Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Fråga prästerna 6

momi boki skrev 2009-01-28 20:52:54 följande:

men man kan då som hjälp ta med den redan på samtalet då som en liten säkerhet
    Det brukar vara tryggast så - både för präst och par. För som sagt; Om ni skulle komma till kyrkan och ha glömt hindersprövningen så FÅR prästen inte viga.
  • En till präst
    Wiggy skrev 2009-01-28 23:40:13 följande:
    Vad säger Gud om denna tvålopera som utspelar sig i kyrkan? Fast ibland känns det inte som om han är så viktig längre när man läser att präster vill avskaffa det kyrkliga äktenskapet, för det var väl från början åtminstone "av Gud instiftat"?
    Inte helt säker på att jag förstår vad Du menar... kan Du precisera Dig?
  • En till präst

Jag har också alltid haft vigseln först och dopet sen - det känns naturligt. Paret "fick" ju varandra först och barnet sen. Men när jag tänker efter finns det nog inga tunga teologiska skäl för den ordningen, så man skulle nog kunna göra tvärtom också.

• En till präst

Jag ställer mig skeptisk till allt sånt där - fattar inte vad folk har emot sina blivande män.

• En till präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-01-31 17:37:13 följande:
    Hahaha, det där lät rätt roligt det :)Ingen som kör på att gå in från sidorna, den ena med sina föräldrar och den andra med sina? Och sen bara paret som går ut på mitten.Blev det krongligt nu?Jag är väldigt för symbolik och inte för seden i sig. Ser framför mig två familjer som förenas... En till präst skrev 2009-01-31 14:14:25 följande:
    Jag tycker inte det är jätteroligt.... snarare tragiskt eller tecken på att något är väldigt fel när så oerhört många brudar verkar känna större samhörighet och trygghet med pappa, brorsan, hunden eller vem som helst - utom den man de ska gifta sig med!
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-02-05 09:59:05 följande:

Det finns alla varianter, även om jag personligen nog inte har haft någon "Bubbelvigsel". Det enda man bör undvika att kasta är kokosbollar och chokladmousse Skämt åsido så kan tydligen vissa kyrkor ha regeln att inte anväda ris just för städningens och råttornas skull. Men så är det långtifrån överallt. Kolla i den aktuella vigselkyrkan.
    Hos oss kastas det ris, men jag har också varit med om såpbubblor flera gånger, och det är faktiskt rätt läckert.

När ett helt bröllopssällskap på kanske 40 pers samtidigt börjar blåsa såpbubblor blir det MÅNGA bubblor, och dessutom blir det en väldigt sprallig stämning när vuxna människor ska leka med såpbubblor igen för första gången sen de gick ut lågstadiet...

När det gäller rosenblad går det bra med äkta vara utomhus - de flyger runt lite och ruttnar sen på marken som alla andra växter, men inomhus blir det ju bara klet av dem när folk går på dem.
  • En till präst

"specialbubblor" ger inga fläckar.
    Knappast rosenblad heller om man inte "gnuggar" dem mot kläderna. Har i alla fall aldrig sett någon som sett fläckig ut efter att man kastat blad - de är ju små och lätta och flyger mest omkring i luften.

Men vill man vara helt säker kanske bubblor är bäst.
    Ris fastnar som någon påpekade ÖVERALLT: I håret, innanför klänningen, i BHn - ja, överallt där det kommer in.

• En till präst
    MulleNuh skrev 2009-02-09 11:01:42 följande:
    Just det! En fråga om detta vigselsamtal!Brukar man ses bara ett par veckor innan? Eller vad är vanligast?Och vad sägs på detta samtal?
    Jätteolika!!!

Jag bokar tid så fort jag får en vigselblankett, även om vigseln är om ett halvår. Andra hör av sig närmare inpå vigseln.
    Jag träffar gärna paret i vigselkyrkan, andra träffar dem hemma hos paret, eller på pastorsexpeditionen.

Det man pratar om varierar säkert också från präst till präst, men jag brukar fråga om parets "historia" - hur de träffats, vad de varit med om tillsammans, hur de ser på framtiden, om de vill ha barn (eller om de redan har barn) och vad de förväntar sig av äktenskapet. Jag vill gärna få en bild av vilka de är som människor, och jag tror också det är fint för paret att få berätta för om sin kärlek för en utomstående.

Sen går vi över till själva vigseln: hur mycket folk det blir, om några ska ha uppgifter, vilken musik det ska vara, psalmer och sånt. Sen brukar jag "öva" så paret får känna på hur de ska gå, ge lite praktiska tips om klänning och trappor, och om de vill så går vi helt enkelt igenom hela akten från ingångsmusik till uttåg (utan att ställa frågorna, förstås).

Men alla präster gör olika, och långt ifrån alla kör "övning".
    Alla uppskattar dock om de får hindersprövningen i näven senast vid vigselsamtalet.
  • En till präst
    Svanboet skrev 2009-02-09 11:12:40 följande:
    Jag har en fråga som kanske anses dum i sammanhanget - hur ofta sker det att brudpar vill använda kyrkor och kyrkans lokaler för bröllop som inte är kyrkliga? Får man det?
    Vet inte hur ofta frågan kommer, men man får inte det.
    Kyrkor är byggda - ofta för hand för hundratals år sen! - för att fira gudstjänst och tillbe Gud. De är inte allmänt offentliga lokaler där man kan göra vad som helst.

Borgerliga vigslar kan man således INTE ha i kyrkan.
    Däremot förekommer det att man lånar eller hyr kyrkor för vigslar enligt annan kyrkas ordning, tex en frikyrka. Men det är alltid upp till den lokala kyrkoherden att bestämma om det är ok.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2009-02-09 11:11:45 följande:
    Ja men det där lät ju kanon!!Hoppas "vår" präst ringer i GOD tid..En till präst skrev 2009-02-09 11:10:08 följande:
    Om inte kan ju NI ta kontakt med honom/henne. Om ni gifter er i sommar så borde semestrar och annat som spelar in vara planerade i slutet av mars. Då kan ni ringa till pastorsexp och kolla vem som är "er" präst.

Förresten är par också olika - en del vill träffas så fort som möjligt, andra låter jätteförvånade när jag ringer i januari och presenterar mig som vigselpräst, och vill inte träffas förrän strax innan.
Svar på tråden Fråga prästerna 6