Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

En till präst skrev 2009-01-16 21:02:40 följande:

Olika i olika församlingar. Foto med blixt stör jättemycket - känslan blir mer "presskonferens" än en helig och viktig stund -så jag brukar inte gå med på det. Men somliga präster gör det.
    Jag, till exempel, går med på det - men däremot får varken gästerna eller eventuella professionella fotografer komma så nära att de stör den pågående gudstjänsten. Inga bilder över axeln på prästen, alltså (jo då, det förekommer önskemål om det)

altervattnet: Jag är född på yngre stenåldern,nämligen 1967. Varför undrar du?
  • Kjell Präst
    altervattnet skrev 2009-01-16 21:34:57 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-16 21:19:44 följande:
    Jag är född på 80 talet :) Jag undrade eftersom att vissa av "prästsvaren" här på bröllopstorget låter så hårda...
    Jag tror inte det har med ålder att göra, faktiskt. Vi har ju i uppdrag att förvalta ett budskap och en tradition. Vi har olika tolkningar av hur detta bäst görs. Det finns många liberala äldre präster, liksom många konservativa yngre. Precis som när det gäller poliser och rörmokare...
  • Kjell Präst
    altervattnet skrev 2009-01-16 21:43:35 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-16 21:39:54 följande:
    Jag tror lite att det har med åldern att göra :)
    I så fall skulle jag vara hårdare än mina (säkerligen) yngre kolleger här på BT... och det är jag sällan. Jag har egentligen bara ett par käpphästar, områden där jag vägrar kompromissa: Två psalmer är obligatoriskt, och man kan inte tona ner det kristna inslaget i vigseln. Men det vore intressant om du kunde ge ett exempel på ett "hårt" prästsvar så kan vi diskutera utifrån det.
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2009-01-16 21:52:46 följande:

Jag har en känsla av att det som sägs vara "hårda" inlägg handlar om när jag eller någon annan menar att något är större och viktigare än det enskilda brudparets vilja.
    FINNS det något sådant, menar du?
  • Kjell Präst
    Ajdoo skrev 2009-01-16 21:56:29 följande:
    En liten fraga, gifter mej med en engelsman o undrar om det pa natt satt gar att blanda in lite engelska annat an tex solo sangen... om prasten nansin kan ta nan del pa engelska eller sa?Tacksi
    Jajjemen, det går utmärkt!
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2009-01-16 22:08:11 följande:

Kjell Präst skrev 2009-01-16 22:01:32 följande:
    Hela den svenska vigselordningen finns översatt till engelska, tyska, franska, finska och spanska.... har jag missat något språ, Kjell?
    Nej, det tror jag inte. Tror inte att det finns någon översättning på Transpiranto än
  • Kjell Präst
    Imma skrev 2009-01-16 22:10:51 följande:
    Var kan vi få tag i en sådan översättning?n Min fästman är inte född i Sverige och vi kommer att ha gäster som inte kan svenska vid vigseln. Vore ju toppen att kunna lämna över en översättning till tyska eller engelska till dessa gäster.En till präst skrev 2009-01-16 22:08:11 följande:
    Det finns en speciell handbok med dessa översättningar. Er församling kanske kan vara behjälplig där. Kanske finns översättningen någon annanstans också, men det känner jag inte till.
  • Kjell Präst
    sokkerstruten skrev 2009-01-16 22:10:29 följande:
    Hej! vi "gifte" oss snabbt och hastigt på rådhuset pga en utlandsflytt, anledning = Sjukförsäkring och visum genom min sambos jobb. När vi nu ska välsignas i kyrkan i sverige (hoppas på en så lik vigsel som möjligt) Behöver vi då på något sätt bevisa att vi är gifta med hjälp av vigselbeviset eller dyl.?
    Här är jag osäker, tyvärr. men ni har ju registrerats som gifta i folkbokföringen, som kyrkan har tillgång till - så det borde inte behövas något intyg. Tror jag, trallala...
  • Kjell Präst
    EmMa09 skrev 2009-01-16 23:03:43 följande:
    Kommer vår präst att ta kontakt med oss, eller måste vi ta kontakt med honom/henne, för samtal o övning? Det kanske är olika i olika församlingar??
    Prästen ska ta kontakt med er. Tycker ni det dröjer för länge kan ni kontakta honom/henne. "Övning" är det dock inte säkert att det blir, det är olika från präst till präst. Jag övar aldrig med mina brudpar, möjligen kan de få provgå gången upp och se hur det känns att stå vid altaret.
  • Kjell Präst
    Luucie skrev 2009-01-16 23:34:13 följande:
    De här frågorna kanske har kommit upp tidigare...menMåste man säga varandras mellannamn?Och vad är bibeltexter..alltså kan jag få några exempel? Jag fattar att det är texter ur bibeln.. men vilka då?
    Om du med "mellannamn" menar det eventuella andra förnamnet så vet jag att vi gör olika. Tanken är nog att man ska säga alla namn, och det beror på att detta är vigselns juridiska del. Man ska vara säker på att det är rätt personer som står där och blir vigda med varandra. Sedan håller inte alla präster så hårt på just detaljen med att säga alla förnamn. Det räcker dock inte bara med att säga förnamnen, och utelämna efternamnen.

Jag kan inte citera hela bibeltexterna, men ger här hänvisning till några av de vanligaste. Har du inte tillgång till någon Bibel kan du gå in på www.bibeln.se och kolla ställena.

Matt. 19:4-6 (Den är obligatorisk!)
    Rut 1:16-17
    Höga v. 8:6-7
    1 Kor. 13:4-7, 13
Svar på tråden Fråga prästerna 6