! Den som gifte sig först behåller alltid sin mans efternamn i omnämningar, den andra broderns fru får oftast kallas sitt gamla efternamn i sammanhang där de båda nämns. Annars brukar vi alltid säga "Anders Maria" eller "Antons Maria".

Ta din mans efternamn!

Svar på tråden Om jag byter efternamn får jag samma för- och efternamn som svägerskan! Tips och idéer tack!