Fråga prästerna 6
Millie84, ja, ni får vara med och välja. Ett ställe är obligatoriskt (det om att mannen ska lämna sin far och sin mor) men sedan är det fritt fram!
De flesta präster tror jag uppskattar fler röster än den egna i gudstjänsten.
Millie84, ja, ni får vara med och välja. Ett ställe är obligatoriskt (det om att mannen ska lämna sin far och sin mor) men sedan är det fritt fram!
De flesta präster tror jag uppskattar fler röster än den egna i gudstjänsten.
Och prästen läser "alltid" Matteusverserna först, sedan fortsätter man med ev. andra texter.
MilaPila, det varierar väldigt mycket, på en del ställen får man inte ha bröllopsfest, på andra har man strikta regler kring alkohol. Det bästa är att höra med församlingen som är aktuell så att ni vet vad som gäller där och hur det rimmar med era tankar om er fest efteråt!
Den passar bra! Det är bara bra att den sjungs under glada tillfällen också!
Par Nyköping, ni kan ta med er en egen präst, men församlingen har ingen skyldighet att betala henne/honom eftersom de tillhandahåller egen personal.
En frälsningsofficer, förutsatt att han/hon har vigselrätt, kan viga i en svensk kyrklig kyrka med kyrkoherdens tillstånd, men det är ingen självklarhet.
Men vigseln blir inte en svenskkyrklig sådan utan en i frälsningsarméns ordning. Det innebär också att ni kan komma att få betala hyra för kyrkan samt för musiker/vaktmästare (oavsett om ni är medlemmar eller inte, eftersom det inte är en vigsel i svenska kyrkans ordning, vilket bara en präst i svenska kyrkan kan utföra)
Angående gravplatser, så är det en sak att själva kropp eller kvarlevor förmultnat och blivit jord, en annan hur länge man har gravrätten. Det beror på jordmån hur fort förmultningen sker, det kan tom vara olika på olika platser på en kyrkogård. Om/när man hittar gamla gravar med skelett på delar av kyrkogårdar som "återanvänds" (man stressar aldrig en sådan plats utan återanvänder en grav, som ingen har gravrätt på, vid behov efter minst 25 år) så handskas man med största vördnad med dem. När jag för länge sen gjorde praktik i en församling hände just detta -det var faktiskt fint att se hur kyrkogårdsarbetarna gjorde!
Förr i tiden skrev man ut gravrätten på den döde och sedan hade de anhöriga ett fysiskt papper att hålla reda på och som gick i arv -idag skriver man gravrätten på de som lever och vid ev arv byts namnet. Man är skyldig att underhålla graven så länge man har gravrätten och det kan man göra själv eller så betalar man för det.
Frystorkningen tror jag ligger på "is". Det var något med det, men minns inte just nu.
Tur att vi är olika! Men behöver du verkligen tigga? Är dina närmaste prästkollegor samma sort som du?
Kjell Präst skrev 2008-12-16 20:44:23 följande:
En fortsatt god jul!
Det beror väl på hur man ser det. Men kyrkoårsmässigt avslutas julen (julkretsen) egentligen med firandet av kyndelsmässodagen -den dag vi firar att Maria och Josef bar fram Jesus i templet. (Kyndel= ljus jmfr engelskans candel, Ljesus är världens ljus och Maria bär ljuset i sina händer...), dvs i början i februari (40 dagar efter jul, 2 feb, men firas söndagen i anslutning till i Sverige)
Man kan också säga att julen är slutfirad vid trettonhelgen, dvs då vi firar de vise männen/konungarna som då kommer fram till Jesusbarnet. I Sverige har man treditionen att förlänga firandet till tjugonda Knut (20 dagar efter jul, Knut av nmansdagsbarnet denna dag), varför vet man inte riktigt. Kanske för att hålla ut över den hedniska midvinterbloten enligt NE.
Så bra (för andra som ev undrar samma sak så har alla församlingar någon form av expedition -ofta i sammanslutningar som pastorat!)