Fråga prästerna 6
Sååå lurade skrev 2009-01-17 15:16:58 följande:
En fråga!Vi är redan gifta borgerligt sedan 2 år. Vi gifte oss i stadshuset när jag var höggravid. dels av juridiska skäl men jag kände också att jag ville vara gift när barnet kom. Tydligen var jag mer traditionell än jag trodde.Nu är det så att detta är helmligt för ALLA i vår omgivning så nu har vi bjudit in till bröllop i april för jag vill verkligen göra det på "Riktigt" också. Hur kommer det här att gå till då? Vi har bokat kyrka och så, men vi är mitt emellan två präster och har inte haft möjlighet att diskutera detta än.På de vigslar jag varit på har prästen i inledningen berättat lite om brudparet, skulle du som präst gå med på att släppa "bomben" i detta avsnitt. Vi vill gärna att det är prästen som berättar sanningen och att detta bara är en välsignelse av äktenskapet. Vill så gärna se minerna på våra gäster när sanningen går upp för dem. Nån som gjort något liknande tidigare?
Vet inte om det blir så mycket till "bomb" - en välsignelse över ett borgerligt äktenskap ser ju delvis annorlunda ut än en vigsel, så det borde väl märkas på hur prästen inleder gudstjänsten.Normalt säger man ju annars "inför Guds ansikte är vi samlade till vigsel mellan er två, NN och NN...." men vid en välsignelse över ett par som redan är gifta kan man ju inte säga så.
Jag kommer just hem från en, och jag inledde i stället med orden "inför Guds ansikte är vi samlade för att fira kärleken mellan NN och NN, för att dela er glädje över det liv ni har tillsammans och för att förnya de löften ni gav varandra XXXX"
Det funkade.