Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Fråga prästerna 6

Sååå lurade skrev 2009-01-17 15:16:58 följande:

En fråga!Vi är redan gifta borgerligt sedan 2 år. Vi gifte oss i stadshuset när jag var höggravid. dels av juridiska skäl men jag kände också att jag ville vara gift när barnet kom. Tydligen var jag mer traditionell än jag trodde.Nu är det så att detta är helmligt för ALLA i vår omgivning så nu har vi bjudit in till bröllop i april för jag vill verkligen göra det på "Riktigt" också. Hur kommer det här att gå till då? Vi har bokat kyrka och så, men vi är mitt emellan två präster och har inte haft möjlighet att diskutera detta än.På de vigslar jag varit på har prästen i inledningen berättat lite om brudparet, skulle du som präst gå med på att släppa "bomben" i detta avsnitt. Vi vill gärna att det är prästen som berättar sanningen och att detta bara är en välsignelse av äktenskapet. Vill så gärna se minerna på våra gäster när sanningen går upp för dem. Nån som gjort något liknande tidigare?
    Vet inte om det blir så mycket till "bomb" - en välsignelse över ett borgerligt äktenskap ser ju delvis annorlunda ut än en vigsel, så det borde väl märkas på hur prästen inleder gudstjänsten.

Normalt säger man ju annars "inför Guds ansikte är vi samlade till vigsel mellan er två, NN och NN...." men vid en välsignelse över ett par som redan är gifta kan man ju inte säga så.

Jag kommer just hem från en, och jag inledde i stället med orden "inför Guds ansikte är vi samlade för att fira kärleken mellan NN och NN, för att dela er glädje över det liv ni har tillsammans och för att förnya de löften ni gav varandra XXXX"

Det funkade.
  • En till präst
    090715 skrev 2009-01-17 13:12:06 följande:
    Tycker du att det är konstigt att man vill ha bröllopet när det är mörkt ute?Själv tycker jag att kyrkan är sååå mysig då!Men många reaktioner blir likosm ja, alla är vi olika.. ha haMen det känns lite märligt när dom säger så
    Det är väl inget konstigt med det?
    Större delen av året är det ju mörkt större delen av dygnet i det här landet

Har haft många mörka bröllop, med mycket levande ljus. Men som vaktmästaren skriver i tråden så blir det ju MYCKET extra arbete om man skulle börja tända upp som till en julotta - att byta några hundra ljus i kronor som ska hissas ned och upp tar TID. Så har vi inte gjort när jag haft "candle light weddings" utan i stället har vi ställt ut hundratals värmeljus i små IKEA-lyktor och tänt alla "vanliga" ljus, inte de i kronorna.

Det har blivit jättefint.
  • En till präst
    altervattnet skrev 2009-01-17 15:17:40 följande:
    fråga till prästerna:men man måste väl betala själv för ljusen/ marschaller ??
    Kan vara rimligt, men det är ju ingen större kostnad vi pratar om i så fall.
  • En till präst

Sååå lurade skrev 2009-01-17 17:15:37 följande:

Det låter ju jättefint, jo en bomb blir det nog i vår familj, fast det är ju halva nöjet... tackEn till präst skrev 2009-01-17 17:07:58 följande:
    Ok, ja så kanske det är. Det är rätt noga med hur man gör dessa "välsignelsegudstjänster", för de får inte bli så lika en vanlig vigsel att någon kan tro att paret "gifter sig igen".
  • En till präst
    norgejente skrev 2009-01-19 11:18:16 följande:
    Hej!Detta är en toppentråd och läser man alla inlägg får man svar på den mesta Men jag har en ny fråga (tror jag!): Vi skall ha en präst som är vän till morfar, vi känner honom inte så väl. Han är pensionerad från svenska kyrkan men tar olika uppdrag då och då. Men jag antar att han inte jobbar gratis... Vad tror ni att han vill ha betalt? Kan ju såklart bara fråga honom men vill gärna ha ett hum.Så undrar jag om det är möjligt att själv medverka under sermonien till en större grad än att "bara" säga ja. Vet inte helt vad jag tänker mig men funderar i första hand på om det överhuvudtaget är möjligt!
    Om han inte jobbar gratis så är den riktiga gången att er församling betalar honom, inte att NI personligen gör det. Men det är förstås inte säkert att er församling vill göra det - de har ju präster anställda för att göra jobbet. Kolla med pastorsexp.

Brudparet gör mer än att säga "ja" även i en helt ordinär vigsel: De ger löften som kan vara förestavade, eller som paret säger själva, eller tom som paret formulerat själva.

Om man vill säga själv, men använda handbokens ord säger man:

NN: Jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt.

Vill man skriva egna löften går det bra, bara man har med att det är fråga om ett löfte - "detta är vad jag vill" och att man avser ett livslångt förhållande där man delar ont och gott, och att man vill vara trogna. Egenskrivna löften ska "okejas" av vigselprästen före vigseln.

En del par har gjort "mer" tex sjungit för varandra eller läst dikter. Det kan man göra - men en varning: Man är ibland mer nervös och "tagen" av stunden än man tänkt sig. Inte så kul att försöka genomföra en sång eller diktläsning om man står och småsnyftar.
  • En till präst

Burre Präst skrev 2009-01-19 12:15:53 följande:

Hehe, ni fick två svar. Fast i stort sett likadana!
    Det var väl bra att svaren var lika så inte en av oss svarade "Betala prästen 2500 och ta och steppa vid vigseln" :- D
  • En till präst
    090715 skrev 2009-01-19 13:05:00 följande:
    Skulle ni vilja ge några tips på hur man kan formullera om löftena?En kansek för privat fråga.. Men när ni som är präster gifte er gjorde ni egna löfte då?
    Jag och min make följde handbokens löften, men hade lagt in en formulering om äktenskapet som vårt förbund.

Den största vinsten jag kan se med "egenformulerade" löften är att paret då får en god anledning att resonera kring äktenskapets innehåll och vad de vill och förväntar sig.

När man väl står i kyrkan tycker jag ofta det blir problem kring de egna löftena eftersom de i regel är så långa att paret inte kan lära sig dem utantill, och då blir de så bundna vid en lapp. Tycker personligen det är finare när paret kan ägna uppmärksamheten åt varandra och säga löftet in i sin partners ögon, hellre än ett läsa ett jättelångt löfte från en lapp.
  • En till präst
    Toblerone skrev 2009-01-19 13:36:15 följande:
    Hej!Gifter mig om några månader och har nu börjat få lite ångest över vigseln. Inte vigseln i sig utan på hur jag kommer att reagera - jag är nämligen en lipsill. Jag läste igenom texten som en vän ska sjunga i kyrkan, jag började gråta. Jag läste några inlägg i den här tråden, jag fick tårar i ögonen. Jag vill inte gråta bort hela ceremonin, när jag blir rörd så kan jag helt enkelt inte hejda mig, det kommer och kommer och kommer. Tårar, snor och hulkanden. Under en väns bröllop tvvingade jag mig själv att tänka på annat för att inte gråta sönder allting men det kan jag ju knappast göra på mitt eget.Är det vanligt att bruden/paret verkligen GRÅTER?Det är ju glädjetårar men det förstår.
    Det är inte ovanligt i alla fall. Men det gör ju ingenting!
    Det mest "tårfyllda" är förstås löftena och ringväxlingen, för då blir det ju så "verkligt". Men vad gör det? Normalt står ju brudparet vända mot alteret, med ryggen mot församlingen så det är bara prästen som behöver se att det gråts lite. Och prästen skvallrar inte
  • En till präst
    norgejente skrev 2009-01-19 13:54:04 följande:
    Burre Präst skrev 2009-01-19 12:14:43 följande:
    Tack för svar!Det är lite klurigt för vi bor inte längre i sverige och tillhör ingen församling som kan betala. När jag bokade kyrkan frågade jag om det var ok att vi hade egen präst och det sa de att det var. Kom på detta med betalning långt senare!
    Men om jag förstått Dig rätt så är det inte Du och Din blivande make som känner denna pensionerade präst utan Din morfar - i så fall borde det väl för er del fungerar precis lika bra med någon av församlingens präster, som ni får utan ekonomiskt krångel?
  • En till präst

Burre Präst skrev 2009-01-20 10:23:03 följande:

Om mannen inte ska ha någon vigselring så är det bara brudens vigselring som används. I de fallen brukar mannen låta gravera in även vigseldatum i sin ring.Om man inte har någon förlovningsring utan endast vigselringar så finns det ju inget förlovningsdatum att gravera in så då blir det väl bara namn och vigseldatum. Eller missförstod jag frågan nu?
    Man KAN också använda både kvinnans vigselring och mannens förlovningsring som då "uppgraderas" till vigselring. Jag brukar vilja göra det, eftersom bönen handlar om att denna ring/dessa ringar ska vara tecknet på parets ömsesidiga löften om kärlek och trohet. Tycker det är fint att understryka båda parternas ringar som förbundstecken som påminner om löftena.
Svar på tråden Fråga prästerna 6