JustMeAndMyLove skrev 2008-12-03 07:59:05 följande:
Hur är det om man blir kremerad. Jag vet att man inte får sprida aska vart man vill, men vilka platser får man "välja" mellan.Tänker som min pappa som varit sjöman halva sitt liv och älskar havet. Får man strö hans aska i havet om han skulle önska det?Och måste man ha en grav egentligen? Överhuvudtaget? Tänker för min tjej vill inte ha något sånt alls när hon dör. Men hon vet inte vad som är lagligt och så.
Som redan sagts får man ansöka hos länsstyrelsen, och i havet brukar vara ok, men det ska vara 1000 meter till närmaste strand.
Kanske kan vara viktigt att påpeka här VARFÖR man måste ansöka och inte får sprida lite var som helst, för det brukar många undra.
Det handlar dels om respekt för den avlidnes kvarlevor. En människokropp blir till ca en liter aska när den kremerats. Det är därför viktigt att man är så långt från land att man är helt säker på att all aska verkligen kommer sjunka till botten.
Det handlar också om respekt för de levande - ingen borde behöva riskera att oförhappandes råka trampa på mänskliga kvarlevor i strandkanten, eller att plötsligt ha en grav mitt i sitt renbete.