Heloise skrev 2009-01-25 19:41:56 följande:
Men tillhör inte det god ton och tradition?Vi har ju träffat dem ett par ggr och de har även träffat mina föräldrar, eftersom kontant ersättning inte är aktuell så tänkte vi bjuda dem på middagen och ge honom en ost och frukt korg med vin.Har jag fått det där om bakfoten att man jsälvklart bjuder prästen på bröllopet och placerar h*n vid honörsbordet om prästen kommer?En till präst skrev 2009-01-25 19:29:06 följande:
Förr var det "självklart" och placeringen likaså.
Men förr hade man en en relation till prästen för att man gick i kyrkan vid andra tillfällen än när man gifte sig.
Nu är det långt i från självklart, och inget som präster förväntar sig.
Därför menar jag att om man VILL att prästen ska komma så ska man behandla honom/henne lika som alla andra gäster och skicka inbjudan och bjuda partner också. Men om man på något sätt känner att man "borde" bjuda prästen fast man egentligen inte vill så kan man lugnt låta bli.
Jag har blivit inbjuden till kanske 15 fester efter vigslar jag haft. Ibland har jag med glädje varit med, om jag haft tid och det funkar med "resten" men oftast har jag tackat nej.
Dels för att det inte är jättekul att gå på en fest där man bara känner brudparet - då blir det ju bara en "bortkastad" lördagkväll när man kunde gjort något annat. Och dels för att de flesta par som bjuder in prästen inte bjuder med partner. Vi kanske förutsätts leva i celibat fortfarande?