Inlägg från: SaraPayam |Visa alla inlägg
  • SaraPayam

Bröllopsresa till Djerba i Tunisien

Jag & m2b är lite inne på att kanske åka till Tunisien på bröllopsresa, men jag/vi har inga erfarenheter där ifrån, så min fråga till är är:

Är det någon av er som har varit på Djerba i Tunisien & som kan dela med sig av sina upplevelser, mm

Tack på förhand

• Svar på tråden Bröllopsresa till Djerba i Tunisien
  • SaraPayam

Det stora Blå skrev 2008-11-18 12:58:08 följande:

Vi har varit på Djerba, men jag skulle hellre föreslå som bröllopsresemål i Tunisien följande ställen:Jasmine Hammamet, Port el Kantaoui, eller och särskilt Sidi Bou Said.Köp flygstolar, åk taxi (billigt), boka hotell själva.www.tunisia.nu/index.php
    Hej, tyckte ni inte om Djerba? Reseledaren som jag pratade med sa att det skulle vara jättefint & väldigt fin strand, men att det kanske skulle bli tråkigt om man va där i 2 veckor eftersom det inte finns så mycket att göra.
    Har Sidi Bou Said mer utbud när det gäller utflykter osv?
  • SaraPayam

Fru G-lund skrev 2008-11-18 09:16:23 följande:

Hej SaraPayam. Vi var till Djerba sep 2005 kanske jag har svar på några av dina frågor.Men jag tycker det är bättre att du ställer frågor än att jag bara svamlar.Mvh Helena
    Hej

Jag är väl egentligen mest intresserad av era erfarenheter om Djerba, men även lite om ni gjorde några utflykter, osv.
    Vilket hotell bodde ni på? Är det något speciellt du skulle rekommendera?
  • SaraPayam
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-11-18 07:07:40 följande:
    Har inte varit där själv men bott i Sousse i tre månader. Skulle kanske inte rekommendera Sousse/Monastir/Hammamet för bröllopsresa då det är då försäljarna är ganska jobbig om man inte är "van" och kan dissa dem... Dock älskar jag Tunisien och tycker det är JÄTTEFINT och gillar basarer, den arabiska kulturen, språket och gemene man. Lite partiskt är jag dock Men tror Djerba är lite annorlunda och har lite av en egen kultur. Aldrig hört något negativ om denna "paradisö". Ska själv dit i vår
    Hej

Men åååå vad bra att du ska dit i vår, då måste du ju berätta för mig hur du har haft det osv

Alltså det ser ju jättefint ut, men däremot verkar det inte finnas så värst mycket att göra. För om man ska vara borta två veckor, så skulle det ju även vara kul att göra lite utflykter mm Vilket hotell ska du till?
  • SaraPayam
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-11-18 14:35:30 följande:
    Men ni kan ju åka till Sahara, bo i beduintält, rida kamel (underbart jag lovar!). Åka tåg upp till Tunis, Kartago och Sidi Bou Said och kanske ta en natt där. För att ni har er "bas" på Djerba utesluter ju inte att man kan ta en natt i öknen och en i Tunis?! Bokar nog bara flygstol tror jag
    Det är sant

Brukar Tunisien bara dyrt/billigt land annars?
  • SaraPayam
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-11-18 15:05:04 följande:
    Beror på vad man jämför med och var man är.. Turiststråk har typ svenska priser medan bakgatorna kostar en middag 15 kr Djerba vet jag dock inte om
    Det låter ju bra, är maten bra annars då (i övriga Tunisien)?
  • SaraPayam
    tonårsmorsa skrev 2008-11-18 18:56:51 följande:
    Hej Sara. Jag och min m2b var i Tunisien förra sommaren, dock inte Djerba utan Hammamet. Tyckte att Tunisien var underbart. Vi gjorde inga större utflykter utan nöjde oss mest med strandliv, promenader och god mat och dryck. Pris på restaurang är mycket bättre än i medelhavsländerna i Europa. Maten var bäst på restauranger med "franska köket". Typiskt tunisisk mat blev det inget för oss, allt som erbjöds var antingen couscous med fisk alternativt med lamm. Annars var de bra på kött av olika slag, gott grillat av nöt, lamm och lever. Vin och öl på restauranger var också billigt, då gick vi ändå på restauranger i turistområdena.
    Hej!

Det verkar som om Tunisien ska vara ett bra ställe att åka till, nu när man har hört lite åsikter osv.
    Kommer du ihåg vad en middag brukade ligga på? Är det samma matpriser som här hemma?
    Fanns det basarer & affärer så att man kan shoppa lite grann
  • SaraPayam
    cameo skrev 2008-11-18 19:04:39 följande:
    Vi var 2v på Djerba i augusit förra året och det var mysigt, fin strand osv men i ärlighetens namn så fanns det inte så mkt att se eller göra. Nattlivet var t ex nästan obefintligt, restaurangerna var rättså lika och det var mest hotellområde eller i princip landsbygd med en hel del nedskräpning. Prisnivår var också relativt hög. Höjdpunkten på vår resa var en tvådagstur till Sahara. Jag tror att resten av Tunisien är roligare för att det finns mer att se och göra, vill man åka till något mera myisgt och lugnt ställe så finns det vackrare alternativ...
    Tack Det är så bra att få höra era åsikter, de betyder sååå mycket
    Vi är även inne på Italien, att ta en kryssningsvecka & sen en sol & bad vecka, men vi får se. Detta är nog det svåraste under bröllopsplaneringen hittills
  • SaraPayam

Okay, men det är ju så på de flesta turistorterna, men tack så jättemycket för att du svarade på mina frågor

• SaraPayam
    tonårsmorsa skrev 2008-11-18 19:28:39 följande:
    Ja, fast jag fick intrycket att det skulle vara en marknad mer för lokalbefolkningen, så vi trodde först att vi hamnat fel. Tror dock att de olika grannorterna hade varsin marknadsdag, så möjligen finns det andra som är bättre att besöka. Hade kanske för stora förhoppningar från en tidigre resa vi gjorde till Turkiet där vi verkligen fick uppleva myllret på en "riktig" marknad.
    Jo där är det ju riktiga marknader. Vi har bara varit i Turkiet (3ggr) & Paris 1 gång. Men jag älskar verkligen Turkiet, men vill inte åka dit på bröllopsresan, vill se nåt nytt
  • SaraPayam
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-11-19 07:13:51 följande:
    Couscousen är GOD kan jag tillägga. Lagar den ibland hemma. Lamm rekommenderas annars är kyckling och fisk jättegott. Akta er för moloschia smakar motorolja .. Annars schawarma är jättegott! Det finns crepsstånd med båda söta och matiga fyllningar... bara att prova sig fram.. Ganska stark mat och man serveras alltid bröd, oliver och harissa (typ en slags "chilisås") innan maten. Trevlig gest
    [/citat]
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-11-19 07:14:26 följande:
    [citat]
    En "middag" kostar kanske 40 kr medan en couscous (mer inhemsk resturang) kanske kostar 15-20 kr. Dricka typ en 5a
    Med andra ord, maten är billig Det är ju alltid positivt.
    Hahaha då ska vi se till att undvika motoroljan Det kan ju inte vara se spännande att smaka på
  • SaraPayam

Tack så jättemycket för informationen

När det gäller prutningen så är det väl det samma som i Turkiet kan jag tänka mig Så den biten har vi erfarenhet utav
    Konstigt att vissa drycker är dyrare än här hemma...men vi är inga whisky älskare

Vad kostade en safariutflykt?

Jag återkommer om jag har några fler frågor

• SaraPayam

Det stora Blå skrev 2008-11-19 21:31:20 följande:

Ökenutflykten går från alla resmålsorter i Tunisien. I vissa fall bor man natten på hotell och inte i tält. Då kostar det ca 1800 kr/pp.Vi tycker inte Djerba är ett bröllopsresemål, inte det minsta romantiskt. Mycket hellre Jasmine Hammamet eller Port el Kantaoui.Men, om ni envisas med att åka till Djerba så finns det en bra restaurang i Houmt Souk i form av en båt i hamnen.
    Tack & Vad bra att du är så ärlig, men vill ju verkligen åka till nåt ställe som är romantiskt på sin bröllopsresa, det är ju hela grejen ju

Utflykten låter ju väldigt dyr....ingår allt i det priset då? Mat, boende, dryck?
  • SaraPayam

Fru G-lund skrev 2008-11-19 22:57:04 följande:

Jag kan bara instämma med Det stora Blå om att Djerba inte kan klassas som romantiskt.Men ett helt ok resmål.Allt ha olika åsikter om ett resmål bottnar ofta i vad man har för förväntningar och hur mycket man rest i världen.Min bästa resa dvs. den som gjorde mest intryck på mig var safari i Tanzania.Las Vegas var också helt underbart men på ett helt annat sätt.
    Hej Jo men visst är det så, vi har ju bara varit i Turkiet & Paris, Så vi har inte rest så mycket. Men man vill ju att bröllopsresan ska vara & bli ett minne för livet

Kan man åka till Tanzania i augusti? Det är ju jättesvårt att hitta resor som är lite längre bort under sommer perioden, tyvärr. Allra helst hade vi åkt till västindien, men då måste man åka under vinter & med tanke på att jag studerar så skulle jag ju inte kunna ta ledigt...så därför vill vi åka direkt efter bröllopet
  • SaraPayam
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-11-20 07:10:51 följande:
    Jag bodde ju nära Port El Kantaoui så jag har varit där en del... Det är fint och mysigt men lite turisitigt för mig och maten är typ "europeisk" och dyrare.. Men som sagt jättemysigt. Tyvärr är väl inte vattnet så turkost som man kan önska i Tunisien men vissa dagar har man tur
  • SaraPayam
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-11-20 08:43:18 följande:
    Vi åkte till Thailand. Det var helt underbart Lite dyrare dock.. Men får man fråga vilken budget ni har? Vet ju att bröllopet blir flott Annars kan ju Azorerna vara nåt? Solresor åker dit Vi stod mellan det och Thailand
    [/citat]
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-11-20 08:43:49 följande:
    [citat]
    Högsäsong på azorerna då kan jag tillägga
    [/citat]
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-11-20 08:56:29 följande:
    [citat]
    Vi var inte på regnsäsongssidan utan på Koh Tao och Koh Samui. Himmelriket! Inte regn en enda dag. Åkte 11-23 aug.
    Det låter ju jättehärligt

Jag har faktiskt preliminärbokat vår bröllopsresa idag. Kände att det va läge att göra det Så troligen blir det en kryssning från Neapel i 1 vecka & sen sol & bad i Terracina i Italien i 1 vecka.

Vi har väl räknat med att bröllopsresan går på ca 60000 kr.

Aha jag trodde verkligen att det regnade där då...men man kanske ska kolla upp det, innan man bestämmer sig helt & hållet
  • SaraPayam

Fru G-lund skrev 2008-11-20 11:41:55 följande:

Det tror jag absolut att man kan.. Jag var där sista veckan i maj och fortsatte sedan tillMombasa kusten ( Kenya ) för en veckas sol och bad. Då hade regnperioden just slutat.Kan tillägga att denna resa har blivit dubbelt då dyr som när jag var i väg 2001.Jag kan inte låta bli att säga var jag skulle välja att åka om det var ett romantiskt resmål på nära avstånd som gällde : Italien , Rom , Venedig ; Verona eller var som helst.Bara språket doftar ju romantik : ) men som sagt det var min åsikt. Lycka till med eran resa var ni än hamnar.
    Tack så jättemycket

Jag har preliminärbokat vår bröllopsresa idag Så det blir 1 veckas kryssning som utgår i från Neapel & sen 1 vecka sol & bad på Terracina i Italien
  • SaraPayam

Tjejer vad tycker ni om Koh Samui då? Nån av er som har varit där? Behöver alla tipsen som jag kan få

• SaraPayam

Det ser jättefint ut Men dit kan man väl inte åka i augusti, eller? Kan man åka med Apollo eller nån av de vanliga resebyråerna?

Svar på tråden Bröllopsresa till Djerba i Tunisien