Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Fråga prästerna 6

En mindre vanlig text kommer från Ruts bok, den har jag hört vid några vigslar:

"Dit du går, går också jag,
    och där du stannar, stannar jag.
    Ditt folk är mitt folk,
    och din Gud är min Gud,
    Där Du dör vill jag dö,
    och där vill jag bli begraven.
    Herren må göra mig vad som helst -
    endast döden skall skilja oss åt"

• En till präst

Ruts-texten är från Rut 2:16-17

• En till präst

Kjell Präst skrev 2009-02-12 20:14:07 följande:

Det ingår inga dikter i vigseln. Är det bibeltexter du menar så kan man inte ersätta dem med dikter.
    Fast man kan _lägga till_ dikter - precis som man kan lägga till solosånger.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2009-02-13 06:25:40 följande:
    Prästen är min konfirmationspräst så det är säkert inga problem.. Men vad gör man om man måste knäböja? Jag vågar verkligen inte det, för risken är att jag inte kommer upp igen utan att jag måste ha 2-3 pers som hjälper mig (om ens det räcker)...
    Det normala är att man knäböjer vid förbön, både vid konfirmation och vigsel.

Men när man har fysiska hinder är det klart att man kan stå i stället. Eller sitta. Folk som sitter i rullstol gifter sig ju.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2009-02-13 11:33:47 följande:
    [citat]
    Jo jag vet att man brukar knäböja (har varit aktiv i svenska kyrkan sen jag var 5 år gammal..), men jag är så rädd att jag ska uppfattas som löjlig för att jag inte fixar att knäböja..En till präst skrev 2009-02-13 07:23:22 följande:
    [/citat

Jag tror Du kan vara lugn!

Om det gällde att Du inte VILLE knäböja av något konstigt skäl kanske någon skulle kunna tycka att det var löjligt. Men absolut inte när Du inte KAN.
  • En till präst
    altervattnet skrev 2009-02-15 20:12:04 följande:
    hur lång är den längsta vigseln du har hållit? ( minuter)
    Närmare en timme, men då var det ett kristet par som ville ha både en riktig predikan och nattvard (som de själva delade ut!).
  • En till präst

Burre Präst skrev 2009-02-16 10:15:37 följande:

Om man räknar in den gången vi fick vänta 45 minuter på bruden så var det en timme och en kvart, annars är den längsta jag haft 45 minuter där det var tre psalmer, två solosånger och diktläsning inlagt.
    Oj! Det var mycket!!!

Här har vi en trettiominutersregel. Kommer man 30 minuter försent blir det ingen vigsel den dagen. Detta för att vi har så många vigslar här under sommaren, att det skulle bli en dominoeffekt som påverkade resten av vigslarna den dagen.

Sen vi införde den regeln har ingen kommit mer än max en kvart försent.
  • En till präst
    Svanboet skrev 2009-02-16 10:45:09 följande:
    Det undrade jag också men det finns så mycket som kan hända så jag tänkte att det var nog inte avsiktligt att vara försenad till sin egen vigsel.
    I vissa kulturer finns det en avsiktlig försening som har att göra med att bruden inte ska verka alltför angelägen om att gifta sig. Därmed är det lite "fint" att komma sent.
  • En till präst
    Svanboet skrev 2009-02-16 10:51:57 följande:
    I det avseendet är jag nog lite typisk... uppväxt med en pappa med militärsik uppfattning om att vara i tid och synsättet på att passa tiderna. En till präst skrev 2009-02-16 10:47:57 följande:
    Det är sympatiskt och gör livet enklare för omgivningen.

Sen är ju i och för sig verkligheten sån att saker KAN hända också inför en vigsel som gör att man blir försenad utan att det är ens eget fel. Men människor är olika.

En del räknar alltid med en massa marginaltid för att vara säkra på att komma i tid, även om de skulle få punktering på bilen.

Andra har mycket snäva marginaler och en broöppning eller liknande småsak gör att den optimistiska tidsplanen spricker.
  • En till präst
    Svanboet skrev 2009-02-16 10:51:57 följande:
    I det avseendet är jag nog lite typisk... uppväxt med en pappa med militärsik uppfattning om att vara i tid och synsättet på att passa tiderna. En till präst skrev 2009-02-16 10:47:57 följande:
    Det är sympatiskt och gör livet enklare för omgivningen.

Sen är ju i och för sig verkligheten sån att saker KAN hända också inför en vigsel som gör att man blir försenad utan att det är ens eget fel. Men människor är olika.

En del räknar alltid med en massa marginaltid för att vara säkra på att komma i tid, även om de skulle få punktering på bilen.

Andra har mycket snäva marginaler och en broöppning eller liknande småsak gör att den optimistiska tidsplanen spricker.
  • En till präst

Jag har varit med om en lite märklig företeelse sen mobiltelfonin slog igenom totalt: Brudparet var i tid, men vägrade komma till kyrkan innan alla de gäster som var försenade hade kommit.

En av bröllopsvärdarna stod då vid kyrkdörren och ringde till brudgummen vartefter gästerna droppade in, medan brudparet cirkulerade omkring i sin bil någon stans i omgivningarna.

När sista gästen var på plats parkerade de utanför kyrkan och vigseln kunde äntligen börja. Just den gången GICK det att göra så här, eftersom vi inte hade någon mer vigsel den dagen. Men jag tycker ändå det var väldigt märkligt.

• En till präst
    tågjäntan skrev 2009-02-16 12:27:44 följande:
    Min systers sambo var chaufför från platsen där vi sov, till frisören, till kyrkan. Han ville verkligen ha god tid på sig och såg till att jag bokade tiden hos frissan i god tid, i fall något skulle hända på väg till kyrkan. Det ledde till att vi var på macken nära kyrkan ca 45 min innan vigseln. Det var mina livs längsta 45 minuter . Men det hade inte varit skönt att ha kommit med andan i halsen heller.
    Det låter lite väl tilltaget med extra tid... Men som sagt; det kunde varit värre om ni hade kommit rusande i sista stund, svettiga och med hög puls....

Det bästa är om man kan hitta någon bra plats i närheten av kyrkan att åka till. Många kyrkor har också det som kallas "Brudkammare", alltså ett utrymme där brudparet kan vara gömda tills det är dags.
  • En till präst
    Svanboet skrev 2009-02-16 12:31:32 följande:
    Det är ju så man inte kan låta bli att dra på munnen - vilket brudpar!En till präst skrev 2009-02-16 12:03:30 följande:
    Nja - vi som tjänstgjorde den dagen kunde nog låta bli att dra på munnen....
Svar på tråden Fråga prästerna 6