Inlägg från: EllaM |Visa alla inlägg
  • EllaM

Överraskning för min man i New York

Hur mycket får överraskningen kosta? Jag har nyligen varit i NY och kan rekommendera några bra restauranger, men vore bra att veta prisnivå först.

• EllaM

Mitt bästa tips:
    Den i särklass bästa restaurangen jag någonsin varit på i hela mitt liv heter 11 Madison Park och ligger på 11 Madison Avenue, vid Madison Square Park. En fantastisk vacker, mysig och cool restaurang, med helt suverän mat och ännu bättre service och art deco-inredning. En av NY:s bästa restauranger. Man kan välja på 3-rätter, 4-rätters eller 11-rättersmiddag (kombinera ihop av olika förrätter, varmrätter mm). Vi åt en fyrarätters med vin och ett glas champagne innan och det gick på 2600 kr ungefär. Helt klart värt varenda krona! Serveras massa smårätter emellan också, som ingår. Säkerligen bra kändisspotting ocksp, även om inte vi såg någon just den kvällen vi var där. www.elevenmadisonpark.com/
    Jag skulle säga att det är den ultimata överraskningen att ah bokat bord där! Vår concierge på hotellet hjälpte oss att boka bord, men det kan man självfallet göra i förväg direkt med restaurangen också. Klädsel snygg, men man behöver inte klä upp sig till tänderna.

En annan pärla är Grand Central Oyster Bar and Restaurant i Grand Central Terminal. Man behöver inte boka bord. Fantastiskt vacker miljö i stationshuset (gå ner en trappa så hittar du de flesta restauranger) och pinfärsk fisk och skaldjur. Jag åt en hel färsk hummer med tillbehör och ett glas vin, min man en skaldjurstallrik med en halv hummer, ostron, musslor mm och ett glas vin och vi betalade allt som allt ca 600 kr! Det är ingenting! Så verkligen värt ett besök. Inget krav på fin klädsel. Uppsluppen och avslappnad stämning. Du kan också välja levande hummer direkt från ett akvarium som de tillagar åt dig om du vill... www.oysterbarny.com/oysterbar/html/index2.htm

Andra tips är Battery Gardens i Battery Park. Jättegod och fräsch mat. Har själv inte varit på River Café i Brooklyn, endast för att det var fullbokat, men nästa gång vill jag dit. Ska vara fantastisk utsikt över Manhattan! Dock ganska dyrt. Rainbow room var dyrare än 11 Madison Park och kunde definitivt inte mäta sig varken vad gäller mat eller servicenivå. Så det skulle jag skippa om jag var er. Eller bara ta en drink om man nu absolut vill dit (högst upp i Rockefeller Center).

Bra lunchställen och fikaställen med väldigt fräsch mat och gott fika är Dean&Deluca. Googla på det så hittar du var de finns. Finns bland annat två vid Rockefeller Center.

Mitt tips är att köpa New York Topp 10, en guidebok som kostar runt 100-lappen. Uppdaterad, lättanvänd och vår bästa vän i NY! Dessutom en bra tunnelbanekarta att ta loss.

Kanske ni ska hyra skridskor och åka på Rockefeller Center? Kan tänka mig att det är ganska romantiskt.

• EllaM

Det var så lite så!

Nu har jag ju ingen erfarenhet av River Café, men det kan nog vara lite av en turistfälla. Rainbow room är det definitivt! Men jag kan verkligen rekommendera 11 Madison Park. Ingen turistfälla! Kolla gärna också med hotellet, det var så vi fick tips om den restaurangen. De brukar ha koll på bra ställen!

Gillar ni skaldjur ska ni kolla in Aquagrill också (inte att förväxlas med svenska Aquavit!). Vi fick inte bord där, det var fullt, men de är kända för sina skaldjur!! Det är en favorit hos oss också.

Hoppas att ni får en underbar resa!!

• EllaM

Jag vet inte om Aquagrill är bättre. Säkerligen dyrare. Kanske finare också. Varför inte gå till båda??

• EllaM

Jag har inte varit där men däremot på Century 21. Går inte dit igen. Rörigt, massor av folk och inte så många fynd. Min man fyndade massor av strumpor och kalsonger (Burberry, Ralph Lauren etc), men om man inte har gott om tid skulle jag skippa detta och handla på "vanliga" ställen istället. Har inte varit på Loehmans, men det ska vara ett bra ställe att fynda på!

Svar på tråden Överraskning för min man i New York