Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Timba skrev 2009-01-26 21:12:48 följande:
    Tack Kjell! Vad synd! Men du; vilka formuleringar kan man ha då? Vilka olika alternativ finns det? Eller vilka formuleringar har du i din yrkesroll stött på?
    "Nu och till livets slut" kan funka, eller "Nu och hela livet"
  • Kjell Präst
    090715 skrev 2009-01-27 09:07:41 följande:
    Hej Präster!Hur tror ni Gud ser på Skilsmässa?
    Jag tror att Gud sörjer när den kärlek som en gång funnits mellan två människor inte längre finns. Skilsmässa är alltid ett misslyckande men tyvärr ibland oundviklig.
  • Kjell Präst
    sindri skrev 2009-01-27 16:30:47 följande:
    hur lång tid tror ni de tar innan de blir ett beslut taget om hur de blir med vigsel rätten om inte kyrkan ska ha den utan bara staten jag vill gifta mig i kyrkan men vi gifter oss nästa sommar
    Jag vågar inte svara på detta
  • Kjell Präst
    jaaleme skrev 2009-01-27 17:39:51 följande:
    En fråga... Hur tror ni gud ser på att en kristen gifter sig med en muslim?
    Jag tror inte att Gud har någonting emot att två människor som älskar varandra väljer att dela livet med varandra. Det kan aldrig finnas något ont i en sådan kärlekshandling!
  • Kjell Präst
    Tindragull skrev 2009-01-28 02:25:56 följande:
    Vi gillar verkligen musik och vill ha flera solosånger under vår vigsel.Nån som vill ge sig på en kvalificerad gissning hur lång vigseln blir om man har tre solosånger och två psalmer?
    Typ... fyrtio-fyrtiofem minuter?
  • Kjell Präst
    Saggezza skrev 2009-01-27 21:09:26 följande:
    Jag antar jag sover under en sten för jag har missat det här med kyrkan och vigselrätten. Kan någon upplysa mig om vad som händer och hur läget ser ut...
    Den här röran vågar man knappt ge sig in i Men det som händer är ju att det finns ett förslag till riksdagen om att äktenskap ska kunna ingås mellan även mellan par av samma kön - och inte, som idag, enbart mellan par av olika kön.
    Eftersom uppfattningarna om huruvida detta är bra eller ej - i Svenska kyrkan och andra trossamfund - går isär, och vissa präster och pastorer inte vill tvingas att viga homosexuella, så diskuteras det både från kyrkligt och politiskt håll om Svenska kyrkan och andra trossamfund ska avsäga sig, alternativt fråntas, vigselrätten. Om det sker skulle man i så fall, som i de flesta andra länder, inte längre kunna vigas i kyrkan. Den juridiska vigseln sker då borgerligt. Därefter får den som vill ha en välsignelseakt i kyrkan.
    Ungefär så ser det ut just nu.
  • Kjell Präst
    mammatill2 skrev 2009-01-28 11:03:53 följande:
    Hej!Jag undrar lite om blommor i kyrkan. När jag skulle beställa blommor till kyrkan så ringde jag till kyrkvärden och frågade vilken färg det skulle vara för jag hade för mig att vissa kyrkodagar ska ha vissa färger. När man läser här på BT så verkar alla bestämma efter sitt färgtema, favoriter etc.Är det någon skillnad på om man har vigseln på en Lördag eller är det bara "min" församling som är vädigt konservativ med sånt?Nu gjorde det ju inte mig något eftersom blommorna skulle vara vita och det är viktigt för mig att inte "köra över" kyrkan eftersom det är jag själv som valt att ha vigseln där. Nu undrar jag bara hur det egentligen är och hur ni ser på saken.
    De blommor som kyrkan själva placerar ut på altaret följer, som du mycket riktigt skriver, kyrkoåret. På söndag 1/2 ska de exempelvis vara vita och röda. Veckan därefter kan de dessutom vara blå eftersom det är Jungfru Marias kyrkogångsdag och Marias färg är blå. Altarblommorna bör här, tilslammans med kyrkans textilier och prästens kläder, ses som en del av den liturgiska utsmyckningen.
    När det gäller de blommor som brudparet eventuellt har med och placerar ut efter altargången eller var man nu kan vilja ha dem, skulle jag säga att andra regler gäller. Här bör man väl egentligen inte vara tvungen att följa kyrkoårets färg utan kan ha en större frihet i färgvalet. Vi får väl se om de övriga prästerna här håller med mig
  • Kjell Präst
    mammatill2 skrev 2009-01-28 11:19:36 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-28 11:11:02 följande:
    Det är bara det att det känns ibland som att ingen har en tanke på att kyrkan har sina regler utan allt ska vara enligt "bridezillans" önskemål.
    Amen!
  • Kjell Präst
    Humlan66 skrev 2009-01-28 12:33:01 följande:
    Kan man få spela en låt från Cd inne i kyrkan ? är sånt Ok ?
    I vissa kyrkor är det okay, i andra inte. Vissa kyrkor har inte ens en anläggning för CD-musik.
  • Kjell Präst

Det räcker inte med ett "ja", man måste också läsa löftena. Men det är inga långa haranger utan väldigt korta meningar som prästen läser före om ni vill det.

AnAngel skrev 2009-01-28 12:32:08 följande:
    Kanske en mkt dum fråga...Men jag är så rädd att säga fel den stora dagen för att jag är så nervös...redan nu.. haha...Hur mkt måste man som brud och brudgum säga där framme vid prästen? Räcker det med ett JA!Självklart så sjunger vi ju med på psalmerna, men de gör ju alla...så de är mer ok, men vill inte stå där framm och prata för mkt....tack på förhand!
Svar på tråden Fråga prästerna 6