Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Fråga prästerna 6

Kjell Präst skrev 2009-01-20 19:36:13 följande:

Kyrkomusikern brukar ofta ställa upp och spela piano om önskemål finns om det.
    Ja, men de vill så klart att man hör av sig i god tid och fixar noter.
  • En till präst
    elsi skrev 2009-01-20 20:02:27 följande:
    Hej alla präster.. en liten klurig fråga..Man kan, vet jag, gifta sig borgligt och sen har en välsignelse i krykan, Min syster gjorde det, det var jätte fint.kan man... Gifta sig i kyrkan, och sedan har ett borgligt ceremoni? Ok vänta.. jag vet att det inte behövs juridisk, men jag har en vän vems blivande man är engelsk och de hade tänkte att gifta sig här i sverige för att senare under året ha någonslags "bröllop" med en vigselförättare i England. Hur skulle de veta i England om de är redan gifta?några tanker ang detta?(hon ska inte byta namn)
    Ingen aning om det kan tänkas gå att lura vigselförrättare i andra länder - man VARFÖR skulle man vilja göra det? Det finns väl ingen glädje med att ljuga till sig dubbla vigslar - man vet ju själv att man faktiskt redan är gift?
  • En till präst

Men i england borde rimligen förnyelse av äktenskapslöften vara mer känt än i Sverige, med tanke på att det tillhör den anglosaxiska kultursfären. Är det inte klokare att satsa på en sådan akt i england än på en lurendrejar-vigsel?

• En till präst
    elsi skrev 2009-01-20 20:20:47 följande:
    ja och nej.. det är inte att lura någon. det är just det de undra, kan man liksom göra om det, som en välsignelse fast "borligt"Annars få de väl "förnyalöfterna"
    Ok - logiskt sett borde det gå att förnya vigsellöftena även borgerligt, men en VÄLSIGNELSE vet jag inte om man kan ge borgerligt. Förutsätter inte själva välsignelsebegreppet att man räknar med någon form av gudomlighet?

Eller i o f - folkligt talar man ju ibland om att någon ger "sin välsignelse" till någon elller något...
  • En till präst
    pavar skrev 2009-01-20 20:50:49 följande:
    Vilka låtar / psalmer är det vanligaste på ett sommarbröllop?
    Psalmer:

201 En vänlig grönska och
    200 I denna ljuva sommartid

Så om man inte vill vara som tusentals andra brudpar kan man ju välja något annat som också passar på sommaren, tex

11 O Store Gud
    202 Det blomster som i marken bor eller
    752 Över berg och dal

Sånger varierar från år till år, men förra året var det Ted Gärdestads "För kärlekens skull" på typ varannan vigsel som jag hade. På de andra var det "Det vackraste"....
  • En till präst
    passionsblomman skrev 2009-01-20 21:16:59 följande:
    Ja, jag menar den som nu finns i hur många varianter som helst och som har egna trådar här på Bt och som har fått specialbrudparsanpassad (känn på det ordet ) text.Själv älskar jag den både med Leonard Chohen himself, och i versionen som Jeff Buckley(may he rest in peace) gör. Sagolikt vacker.Numera börjar det bli varning på sönderspelning, men det är väl ett gott betyg till Cohen I guess...Israelvarianten hade annrs kanske kvalat in på att man valt PERSONLIGT och UNIKT eller ? Burre Präst skrev 2009-01-20 21:11:32 följande:
    Absolut!!!

Men det vanligaste för att åstadkomma PERSONLIG och UNIK touch är väl annars att ta låtar ur någon film som kommit ut under de sista 12 månaderna?
  • En till präst
    didis skrev 2009-01-21 11:23:13 följande:
    Själv är jag väldigt förtjust i Ferlins "mitt hjärta är ditt" som vi skall ha allsång till mot slutet av ceremonin.Inte så unikt men personligt eftersom det är en sång som har följt oss under 20 år nu (den och " min älskling du är som en ros" brukar maken både spela och sjunga till mig så båda skall vara med under vigseln). Men som sagt, de kvalar väl inte in på topplistan över ovanligaste låtarna direkt... något ovanligare är kanske att vi skall fånga gästernas uppmärksamhet med introt ur "final countdown" även om den säkert används ibland.
    Evert Taubes "Ros" har jag faktiskt aldrig varit med om vid en vigsel. De flesta brudpar vill ha låtar som är moderna just det år de gifter sig, och Taube har inte varit inne på sistone.
  • En till präst
    didis skrev 2009-01-21 12:30:23 följande:
    En till präst skrev 2009-01-21 12:01:54 följande:
    Konstigt att den inte används men det kanske är för att den har ett mer direkt tilltal till en person?Maken skall sjunga den till mig under vigseln och då kanske det passar bättre. För mig betyder den mycket just eftersom det är en av låtarna som maken brukar sjunga till mig här hemma.Annars brukar jag faktiskt tycka att Taube är överskattad.
    Nja, det är nog mest en fråga om att den inte är "inne".

I ert fall blir det ju som att ni tar med er ett stycke av er vardag till vigselceremonin (som jag antar är borgerlig?) och det låter oerhört fint. Tufft att sjunga på sitt eget bröllop! Det skulle aldrig jag våga...
  • En till präst
    didis skrev 2009-01-21 12:40:27 följande:
    En till präst skrev 2009-01-21 12:34:58 följande:
    jo, vigseln är borgerlig. Jag fick visserligen en religiös uppenbarelse i 25-årsåldern o gick o döpte mig men sedan försvann det igen.Maken har spelat en del i band och även varit gatumusikant med sin bror (maken fick det i 40-årspresent, de fick väl ihop till dagens öl men knappast till resan till Paris där de spelade) men jag undrar ändå om rösten kommer att hålla...
    Tja - det får ni väl se

Då är han hur som helst van sångare. Men om rösten skulle spricka någon gång under vigseln så må det väl vara hänt?
  • En till präst
    Milla84 skrev 2009-01-25 15:31:11 följande:
    Nu har jag kollat igenom hela tråden men hittar inte att någon har ställt "min" fråga så:När i själva vigseln brukar man ha solosångerna, vi ska ha 2 stycken?
    Solosånger förekommer inte på alla vigslar, utan på ungefär hälften av vigslarna (i alla fall i min församling).

När de ska ligga brukar präst och par komma överens omm vid vigselsamtalet. Det handlar ju dels om hur många solon det är och dels om hur de är textmässigt, alltså var de passar bäst i förhållande till annat, tex vilka psalmer man valt.

Jag tycker själv att det är schyst att ha en solosång just EFTER vigselakten och ringväxlingen, för då är det ofta skönt för brudparet att få en liten "paus" då fokus ligger på något annat än dem. Har man två solon kan de ena ligga strax innan löftena, efter Bibelläsningen.

Men som sagt - sångerna ska ju in i ett större sammanhang, så för att det ska bli allra bäst bör ni tänka på helheten av all musik, psalmer och solosång(er) tillsammans med er vigselpräst.
Svar på tråden Fråga prästerna 6