Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Har den heliga julstiltjen måhända infunnit sig i den här tråden? Puffar en gång till...

• Kjell Präst
    chokladflingan skrev 2008-12-10 09:33:10 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-12-03 16:35:39 följande:
    När kom den nya till så att säga, jag hörde den första gången för ett par år sen tror jag, men det verkar som den hängt med ett tag?
    Den "nya" kom i sin första version 1981 när Nya testamentet nyöversattes. Det dröjde dock ett tag innan den började användas- och det varierar stort från församling till församling när, och om, man började använda den.
  • Kjell Präst

... och nu är det bara nio dagar kvar tills jag får ha årets bästa gudstjänst - JULOTTAN!!!
    (Så tråkigt att bara skriva "puff" hela tiden )

• Kjell Präst

En till präst skrev 2008-12-16 19:47:05 följande:

Julotta är hemskt! Har bara behövt ha den 2 gånger sen vigningen, men julnattsmässan däremot, det är mumma!
    Älskar julottan- skulle däremot aldrig ha midnattsmässa frivilligt. Tänk så olika vi är...
  • Kjell Präst

Vill nu skrev 2008-12-16 20:30:46 följande:

Ja! Så underbart! *längtar* Har inte missat en julotta på snart 14 år! Är ju mer än mitt halva liv! Kjell Präst skrev 2008-12-16 04:25:01 följande:
    Jag tigger till mig julottan redan i juni så jag är säker på att få den... Finns absolut inget bättre!
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2008-12-16 22:29:54 följande:
    Tur att vi är olika! Men behöver du verkligen tigga? Är dina närmaste prästkollegor samma sort som du?Kjell Präst skrev 2008-12-16 20:44:23 följande:
    De hinner aldrig förklara, för jag säger "tjing för julottan" innan någon hinner öppna munnen
    Jag brukar för övrigt hinna med två julottor per år - först går jag i julottan 05.00 i min grannförsamling, sedan håller jag julottan 07.00 i kyrkan där jag tjänstgör. Gjorde likadant när jag tidigare var kyrkvärd.
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2008-12-17 12:33:53 följande:

Kjell Präst skrev 2008-12-17 04:09:34 följande:
    Du är en sjuk, sjuk man... Jag har hittills oftast klarat mig från julottan genom att ta ALLT på julafton
    Och jag klarar mig ifrån julafton genom att ta julottan
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2008-12-17 12:50:05 följande:

Låter som en lösning som alla skulle kunna vara nöjda med!Men för att ta tillbaka tråden till bröllopsrelaterade saker: Har Du blivit tillfrågad om vigsel på julen?
    Nej. Blev jag tillfrågad skulle jag tänka väldigt noga innan jag lovade bort mig till något sådant.
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2008-12-17 12:55:53 följande:

Inte jag heller, och jag tror inte frågan skulle komma upp de närmaste 40 åren heller - men det vore ju i så fall inte en fråga för mig ensam utan för kh, vaktmästare och musiker.
    Jo, om det gällde en vigsel i den kyrka där du tjänstgör. Vill någon att du ska viga dem som en hipp överraskning på deras julfest (ungefär mellan Kalle Anka och Karl-Bertil Jonsson)så är det ju en fråga enbart för dig.
Svar på tråden Fråga prästerna 6