Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Fråga prästerna 6

MiaAnd skrev 2009-01-16 20:36:47 följande:
    En till präst skrev 2009-01-16 19:48:29 följande:
    Håller med dig där! Tror att många inte tänker på det. Många är livrädda för att gifta sig, men skaffa barn till höger och vänster har de inga problem med. Barn innebär ett ansvar för en annan människas liv, ett ansvar som man inte kan säga ifrån sig. Det är också många som vill "testa" om kärleken håller innan de gifter sig och därför väntar tills de varit tillsammans i 10 år. Men då har de redan barn sen flera år tillbaka! Förstår inte riktigt resonemanget.
    Fast min "fråga" om hur man tänker som föräldrar när man gifter sig är inte en dömande fråga, utan mer en nyfiken. Alltså: Hur tänker man - vad tänker man sig att äktenskapet ska bli/ge/vara?
    Har hittills inte förstått det riktigt.

Men jag tycker det är bättre att man gifter sig efter att ha fått barn än att man aldrig gör det.
  • En till präst
    anja1661 skrev 2009-01-16 20:51:45 följande:
    En till präst skrev 2009-01-16 20:21:36 följande:
    när brukar de kontakta en? vi gifter oss 9maj och jag tycker det börjar blir dags eller e jag för tidigt ute?en annan fråga: får man fota med blixt i kyrkan?
    Det där varierar väldigt mycket. Både mellan präster och brudpar. Jag ringde häromveckan till ett par jag ska viga i maj och de ville absolut inte träffas förrän i mars eftersom de var oroliga att annars glömma bort allt vi pratat om. Andra vill hellre ses ju förr dess bättre. En del präster är som jag och hör av oss i god tid. Andra kan vänta till några veckor innan...
    Så - om DU vill ha kontakt med prästen redan nu så kan Du väl ta kontakt. Vet ni vilken präst ni har? Det borde ju absolut vara bestämt nu.
  • En till präst
    altervattnet skrev 2009-01-16 20:48:44 följande:
    jag har en fråga...Vi har med oss egen präst till kyrkan, min man jobbar som officer och på regementet finns det världens underbaraste präst, lätt att prata med, förstår en och lätt att samarbeta med. Så vi har frågat honom och han sa ja.Nu undrar jag, ska man ge honom några pengar som ersättning för att han får köra till kyrkan vi valt ? Vi har bjudit med han på festen på kvällen, och han har tackat ja.det är ca 7 mil tur och retur.Ska man göra en liten "pressentkorg" med choklad, blommor och en flaska vin, eller är det opassande ?
    HM!!! Svårt att svara på. Är prästen bjuden ensam eller med partner?

Generellt sett ska präster inte ta betalt för att utföra kyrkliga handlingar. Däremot har vi rätt att ta emot ersättning för resor.

Men här är det liksom en blandning av det proffessionella och det privata. Om prästen med partner är bjuden på festen och har tackat ja så tror jag knappast att han räknar med reseersättning - då är han ju gäst.

En presentkorg så som Du beskriver det låter däremot jättetrevligt.

Om prästen har partner men denne/a inte är bjuden så är han mer tydligt "i tjänsten" hela kvällen, och då borde ni nog erbjuda reseersättning.
  • En till präst
    anja1661 skrev 2009-01-16 20:51:45 följande:
    En till präst skrev 2009-01-16 20:21:36 följande:
    när brukar de kontakta en? vi gifter oss 9maj och jag tycker det börjar blir dags eller e jag för tidigt ute?en annan fråga: får man fota med blixt i kyrkan?
    Olika i olika församlingar. Foto med blixt stör jättemycket - känslan blir mer "presskonferens" än en helig och viktig stund -så jag brukar inte gå med på det. Men somliga präster gör det.
  • En till präst
    altervattnet skrev 2009-01-16 21:07:06 följande:
    En till präst skrev 2009-01-16 21:00:12 följande:
    vi har inte bjudit med hans fru, kanske man ska göra det ? Men tror du inte att det skulle kännas konstigt att komma på ett bröllop där man inte känner en enda kotte ?
    Har ni bjudit andra gäster med partner? Om ni gjort det är det väl schyst att behandla prästen likadant som de andra?

Jo, kanske skulle det vara konstigt att komma på bröllop där man inte känner några kottar, men detsamma gäller fler än prästfruar/män.

Ni gör naturligtvis som ni tycker passar er bäst. Skulle inte prästen ifråga velat gå på festen hade han förstås tackat nej.
  • En till präst
    altervattnet skrev 2009-01-16 21:43:35 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-16 21:39:54 följande:
    Jag tror lite att det har med åldern att göra :)
    Jag är född 1964 och har varit präst i 10 år.

Jag har en känsla av att det som sägs vara "hårda" inlägg handlar om när jag eller någon annan menar att något är större och viktigare än det enskilda brudparets vilja.
  • En till präst
    altervattnet skrev 2009-01-16 21:52:29 följande:
    En till präst skrev 2009-01-16 21:48:52 följande:
    Nä han var då så glad över att vi frågade så han svarade ja på en gång. :)Är det vanligt att prästerna tar med sig fruarna ? Vi har bjudit ca 60-65st gäster alla med respektive dock så känner vi ju alla respektive. Prästen som jobbar på min sambos jobb känner ju många av officerarna som är bjudna så dom kan säkert hitta några samtalsämnen. Prästen i fråga ska fara på utlandstjänst som många av gästerna redan har gjort.
    Det är klart att präster inte tar med sig en objuden partner - det gör väl ingen med någorlunda hyfs?!

Att jag frågar är bara för att Du själv frågar hur ni ska göra med ersättning och vad som är riktigt och då vänder jag frågan genom att fundera över vad prästen gör där; Om ni bjudit honom utan sin partner så har ni genom det valet "särbehandlat" honom som gäst - de andra är bjudna med sin partner. Alltså är han där i tjänsten, som präst, inte som vän/gäst utan just som präst.

I så fall bör ni erbjuda reseersättning. Han är inte en gäst bland alla andra eftersom han bjudits på ett annat sätt.
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-01-16 21:56:12 följande:

En till präst skrev 2009-01-16 21:52:46 följande:
    FINNS det något sådant, menar du?
    Jo, så trångsynt är ju jag....
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-01-16 22:01:32 följande:

Jajjemen, det går utmärkt!
    Hela den svenska vigselordningen finns översatt till engelska, tyska, franska, finska och spanska.... har jag missat något språ, Kjell?
  • En till präst
    sokkerstruten skrev 2009-01-16 22:10:29 följande:
    Hej! vi "gifte" oss snabbt och hastigt på rådhuset pga en utlandsflytt, anledning = Sjukförsäkring och visum genom min sambos jobb. När vi nu ska välsignas i kyrkan i sverige (hoppas på en så lik vigsel som möjligt) Behöver vi då på något sätt bevisa att vi är gifta med hjälp av vigselbeviset eller dyl.?
    Nej, ni är ju registrerade som gifta i folkbokföringen.
    Hoppas er välsignelse blir fin och viktig för er...

(Själv ska jag hålla i en förnyelse av äktenskapslöften i morgon, och tror det kommer bli jättefint och minnesvärt för paret)
Svar på tråden Fråga prästerna 6