Inlägg från: Jeez |Visa alla inlägg
  • Jeez

Fråga prästerna 6

Vigselrätten kommer med prästvigningen (för präster i Svenska kyrkan) och gäller endast "i enlighet med svenska kyrkans ordning". Det betyder att en präst som blivit förklarad obehörig att vara präst inte har vigselrätt.

Om h*n vill viga borgerligt får h*n ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen som alla andra.

JustMeAndMyLove skrev 2009-01-25 19:24:05 följande:
    Kan en präst som fått sin "licens" indragen och inte får viga/döpa längre göra borgliga cermonier? Vad krävs för att vara vigselförättare borgligt?
  • Jeez

Finska församlingen är en församling inom Svenska kyrkan. Alltså gäller svenska kyrkans regler.

Luucie skrev 2009-01-25 20:06:43 följande:
    Ursäkta men nu blev jag lite nervös...för jag fattade inte riktigt?!Vi ska gifta oss i Finska Kyrkan i Sverige. Han är medlem i Svenska kyrkan men inte jag. Problem eller?
  • Jeez

Danielaa, En vigsel med två psalmer och två solon (plus in- och utgångsmusiken) tar 40 minuter ungefär, så det är gott om tid. Möjligt är att man möter gästerna ute på gården, men de flesta är finkänsliga (åtminstone innan de vigseln man ska på, efteråt brukar alla vara uppslukade av brudparet som inte alls tänker och så står de verkligen för porten när folk faktiskt behöver gå in...). Jag brukar rekommendera brudpar att eventuellt ta emot folkets jubel utanför porten men sedan gå en liten bit på sidan för att kramas/hälsa på alla OM det nu är "krockvarning".

Kuriosa är att vissa kyrkor använder olika dörrar för in- resp utgång för att lösa "problemet" Men oftast är det faktiskt inget problem.

• Jeez

HUr menar du med kriterier? Vem som får vara det? Så här skriver länsstyrelsen i Stockholm: www.ab.lst.se/templates/InformationPage____2052.asp

JustMeAndMyLove skrev 2009-01-26 01:14:37 följande:
    Okej, vad är "kriterierna" för att få viga borgligt? Och är det olika för att få viga heterosexuella och homosexuella?
  • Jeez

I Bonde-bröllopet så tror jag personligen att det var en pastor som förrättade vigseln. En präst i Svenska kyrkan hade varit liturgisk klädd och dessutom så lät det inte som svenska kyrkans ordning eller formuleringar alls (det lilla man hörde). Alltså gissar jag att det inte var en vigsel enligt svenska kyrkans ordning -ändock kyrklig. Det är ju så, att Svenska kyrkan är inte den enda kyrka i Sverge med vigselrätt...

• Jeez

Timba -och jag är dessutom präst -en kanske lite för nyfiken en...

• Jeez

De verkar iallafall ha rötter i Missionskyrkan och Allianskyrkan.

Timba skrev 2009-01-27 11:24:48 följande:
    MISSIONSFÖRSAMLING menar jag, gick lite fort där
  • Jeez

Man behöver nog inte vara orolig. Det finns inte tillräckligt många vigselförrättare (och länsstyrelserna kan inte processa tillräckligt många innan "utifall att") så blir det förmodligen en övergångsperiod av något slag i så fall, säkert över något år. Dte är min gissning efter att ha hört diskussioner under utredningens gång.

Det man kan fundera på är ju vad man anser vara det viktiga. Ceremonin eller pappersskrivandet. En kyrklig vigsel kan du ju alltid ändå ha (bara det att man måste göra det juridiska först).

Saggezza skrev 2009-01-28 09:02:24 följande:

Vilket håll lutar det åt? Ska man alltså behöva ha en back-up plan redo? Jag som vill vigas i kyrkan!
  • Jeez

En kyrklig vigsel handlar inte om VAR den sker utan HUR den sker. ALltså är ordningen den samme.

Ring SKA vara med i en kyrklig vigsel, men en räcker och det gör inget om man använder samma som man redan haft som förlovningsring(-ar).

tassen skrev 2009-01-28 11:40:30 följande:
    hur fungerar en kyrklig utomhusvigsel? Är den friare eller följer den samma "mall"? Likaså undrar jag om man kan välja bort ringbytet under vigseln, då vi inte vill ha någon mer ring än våra förlovningsringar?
Svar på tråden Fråga prästerna 6