Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Om du lämnar mig nu skrev 2009-02-17 12:18:26 följande:

Hej Kjell PrästVi ska gifta oss nu i sommar och håller på som bäst att planera.Är nu inne på vilka psalmer vi ska ha i kykanTycker psalmen(882) Kärleken som aldrig svek är jätte fin. Undrar nu bar om man kan ha den under en vigsel eller om det finns vissa psalmer man ska hålla sig inom ? Tack för en super bra tråd
    Hej!

Det finns inga formella regler beträffande psalmval (annat än att man väl helst inte bör välja exempelvis "Nu tändas tusen juleljus" vid ett midsommarbröllop). Den psalm du nämner hittar man i "Psalmer i 2000-talet" vilket KANSKE kan krångla till det om den aktuella vigselförsamlingen inte använder/har den. Men jag skulle tro att de flesta församlingar använder, eller åtminstone innehar ett visst antal exemplar av, den.
  • Kjell Präst

Om du lämnar mig nu skrev 2009-02-17 12:49:36 följande:

Tack för svaret Har en lite fråga till Vilken eller vilka psalmer är vanligastoch "lätt sjungna" vill ju gärna att många sjunger i kyrkan?
    Det är omöjligt att svara på. Vid ett dop är psalm 248 "Tryggare kan ingen vara" absolut vanligast. Vid en begravning sjunger man extremt ofta psalm 297 "Härlig är jorden", 249 "Blott en dag" eller 190 "Bred dina vida vingar". Vid en vigsel finns ingen lika "vanlig" psalm. Två vigselpsalmer som jag brukar rekommendera är nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och 411 "Gud har omsorg om vårt släkte". dessa är inte så välkända men däremot relativt lättsjungna även om man inte har hört dem tidigare. Sedan finns förstås julpsalmerna om vigseln gäer rum i jultid och sommarpsalmerna om det är en sommarvigsel.
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2009-02-17 19:03:43 följande:
    "Blott en dag", har den blivit enbart en begravningspsalm?Jag ville ha den på ett dop, men alla protesterade, så det fick bli "trygga räkan" istället.
    Nej, den är egentligen ingen begravningspsalm - det är väl helt enkelt så att människors kunskap om psalmer hela tiden krymper. Så är det då dags att gå till prästen och tala om mormors begravning och man funderar: "Hmm...vilka psalmer ska vi säga till prästen att vi vill ha nu då...? Tja, vad finns det för psalmer egentligen...? Jo, jag vet, den där ´Blott en dag´, den är väl vacker. Den tar vi."

Men innehållsmässigt är den ju inte alls någon begravningspsalm (och det är ju för övrigt inte "Härlig är jorden" heller)
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-02-17 19:07:40 följande:
    Jag måste bara säga att är det nå gång Blott en dag-texten är relevant och väl värd att ha med sig, så är det väl ändå MEDAN man lever här på jorden! Jag ÄLSKAR den psalmen!"Som din dag-så skall din kraft och vara, detta löfte gav han mig" *sjunger*
    Instämmer!
  • Kjell Präst
    Sobeit skrev 2009-02-17 19:23:35 följande:
    Jag satt och läste olika vigselpsalmer och hittade ingen som passade oss. Däremot har jag funnit tre andra som vi båda tycker om. Tror ni att det skkulle kunna bli några problem med psalmerna 200, 201 och 791 på ett bröllop. Tycker sjöälv att de alla tre fungerar väldigt bra på ett julibröllop.tacksam för svar!
    Inga som helst problem. De två första är nog de vanligast förekommande på sommarbröllop, tillsammans med 199.
  • Kjell Präst
    Tooticki skrev 2009-02-18 09:03:44 följande:
    Jag kan fixa plakat
    Jag kan fixa ett kyrktorn att sätta upp dem i
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2009-02-18 09:29:54 följande:
    Är det för mycket med 3 psalmer, 3 solon och ev en extra textläsning?Vi vill inte välja bort något av solona, för vi har haft problem med att få ner antalet till enbart 3..
    Nej, det fungerar... men där någonstans går nog smärtgränsen...
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2009-02-18 09:28:53 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-02-18 09:08:56 följande:
    Vi kan ju bara inte misslyckas!
    Nu ringer vi Aftonbladet!
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2009-02-18 09:35:55 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-02-18 09:33:47 följande:
    Vilka rubriker vi kommer att skapa!
    EXTRA: BRÖLLOPSTORGETCHOCKEN: Biskopar avgår efter massiva protester mot att "Blott en dag" används enbart på begravningar
    Aleta talar ut: "Det var min idé alltihop"
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2009-02-18 09:41:08 följande:
    Vi tänkte ev bara ha två psalmer, men det beror på om "Den blomstertid nu kommer" med vigselpsalmtext godkänns eller inte.. Kjell Präst skrev 2009-02-18 09:33:05 följande:
    Jo, det går ju bra att bara ha två psalmer.
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2009-02-18 09:43:27 följande:
    Men brukar präster godkänna "Den blomstertid" med vigseltexten?Kjell Präst skrev 2009-02-18 09:42:53 följande:
    Ja, det finns det präster som gör - men den är ju ingen officiell psalm så det är inte självklart.
  • Kjell Präst
    sommarbrud2010 skrev 2009-02-18 13:47:20 följande:
    Det är möjligt att detta redan kommit på tal eftersom det disskuteras så mycket psalmer men jag orkar helt enkelt inte gå igenom alla inlägg, det är ju tusentals haha...Är det okej att en solist sjunger en av de två psalmerna?Det är inte så många i våran släkt som är så förtjusta i att sjunga och för att det då inte ska bli bara ett tyst mumlande tänke vi att det kanske räcker att plåga dem 1 gång haha.
    Nej, de två obligatoriska psalmerna ska sjungas av hela församlingen. Däremot kan förstås en solist sjunga ytterligare psalmer.
  • Kjell Präst

Chokladflingan: Det fungerar säkert jättebra. Poängen är ju att församlingen ska vara delaktig, och det är den ju då. Att det har gjorts tidigare, när en präst gifte sig, är dock ingen garanti - som bekant finns det präster som skapar sina egna regler istället för att följa kyrkans.

MrsCoverdale: Nej, ingen vet säkert hur det kommer att bli.

Fnattis: Måste be att få återkomma, sitter hemma och har inte tillgång till de rätta böckerna.

Svar på tråden Fråga prästerna 6