Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Fråga prästerna 6

stinamedk skrev 2009-01-03 11:10:21 följande:
    Hej hej!Jag och min fästman ska gifta oss i sommar och vi tror på olika saker. Jag kommer från en kristen bakgrund och han är ateist.Han vill därför inte "lova inför Gud" och allt sånt, eftersom han inte tror på Gud. Men jag vill inte vigas borgerligt. Så vi behöver en person som kan utföra en lite annorlunda vigsel. En vigsel där vi båda blir nöjda och där ingen av de andra som är där känner sig obekväma.Nu är ju du/ni präster som följer särskilda ritualer i vigseln, men vet nån hur det är med pastorer från frikyrkliga samfund. Följer de också vissa ritualer?Kan man lösa en sån här vigsel på nåt sätt?Tack tack och God fortsättning.
    Pastorer i frikyrkosamfunden följer sitt samfunds vigselritual. Jag försöker föreställa mig hur det hela skulle gå till.

Jag tror det enda möjliga är att utgå från en borgerlig vigsel och sen göra något kristet "tillägg" till den. Ungefär som många väljer kyrklig vigsel och sen gör profana tillägg i form av icke-kristna solosånger och dikter.

Hur känner Din make för Bibelläsning och förbön? Det är ju något som sker utan att han behöver "medverka". Om han inte tror att bönen gör någon nytta kanske han inte heller tror att den gör någon skada, om någon ber för er, men utan knäfall? Och vid en borgerlig vigsel ingår ju inget knäfall.

Mitt förslag skulle vara en borgerlig vigsel där ni ber någon kristen vän läsa Bibeltext (ungefär som en inlagd solosång) och be för er efter löftena. Det finns jättefina böner i Tradition och livs bönbok. Jag skickar med en:

Vi tackar Dig, Gud för kärleken mellan .... och .....
    och för denna stund, där de fått bejaka sin kärlek till varandra.
    Var med dem i deras fortsatta vandring tillsammans.
    Du, som är kärlekens källa,
    hjälp dem att mogna och växa i sin kärlek.
    Du, som är skapare av allt liv,
    hjälp dem att skala ett nytt liv tillsammans.
    Du som är vägen, sanningen och livet,
    hjälp dem att vandra i Din sanning.
    Du som förlåter och upprättar,
    hjälp dem att förlåta och upprätta varandra,
    genom Jesus Kristus, vår herre.

Naturligtvis kan en kristen vän istället be någon av de förböner som ingår vid en kyrklig vigsel, man måste inte vara präst för att be.
  • En till präst
    Idefixen skrev 2009-01-05 12:01:17 följande:
    Hur funkar det om man ska gifta sig i en annan församling än den man tillhör. Är de några papper eller nått man måste fixa då?
    Nej. De papper Du syftar på är nog vigselblanketten som prästen ska fylla i för att er vigsel ska registreras in i hemförsamlingen. Förr skulle såna fixas i hemförsamlingen och skickas.

Men kyrkan är numera lika datoriserad som resten av samhället, så det tar man fram på pastorsexp från kyrknätet centralt.
    Så prästen får dem oavsett om ni bor i församlingen ni vigs i eller inte.

Det enda papper ni behöver ordna är hindersprövningen, som prästen ska ha före vigseln. Men det är ju detsamma oavsett var ni gifter er.
  • En till präst
    MittiPrickBrud skrev 2009-01-09 00:07:31 följande:
    Kan nästan tycka att det skulle vara bra med lite vigselundervisning här också, eller rättare sagt samtal och rådgivning inför kommande äktenskapet. I dessa tider av skilsmässor och trasiga relationer undrar man ju ibland vad som krävs för att få en relation att hålla längre än till löftena vid altaret... Kanske skulle man gå in i äktenskapet med lite andra förväntningar om man så att säga hade en "körskola" först. Ni vet, man får lov att plugga och läsa in både teori och öva praktik för att få lov att köra bil lagligt, men att gifta sig och skaffa kräver inget alls...Burre Präst skrev 2009-01-08 21:33:50 följande:
    I USA är det vanligt att erbjuda "körskola" till par som gifter sig. I Sverige förekommer det inte så mycket, troligen mest för att de flesta par här redan bott i hop en tid, och kanske även har barn innan de gifter sig.

I vår församling erbjuder vi istället en "tusenmilaservice" dvs året efter att ett par gifter sig får de en inbjudan till en kort kurs där man tillsammans med andra par får redskap till att fördjupa sin relation.
  • En till präst

Jag skulle MÖJLIGEN kunna tänka mig att ha vigsel på påskdagen eller annandagen, alltså rent teologiskt skulle det vara möjligt.

Däremot skulle det ju inte vara praktiskt möjligt, med vigsel på påskdagen eftersom man dessa dagar firar uppståndelsen med alla åldrar och på många sätt i flera gudstjänster.

Annars tycker jag väl att om folk vill ha bröllop under den tid då kyrkan firar Jesu död så är väl en borgerlig vigsel det självklara alternativet.

• En till präst

Mrs Harvie skrev 2009-01-16 17:42:06 följande:

Så prästen skriver på och skickar in "intyg om vigsel". Som brudpar, får vi en kopia eller liknande? Jag känner också bara till den engelska versionen med "signing of the registry". Tack!
    Nej, ni får ingen kopia på intyget om vigseln, men däremot vanligen ett vigselbevis, som ser ut som ett snyggt brev av lite tjockare pappper med vigseldatum och prästens underskrift.
  • En till präst

Mrs Harvie skrev 2009-01-16 18:05:34 följande:

Tack for svaret! Far man det under vigseln eller efterat? Min blivande ar engelsk och ar besatt av att fa en kopia!
    Man får vigselbeviset precis innan man ska gå ut ur kyrkan.

Om Din blivande är besatt av att få en kopia kan ni nog be prästen om att kopiera även intyget om vigseln, det är ju inte särskilt svårt.
  • En till präst
    fromheretoeternity skrev 2009-01-16 18:37:31 följande:
    Hej Prellar!Jag och min fästman ska gifta oss i mina föräldrars hemförsamling och i den kyrka jag gick i medan jag bodde hemma. Jag arbetade på den tiden den del i kyrkan, bla med kyrkans barntimmar etc. Detta kanske inte är så relevant... men ändå.Jag känner bara en av prästerna som arbetar i vårt pastorat och det är min favvopräst i hela världen! Hela vår släkt kommer till oss på julafton bara för att gå på hans gudstjänst (trots att ingen går i kyrkan i övrigt). SÅ bra är han!Men kan man då önska präst till just vår vigsel, eller finns det ett schema som säger vem som har vilja datum?Jag kan ifs tänka mig att byta datum bara vi får honom som präst. Men hur fungerar det med semestrar och så? De flesta vigslarna är väl på sommaren?En fråga till: Vi vill ha med en egen pianist, kan vi ha honom istället för kantor eller bör vi ha en kantor också? Det finns ingen orgel i vår kyrka, utan kantorn brukar ha med ett elpiano.
    Varför inte kontakta prästen? Normalt finns det ett schema som präster jobbar efter, men finns det en personlig relation som i ert fall är det ju kul att kunna viga. Särskilt om ni är öppna för att lägga vigseln ett annat datum bara för att få just honom. Det borde vara möjlligt, om han inte har semester då, förstås.

Egen musiker kan man ha, säg bara till i förväg om det när ni bokar vigseln.
  • En till präst
    Midsommarbrud09 skrev 2009-01-16 19:01:47 följande:
    Hur pass mycket kan man påverka prästens predikan under en vigsel? Vi har ju redan barn och önskar gärna att prästens predikan mer riktar in sig på familjen som redan finns och kanske inte bara på oss två. Vill heller inte klampa prästen på tårna genom att påverka något som står skrivet och som bör följas.
    Hmmmm....

Det där var svårare.... Det Du avser med prästens predikan är nog vigseltalet, dvs det mer personliga tal som de flesta präster lägger in i slutet av vigseln. Och precis som Du säger så blir ingen människa, inte ens präster, glada av att människor klampar på ens tår.

Men känner Du prästen väl så kan Du väl berätta lite om hur Du/ni tänker när ni träffas, utan att förden skull "beställa" en viss typ av vigseltal?
  • En till präst

Funderar vidare kring det Midsommarbrud skriver om. För det är ju väldigt vanligt att ett par som gifter sig redan har barn.

Äktenskapet är ju per defintion en överenskommelse mellan mannen och kvinnan, som egentligen inte har med barnen att göra (det är ju en rätt sen företeelse att det är samhälleligt ok att man FÖRST får barn och SEN gifter sig)

Mannen och kvinnan och den kärlek som fört dem samman finns först. Sen kan det komma barn. Och senare är mannen och kvinnan kvar med varandra, när barnen lämnat boet. Så egentligen är det ju dessa två som vigseln "handlar om".

Jag brukar göra så att jag försöker tala till paret som både makar och föräldrar när jag viger par med barn. Sen beror det förstås på hur stora barnen är om det känns vettigt att "involvera" dem mer i talet.

Jag vet inte riktigt hur man själv tänker som brudpar när man redan förbundit sig till varandra genom att ta emot ett eller flera barn tillsammans. För egentligen är ju det åtagandet "större" än äktenskapslöftena.

Människor kan skilja sig, men man kan aldrig säga upp sig som förälder...

• En till präst
    anja1661 skrev 2009-01-16 19:56:24 följande:
    när ska ,man träffa sin präst? jag menar för att prata om hur vigseln ska gå till och sånt. man bestämmer väl musik och så oxå? ska jag ha bestämt mig innan jag kommer på träffen eller bestäms allt då?är det prästen som kontaktar oss om det eller ska vi ringa??
    Prästen har ansvaret att kontakta brudparen, men en del brudpar vill ha en väldigt tidig kontakt och då kan det hända att de ringer.

Det är roligare om brudpar är öppna för förslag när man träffar dem än om de kommer med en färdig "lista" på psalmer och musik. Då har man större chans som präst att visa lite olika förslag som kan passa för just detta tillfälle. Tycker jag.
Svar på tråden Fråga prästerna 6