Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Fråga prästerna 6

Panzerfaust skrev 2009-01-26 22:00:08 följande:
    Visst är det fortfarande så att det räcker att den ene är medlem i Svenska Kyrkan? (är en såndär avfälling)Hur vanligt är det att man bara kör psalm 199 och 200 (sommar psalmerna)?
    Om en är medlem kan den andre "åka snålskjuts".

Enbart sommarpsalmer kan ju blir lite mysko - det är ju inte vilken skolavslutning som helst. Vad sägs om 199, 200 OCH en vigselpsalm`?
  • En till präst
    Timba skrev 2009-01-26 22:10:28 följande:
    En till präst skrev 2009-01-26 21:53:43 följande:
    Det var kyrkligt bröllop i "Bonde söker fru". Vigselförrättaren hade iaf prästkrage så jag antog att det var kyrkligt (?). Anledningen att jag vill ha en annan formulering kanske är fånig men jag tycker att det känns knepigt att lova något så definitivt inför Gud och församlingen. Jag kan lova att försöka- självklart men att stå där och säga att jag lovar tills jag dör- njäe. Kanske ska man inte gifta sig när man känner så, jag vet inte? Har vägrat fram tills nu. Har en underbar man som jag VILL leva med tills jag dör och som jag hoppas kunna vara trogen mot MEN jag kan inte lova. Jag kan bara inte. Det är bara att titta på statestiken, tänk om vi är ett av dessa par som skiljer oss! Vad ska då Gud och församlingen, som jag dyrt och heligt lovat, säga? "Vad var det vi sa" Skämt å sido men det känns inte bra. "Nu och för alltid" låter liiite bättre. Själv vill jag ha "så länge det finns kärlek" för det kan jag stå för. Jag kommer verkligen att kämpa för vårat äktenskap in i det sista men finns det ingen kärlek så är det inget att kämpa för tycker jag, då vill jag skilja mig. Men som sagt, jag kommer att kämpa i nöd och lust oavsett vad som sägs men önskar få slippa det för mig ångestfyllda uttrycket "tills döden skiljer oss åt". Hur ser du på dessa ord?
    Jag ser i det Du skriver att Du verkligen tar äktenskapet på allvar, och även den bistra verkligheten vi ser omkring oss på allvar.

Men vigselritualet uttrycker precis det Du är ute efter - inget mer.

Om ni väljer de löften där paret själva säger orden till varandra så säger man i en kyrklig vigsel:

"NN, jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig,
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt"

Dvs - det man säger är vad man VILL. Man lovar faktiskt inte att klara av det, men att med alla sina krafter FÖRSÖKA göra det, eftersom det är det man vill.

Jag tycker det motsvarar precis det Du skriver om.

Orden "nu och för alltid" är mer problematiska eftersom "för alltid" sträcker sig bortom dödens gräns. Min tro är att när en i paret dör så är äktenskapet över och den efterlevande är fri från sina löften, och fri att, när h*n är redo för det finna en ny kärlek.
  • En till präst
    Panzerfaust skrev 2009-01-26 22:54:38 följande:
    Nja det finns andra sånger som betyder mer för oss än vigselpsalmerna, det lutar just nu åt 199-200 och två sångnummer som inte är psalmer.
    Ok, ta det med er vigselpräst. Jag tycker personligen det blir lite för mycket "skolavslutning" om man bara sjunger sommarpsalmer och inget som har med vigsel att göra, men många präster tycker säkert det är helt ok med enbart sommarpsalmerna.

Sångnumren som ligger ovanpå vigselritualet ersätter aldrig psalmer, men är ett frivilligt tillval som en del brudpar vill ha.
  • En till präst
    Panzerfaust skrev 2009-01-26 23:35:26 följande:
    En till präst skrev 2009-01-26 23:30:12 följande:
    Tack för svaren, jo jag vet att man måste ha två psalmer så det blir det och de minst religiösa jag kunde komma på var 199-200.
    Om ni ogillar religiösa sånger kan ni ju välja en borgerlig vigsel. Då går det bra att sjunga vad som helst och "slippa" höra talas om Gud.
  • En till präst
    Timba skrev 2009-01-26 22:58:43 följande:
    tack för svar en präst till!antar att jag helt enkelt får skippa ärligheten och se löftena som en ritual?jees: spännande med frikyrkotolkningen! få se vad skvallertidningarna säger Någon präst härifrån som såg programmet och har en idé om det var en präst eller pastor som vigde paret?
    Tvärtom: Jag tror att Din ärlighet väl kan uttryckas i orden om att Du VILL älska Din M2B, dela glädje och sorg med honom och vara honom trogen tills döden skiljer er åt. För det VILL Du ju - Du är bara tveksam till om Du verkligen kommer klara av det.

Om det är ordet "döden" ni skyggar för kan ni gå runt det genom att formulera om det till: "Så länge jag lever" men ärligt talat: En vuxen och reflekterad människa som Du vet ju att livet slutar med döden, så det är väl inget att krångla till?
  • En till präst

w2b 09 skrev 2009-01-27 17:20:41 följande:

Hur lång tid tar en vigselceremoni om man tar 3 psalmer?(Försöker planera dagen )
    ca 25 minuter
  • En till präst
    MV85 skrev 2009-01-28 16:31:35 följande:
    Ok.. jag orkar inte leta igenom alla sidor här, och alla olika prästtrådar så om frågan mot all förmodan kommit upp innan så har den!Min m2b insisterar på att vi ska vigas av en chartauan (ursäkta stavningen, men bara hört det uttalas - aldrig i skrift).Vad innebär det egentligen?
    Schartauan menade han nog. Det är en riktning inom svenska kyrkan som främst finns på västkusten. Inom svenska kyrkan finns det lite olika stilar, ungefär som det finns dialekter i svenska språket. Alla tror på samma grund-grejor, följer samma handbok och sjunger ur samma psalmbok, men sen har man sin speciella "klang".

Schartauanism - eller "gammalkyrklighet" som det också kallas - är en ganska allvarlig kristendomstolkning. .
  • En till präst
    090715 skrev 2009-01-28 19:45:43 följande:
    Är där någon som har börjat skratta när dom har sagt löftetna till varandra?Jag är sååå rädd att jag skall göra det!
    Skratta? Nej, inte vad jag minns. En del gråter en liten skvätt.
    Jo, för resten - ett par fnissade rätt rejält när killen kallade sin blivande fru för "Erik" i stället för "Edit" (mellannamn) men det var ju bara som han sa fel för att han var lite nervös.
  • En till präst
    MV85 skrev 2009-01-28 19:52:28 följande:
    En till präst skrev 2009-01-28 19:44:20 följande:
    aaaah ja, jo... det förklarar lite mera, och då vet jag varför oxå. Det är det som passar honom (och mig) bäst - då vi båda känner att de flesta präster idag "lallar" för mycket i kyrkan...
    Risken för att en gammalkyrklig präst lallar är rätt liten. Däremot kan det hända att han (det är alltid en han) liksom "rabblar" lite entonigt, eftersom de anser det viktigt att inte visa för mycket "personlighet" genom betoningar av vissa ord - texten ska framgå så klart det går.

Men jag hoppas ni bor någonstans på västkusten eller åland, annars är det inte helt lätt att ragga upp en schartauan.
  • En till präst
    MV85 skrev 2009-01-28 20:08:44 följande:
    En till präst skrev 2009-01-28 19:58:07 följande:
    Nu bor vi iofs på västkusten Men annars så blir det inte så svårt heller då han har en hel del kontakter inom den kyrkliga världen, bl.a i Gbg.. där det som bekant finns mer än en gammalkyrklig präst som jobbar...
    Dåså! Då är saken biff! Lycka till.
Svar på tråden Fråga prästerna 6