Inlägg från: Jeez |Visa alla inlägg
  • Jeez

Fråga prästerna 6

Julstiltje verkar det som?! Eller är tråden bara begravd bakom annat?

• Jeez

Sara 10, jag är inte Kjell, men väl präst

Det går bra att använda vitt och tiara! Kyrkan har inga åsikter om att man inte skulle få det (längre).

• Jeez

Folk pratar alltid och har åsikter om en massa. Vitt är glädjens färg! (Och, ja, renhetens, men renhet i den bemärkelsen har inte med att göra om man aldrig gjort fel utan vad man gör av det i så fall -det vill säga, tar man ansvar för det, ber man om förlåtelse, är man ledsen för det som hänt osv). Så bär vitt med glädje!

Sara 10 skrev 2008-12-30 09:19:31 följande:

Perfekt tack för ditt svar Varför är det alltid så att folk säger att man inte skall ha vitt klänning, jag känner att jag gör lite fel om jag har det!Eller är det som du säger helt ok!Skulle så gärna vilja hitta någon mjuk och varm präst, får man välja präst själv eller skall man vara välja dom som tillhör församlingen?
  • Jeez

En vinflaska funkar om hon dricker och tycker om vin. Det är väl som med de flesta människor -vi är olika och olika saker gillas. Bra att veta är att det inte förväntas någon present. VI gör vårt jobb och lägger ner arbetstid på alla vigslar. Men ett tackkort är ju alltid trevligt om det nu uppskattas det man gjort.

• Jeez

Oavsett hur man vandrar in så är man där antingen ordentligt innan och "gömmer sig" någonstans (en del kyrkor har brudkammare eller man kan vara i sakristian) eller så kommer strax innan utsatt tid (läpmpligtvis håller man sig i närheten i tex bilen så att man inte riskerar fastna på vägen).

Logistiken beror också på om det är andra vigslar/dop denna dag osv. Alltså: bäst är att prataq med prästen om just detta eftersom h*n ofta känner till omständigheterna i just dennes kyrka bäst! Plus att vi präster tycker olika om när man vill att brudparen ska vara där...

• Jeez

hare, kort kjol/klänning går jättebra. Liksom byxor, jeans eller vad som -det finns faktiskt inga kyrkliga regler kring klädsel när man gifter sig.

Det man ska tänka på är det alla ska tänka på när man går in i en kyrka, dvs allmän respekt. Jag och många med mig tycker inte att man behöver täcka axlar, men andra tycker det (tex etikettgurun Magdalena Ribbing). Jag tycker att det kan vara viktigare att täcka en väldigt djup urringning eller ta på en t-shirt istället för att traska in i bikinitop, kortkorta shorts och flipflops när man går in i en kyrka mitt i stan... Inte för att man inte får visa upp sig (och sin gudagivna kropp) utan för att man inte är där själv och att det är en del som stör sig på just detta i rummet som är avskilt för bön och gudstjänst. Och dem kan man respektera.

• Jeez

timba, kort kan man säga att "mässa" är en gudstjänst med nattvard, men gudstjänsten kan se lite olika ut. En "högmässa" är en särskild gudstjänstordning (som också har nattvard).

• Jeez

För att vara petig så skickar ni in "ansökan om hindersprövning" och får tillbaka 2 papper "intyg om hindersprövning" samt "intyg om vigel". Båda ska prästen ha och efter vigseln skriver prästen på och skickar in "intyg om vigsel".

Tooticki skrev 2009-01-14 18:09:38 följande:
    Ni skickar efter en hindersprövning innan bröllopet som prästen sedan skriver på och skickar in, inget "signing of the registry" sker i kyrkan.
  • Jeez

svanboet, när man inte känner brudparet är det normala att man inte (längre) är med på festen efteråt. Talet håller ju prästen redan i kyrkan dessutom

Justmeandmylove, det beror på vilken väg beslutet går. Den borgerliga ceremonin kommer se lika ut för både hetero- och homosexuella (vilket den nästan gör idag också). Om kyrkorna får ha kvar vigselrätten så bestämmer de själva hur de utformar vigselgudstjänsterna (och vilka de tillåter vigas). Svenska kyrkan är på gång med en utformning av en vigselordning som är könsneutral. Hur och om den blir beror på kyrkomötets (Svenska kyrkans högsta beslutande organ)beslut och det tas tidigast i höst.

Om man gifter sig borgerligt så beror det på vigselförrättare om och i vilken omfattning man "hinner" göra personligt. Men grunden är exakt den samme och utan det så är det ingen giltig vigsel.

Svar på tråden Fråga prästerna 6