Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Fråga prästerna 6

Timba skrev 2009-02-09 11:26:35 följande:
    Aha! Det finns speciella bröllopsbubblor! Till speciellt bröllopspris antar jag? Allt med prefix bröllop tenderar ju att kosta mer. Var köper man dem?
    Ingen aning. Nätet är väl alltid en bra ide?

Fast om jag vore som Du skulle jag testa att blåsa vanliga bubblor mot något vitt plagg. Det kanske inte alls blir så farliga "fläckar" utan är riskfritt.

Att det finns speciella bröllopsbubblor är väl en affärsidé som allt annat - de är ju formade som små tårtor eller dyligt, och någon kanske tycker det ser mer "bröllopigt" ut än vanliga knallgröna och oranga burkar från BR....
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2009-02-09 11:29:24 följande:
    Jo.. Jag har redan mailat sönder den stackars organisten!! (heter det så?)Har inte prästen ringt i mars så ska jag ringa..En till präst skrev 2009-02-09 11:25:56 följande:
    Det heter organist. Ja. Brudpar brukar hemsöka musikerna. Schyst att Du mailar istället för att ringa honom/henne en gång i veckan som en del brudpar gör...
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-02-09 19:00:07 följande:

Idag har jag varit och röstat i provvalet till ny biskop i Stockholm. Spännande. Min favoritkandidat kom bland dem som går vidare, men tyvärr inte allra högst upp på listan. Nästa röstningsomgång är i april. Där fick ni veta något mer som ni inte är intresserade av
    Joorå - jag har också följt biskopsvalet med spänning, och andades ut när den jag ser som en katastrof inte tycks ligga i topp. Men hörde också att en som skulle blivit en värdig efterträdare till Krok inte ens gick vidare.
  • En till präst
    Timba skrev 2009-02-09 20:05:06 följande:
    Någon extremist bland biskopskandidaterna? Mot kvinnliga präster, mot homoäktenskap etc.* Timba nyfiken och understimulerad
    Beror nog på vad man anser vara extremister....

Det som en tycker är toppen tycker en annan är en bokstavstaliban. Det en annan tycker är underbart tycker en tredje är en liberalflummare som inte ens borde vara präst....
  • En till präst

Känner men stor glädje och vill "dela med sig" i sin glädje kan man ge en gåva i valfri storlek till församlingen eller till något projekt man tycker är bra. Det förekommer, men inte så ofta.

Däremot ska man aldrig ge personliga pengar till prästen. Vi har lön för vårt arbetet.

• En till präst

Jepp - det var vanligt förr. Nån slags "dricks". Men eftersom vi idag har helt ok löner behöver vi inte dricks, och varken vill eller FÅR ta emot privata pengar vid sidan av lönen.

• En till präst
    lerkorg skrev 2009-02-10 18:46:59 följande:
    Jag har en fråga ang. detta. Prästen som ska viga oss gör det gratis utanför sin församling och får då ingen lön. Vi skulle gärna vilja ge honom en gåva som tack för att han gör detta. Har ni något förslag på vad det skulle kunna vara för gåva? Tack!En till präst skrev 2009-02-10 17:55:42 följande:
    Hm! Det där är knivigt! Jag förstår förstås er vilja att visa uppskattning för det arbetet prästen i fråga lägger ned utan ersättning, men saken är den att vi faktiskt inte FÅR ta emot något för egen del som ersättning för kyrkliga handlingar.
    De får aldrig uppfattas som om de är till "salu".

Åtminstone i mitt kontrakt har vi haft saken uppe till diskussion, och där har det framkommit att typ en gädda som någon fiskat kan man äta upp, men så fort något har ett "värde" ska det räknas som en gåva till församlingen - inte till prästen personligen.

Det kan verka petigt, men har att göra med vår trovärdighet.

Så om ni vill ge prästen något är blommor eller något som går att äta/dricka max vad h*n "får" ta emot.
  • En till präst
    lottis77 skrev 2009-02-10 19:46:56 följande:
    Hur gör man när det gäller ersättning till kantor då? Är det samma regler som gäller för dem som för präster?
    Nej. Kantorer handskas inte på samma omedelbart med "förvaltning av en kyrklig handling" som prästen, och därmed kan han/hon sas extraknäcka och ta betalt för jobbet. Det ska naturligtvis redovisas och betalas skatt på det arbetet som på allt annat jobb.
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-02-10 19:10:29 följande:

En till präst skrev 2009-02-10 19:05:56 följande:
    Och, så småningom, kanske ett foto av brudparet? Det uppskattas alltid, jag har ett par stycken sådana på min anslagstavla på jobbet.
    Det är kul med kort!
    Jag har också några.
  • En till präst
    elsi skrev 2009-02-11 08:02:50 följande:
    hej kjell präst och en till präst, Jag skulle vilja ha eran åsikt om det här..bröllopet är i majJag är helt chockadBokade kyrkan i höstas, vi skulle vilja ha e vis präst pga språket.Vi skulle stämma av, i jan/feb att just den prästen var ledig Fästmannen ringde, Prästen svarade och berättade att Prästen är inte ledig men kunde "hjälpa till" om vi donerade en summa till pakistan, Hur mycket frågade m2b, nej vi ska inte prata pengar sa P. M2b,:- em ja er ok vad är det för post giro nummer? hur gå det till... P:- em nej er.. men du kan bara stoppa den i en kuvert..Förresten är din fästmö svenska? M2b nej P oj då bli det problem för ni måste vara folbokförd och medlem i svenska krykan (M2b förklarade att vi är både, och jag är medlem, ha bott här länge mm)För att kunna gifta sig i svenska krykan ska man vara medlem,det är dessutom.. GRATIS,... Nu blev vi, i så många ord tillfrågade om vi kan betala denna prästen för en "extra knäck" för att det är dennes lediga dag.Korrupt? Svarta pengar? Det här börjat lukta som Vaticanen. Ska jag anmäla denne? Kontakta den som ha huvud ansvar för denna kyka?
    Han gör fel.

Dels kan man inte "villkora" en gåva - skulle ni själva ha velat ge en gåva till pakistan eller vad som helst kunde ni ha gjort det, men om den ska vara "betalning" för en vigsel så är det fel.

Om ni får intrycket att pengar i kuvert inte kommer gå till ändamålet utan till prästens egen plånbok är det ännu mer allvarligt.

Ni bör kontakta kyrkoherden i den församling prästen tjänstgör.
Svar på tråden Fråga prästerna 6