Inlägg från: Jeez |Visa alla inlägg
  • Jeez

Fråga prästerna 6

Det kan se lite olika ut, i vissa församlingar så har man tagit policybeslut om att bara använda versionen från -81. I andra (de flesta) så föredrar man Vår Fader men om någon insisterar så går Fader vår bra.

Enkelt sätt kan man ju säga att alla är fria att be på "sitt språk", dvs om någon föredrar Fader Vår-översättningen så ber h*n den, om någon ber "Our Father" så ber h*n den osv -och det går bra samtidigt.

sokkerstruten skrev 2009-01-23 19:01:13 följande:
    Hej! En fråga! Får man använda den gamla versonen av Fader Vår? Gillar den bättre...
  • Jeez

De kan alltid fråga, det kan ju finnas skäl för det (och då får man betala för det naturligtvis) men det är inte så vanligt med undantag om man inte bor utomlands, är utländska medborgare eller medlemmar i andra kyrkor. Det är ju en enkel sak att gå med i kyrkan inför en vigsel om man nu tycker att det är viktigt (Vid begravningar är det knepigare eftersom det är anhörigas behov liksom den dödes vilja som ska tas hänsyn till, därför sker det också fler undantag där).

20090725 skrev 2009-01-23 20:44:16 följande:
    hej hej! en liten fråga! vi satt och diskuterade tidigare idag! Får man gifta sig i kyrkan om ingen är medlem? eller är det helt kört då? (det gäller inte oss) men det va en kompis som frågade det...
  • Jeez

20090725, vet inte, det är upp till varje församling att besluta om pris. Men en vågad gissning är att det priset oftast är mer än den clearingavgift som finns mellan församlingar, dvs. i år 2600kr. Men allt beror på varför de vill gifta sig i kyrkan i relation till varför de inte vill vara medlemmar. Det är ju det som utgör grunden för om de överhuvudtaget får tillstånd.

• Jeez

Begravningsavgiften går till begravningsplats, krematorium och personal som sköter allt det. Den går inte till själva begravningsceremonierna i kyrkorna.

I större delen av Sverige sköter församlingarna begravningsplatser etc på uppdrag av stat/kommun. Men i Stockholm och Trollhättan är det andra entrepenörer som gör det, så där är det ev tydligare vad som går till vad för gemene man.

Det många inte heller vet är att man inte måste ha en ceremoni utan lagen säger bara att man ska begravas på tillåten plats eller kremerad och spridd på tillåten plats.

didis skrev 2009-01-23 20:52:04 följande:
    Betalar inte alla begravningsavgift längre? Vad täcker den i så fall om inte begravningen?
  • Jeez

I grunden så tolkar man det så att en person som valt att inte vara med i kyrkan inte heller vill ha en kyrklig begravning. Liksom en kristen säkert vill ha en kristen begravning även om alla anhöriga är ateistiska. Det handlar ju om respekt för den dödes vilja. Om anhöriga ändå vill ha en kyrklig begravning så är det kyrkoherden som ska lyssna till dem hur de resp. den döde tänker/tänkt och sedan tar beslut.

Men jag uppmanar alltid alla att prata om hur man vill ha sin begravning och allt annat runt omkring. Om så bara för att säga att "ni får bestämma själva". Jag har mött familjer som vill ha en grav med gravsten åt mormor fast mormor uttryckligen skrivit att hon vill bli spridd och när man resonerar kring det så visar det sig att mormorn haft nån grav att ta hand om som hon inte ville ha hand om och hon "vill inte vara till besvär". Så då ska man tolka vad som är "till besvär" och vad hon egentligen menade... Så prata om det, om vad som är viktigt för er och vad som inte är viktigt!!!

didis skrev 2009-01-23 21:47:18 följande:
    Begravningsceremonin är väl i första hand till för de efterlevande (den döde lär inte sakna den). Så hur göra om den döde inte var medlem i kyrkan men de efterlevande vill ha en kyrklig ceremoni? Idag finns ju borgerliga begravningar men det är inte säkert att de efterlevande uppskattar det.
  • Jeez

Svanboet, visst är det ot, men varför backa för det? Det är ju det enda vi vet med all säkerhet om livet. Och det ställs man definitivt inför i en livslång relation.

jojanna, nej, det gör ingen skillnad. Möjligtvis kan ju någon med en hög titel ha en agenda som inte tillåter "utsvävningar" av den arten. Men det kan också fungera alldeles utmärkt, så frågan är fri!

• Jeez

Vem har sagt till er att ni inte får gifta er kyrkligt (antar jag i Svenska kyrkan)? Det är ju helt fel om du nu är medlem.

jojanna skrev 2009-01-24 21:13:57 följande:
    Fortsätter lite spinna på det här angående kyrklig vs borgerlig vigsel. Hur fungerar det med att viga då ena hör till kyrkan och dn andra inte? Då jag blev konfirmerad så blev jag "lovad" (i brist på bättre fantasi för ord just nu) att jag skall få gifta mig i kyrkan oberoende e min blivande inskriven eller inte. Nu är min blivande inte de då, men vi får endå inte gifta oss i kyrkan.. Först blev jag lessen, men nu funkkar borgerlig vigsel och kyrklig välsignelse bra
  • Jeez

Fast det stämmer inte att det är lika överallt i Skandinavien. I Finska kyrkan måste båda vara konfirmerade (och medlemmar) för att få vigas, men inte i Sverige och Svenska kyrkan.

Ska ni gifta er i Finland eller Sverige? Om ni ska gifta er i Svenska kyrkan gäller svenska kyrkans regler -och eftersom vi har kyrkogemenskap med finska kyrkan så ska vi "behandla er som våra egna".

jojanna skrev 2009-01-25 13:46:28 följande:
    Vi bor i Finland, men tycker att det mesta är lika inom skandinavien. Jag pratade med en ungdomsledare som ringde till pastorskansliet och frågade. Fick som svar att vi inte får gifta oss i kyrkan om inte båda är inskrivna.. Ruttet, men nu får jag två ceremonier då jag vill ha välsignelsen.
  • Jeez

Vill ni att prästen kommer ska ni bjuda, annars inte. Präster i allmänhet förväntar sig inte en inbjudan (längre). Kanske om man har någon slags relation. Och i ert fall så tangerar det väl god ton OCh då ska ni ge inbjudningskort tycker jag, inte bara ta det muntligt vid samtalet!

Heloise skrev 2009-01-25 19:22:28 följande:
    Jag har en fundering; ska jag skicka inbjudningskort till prästen oxå eller räcker en muntlig inbjudan?Det är min svärmors vän som ska viga oss( lite roligt han har inte vigt ngt par på 15 år)Men vi känner hon ju inte speciellt bra. Hur tycker ni präster? Vi ska på samtal i slutet av feb och tänkte naturligvis säga att han och hans fru är hjärtligt välkomna
  • Jeez

Vigselrätten kommer med prästvigningen (för präster i Svenska kyrkan) och gäller endast "i enlighet med svenska kyrkans ordning". Det betyder att en präst som blivit förklarad obehörig att vara präst inte har vigselrätt.

Om h*n vill viga borgerligt får h*n ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen som alla andra.

JustMeAndMyLove skrev 2009-01-25 19:24:05 följande:
    Kan en präst som fått sin "licens" indragen och inte får viga/döpa längre göra borgliga cermonier? Vad krävs för att vara vigselförättare borgligt?
Svar på tråden Fråga prästerna 6